Är underhållning bara kommersiellt?

Jag valde att läsa Palokangas text samt Rimscha & Siegerts för denna vecka.

 

Exemplet i texten av Rimscha och Siegert med prestige och programmet Big Brother kan i sig vara vilseledande. Det är nog få som tycker att Big Brother kan klassas som högre nivå av underhållning, men det betyder inte att det skulle påverka intresset för politik för de som tittar på programmet. Visserligen kan det finnas en korrelation med tittandet på Big Brother och en ”lägre” samhällsklass men jag anser personligen att det inte kan tillämpas på hela världen. Big Brother uppfyller en annan sorts behov i underhållningen och jag anser att det skulle ha varit intressantare att se statistik över en mer ”neutral” underhållningsprogram.
De fortsätter längre fram med att prata om hur underhållningsprogram kan anses vara nödvändiga särskilt i kommersiella kanaler för att få in tittare som ser reklamerna. Jag kan nog för fullt hålla med detta, när man funderar särskilt över USA och deras tv-program så har de reklampaus ungefär vart femte minut. Här i Finland är det inte ännu så drastiskt men man kan se att vi förflyttar oss sakta men säkert till allt fler reklampauser. Det var inte länge sen det kom en andra reklampaus till ”30min” (22min) program. Är det faktiskt vettigt att börja driva fram så många reklamer? De flesta av oss ser de troligen inte för att vi far annanstans under pausen, tittar på telefonen eller byter kanal.
Det intressanta med kapitlet var att forskningen kom fram med att det inte verkar vara så att de som jobbar inom underhållningsbranschen är bara marknadsorienterade. Ju längre man arbetat i branschen desto mera vill man uppfylla de behov som tittarna har. Det verkar vara just tvärtom som många tycker, men inte så förvånande ändå. Det är de som äger kanalerna som är mera marknadsorienterade än de som producerar själva underhållningen, som i sig verkar nog vara som det fungerar på de flesta branscher. Dessutom finns det en klar skillnad på marknadsorienteringen mellan statsägda bolag och kommersiella vilket borde inte förvåna någon.
Intressant med Palokangas kapitel var förändringen av underhållningen på YLE. Underhållningens uppgift var ändå att undervisa och informera folket under Reporadions tid, men under 1980-talet började man lätta på kraven för underhållning och lanserade bland annat sketchprogram. Även om det ännu idag finns flera informativa underhållningsprogram på YLE kan man se en klar förändring. I 2010-talet YLE är informativa underhållningsprogram integrerade med tydliga underhållningsprogram som till exempel Game of Thrones och True Blood som kommer från HBO. YLE och HBO har sedan dess nog inte fortsatt deras kontrakt men för en stund var YLE den kanal som sände världens mest populära drama-underhållningsprogram. Då börjar man ju undra att finns det mera en klar skillnad på YLE och kommersiella bolag med tanke på underhållning.

Framgångsrik nyhet väcker känslor

Det finns inga opartiska nyheter utan nyheter är en konstruerad skildring av världen. Enligt Hodkinson (2011) berättar innehållet i nyheterna lika mycket om producenternas och konsumenternas praktiker, värderingar och prioriteringar som det berättar om världen de säger sig presentera. Det som avgör om en händelse överhuvudtaget inkluderas i nyheterna är dess nyhetsvärde. Galtung och Ruge har sammanställt åtta allmänna kriterier och fyra kriterier specifika för kapitalistiska länder som avgör om en händelse blir en nyhet eller inte. Trots att dessa kriterier enligt Hodkinson mer eller mindre är likadana överallt, kan framställningen av nyheterna skilja sig åt rejält. Medium, intressen, politisk tillhörighet, stil etc. påverkar konstruktionen av nyheterna.

Jordskalvet i Nepal den 25 april uppfyller många av Galtung och Ruges kriterier bl.a. frequency och continuity, ett jordskalv är en händelse som vanligtvis är över snabbt men som i det här fallet orsakade stor förödelse och nyheterna kan följa letandet efter skadade och överlevande i flera dagar; amplitude och cultural proximity, skalvet var tillräckligt stort och påverkar många människor även finländare, men också negativity, skalvet orsakade stora skador och ett ständigt växande antal skadade och döda.

Silja Lanas Cavada presenterar dokumentärens utveckling i Finland. Kriterierna för vad som blir en bra dokumentär skiljer sig från kriterierna för nyhetsvärde. Båda behandlar samhälleliga ämnen som ska gå att förmedla, men dokumentärformatet erbjuder en möjlighet att fördjupa sig i ett ämne och följa ett skeende under en lång tid. Dokumentären kompletterar de snabba nyhetsuppdateringarna, den tar upp ämnen som inte behandlats tillräckligt, strävar efter att korrigera falsk information och försöker komma ihåg även den vanliga människan.

Underhållning, reality och råjsighet

Denna vecka har jag valt att utöver Rimschas & Siegerts text läsa Palokangas text “Endast saklig underhållning, tack!”. Speciellt den senare tyckte jag tog upp intressanta poänger om underhållning i finsk Tv. Palokangas konstarerar att man historiskt sett varit kritisk till underhållningen – speciellt till den typen av underhållning vars enda syfte är att döda tid. ”Att döda tid” var något jag fastnade för, eftersom jag började fundera på dagens TV-utbud. I min mening är i princip allt utom renodlade nyheter någon form av underhållning, och största delen av dessa är gjorda för att döda tid. Visserligen kan det i några program finnas samhällsrelevanta faktorer eller frågeställningar (typ ”Jutta ja puolen vuoden superdieetit” som diskuterar problemet med övervikt i dagens samhälle – dock ur ett underhållande perspektiv). Å andra sidan har även tians nyheter på MTV3 alltid en liten slutkläm, som ofta kan klassas som underhållning. Har vi gått till att en ”fördumning” av samhället, så att även nyheterna behöver ha någon form av underhållning för att hålla kvar tittarnas intresse..?

Rimscha och Siegert konstaterar att underhållning har en viss påverkan på värderingar, normer och upprätthållande av stereotyper. Ett exempel på detta är programmet ”ex on the beach” som för tillfället snurrar på en svensk kommersiell kanal. Konceptet går ut på att ett gäng singlar flygs till en paradisö – för att deras ex-partners sedan en efter en börjar dyka upp och skapa kaos i gruppdynamiken. Konceptet är upplagt för drama, svartsjuka och gräl; alltså sådant som uppfattas som underhållning idag.

Kring detta funderar jag på huruvida de program som tidigare uppfattats som underhållning skulle uppfattas idag – finns publiken kvar, eller är det så att ju mer naket, sex och ”råjsighet” som syns desto mer uppfattas programmet som underhållande. Detta leder till att produktionsbolag tävlar om vem som kommer på den ”smaskigaste” idén till ett underhållningsprogram. Reality-TV upplever jag har gått från något man skämdes för att man följde med, till att idag vara en helt naturlig del av en medelsnittsmedborgares Tv-konsumtion.

Min upplevelse av dagens Tv-underhållning är att man gärna ska kunna se ner på dem som deltar i showen. Stora känslor, dåligt omdöme och kontroversiella åsikter får publiken i Tv-sofforna att inte byta kanal – kanske här finns ett visst mått av igenkännande? Kanske kan dessa ”underhållningsprogram” fungera som en tröst – ”min egen situation kunde vara mycket värre, jag är i alla fall inte lika omdömeslös som hen i programmet…”.

Underhållningsproduktion idag är knappast helt okomplicerat – det som är ”förbjudet” går hem hos publiken, det gäller alltså att komma på det värsta tänkbara konceptet för att inte drunkna i mängden av halvdåliga realityserier om Hollywoodfruar eller människor som blir instängda i ett hus för en viss tid.

 

 

Underhållning och populärkultur

Det som man kanske mer sällan tänker på är hur stor faktisk inverkan underhållande TV program har på människorna. Reality-serier och sopoperor kanske anses vara harmlös underhållning som man skrattar åt och känner mest skadeglädje över hur det kan finnas så korkade människor här i världen, men under en längre tid av att följa med dessa serier och korkade människor kan man tänka sig att det påverkar oss eller vår klokhetsgrad. Även om det inte påverkar oss själva kanske det ändrar på våra förväntningar om omvärlden och vad vi förväntar oss av andra människor. Om jag jämför television och internet tycker jag att internet har gått förbi på skalan om hur överdrivet allting är. Då menar jag framför allt kanske mängden konstigheter du ser på TV jämfört med allt du hittar på internet.

Det som jag kan relatera till helt i det jag läste i Rimscha & Siegerts text är det faktum att TV program delar upp människorna i olika grupper. Även i en nära vänkrets kan man få känslan av att vara utanför om man inte följer med samma program som sina vänner. Där märks det hur stor del till exempel serier kan ha i ungas liv, då de till och med kan orsaka känsla av utanförskap hos dem som inte följer med vilka serier som är ”pop” för tillfället. Eftersom man kan se nästan vad som helst när som helst på internet, blir det allt viktigare för TV producenterna att ha koll på efterfrågan och på vad det är människorna vill se på.

Då man ser på TV kan man nästan inte undgå från att se reklam. Visst finns det kanaler utan reklam men de kanaler och program som attraherar mest människor är kanaler med reklam. Detta leder givetvis till att reklam branschen och fokuset på reklam har en allt större betydelse i TV eftersom det som sagt inte går att undvika om du sätter på TV:n. Reklamers kraft över åskådarna kan märkas av att ”Ostos-tv”, ett program enbart för att göra reklam och sälja produkter är ett format som verkar fungera då set dagligen syns på flera olika kanaler.

Talk-shows har på sistone blivit mer populära, och det finns många olika sorter av program där flera olika ämnen diskuteras. Detta tycker jag är bra för programmen behandlar ofta aktuella ämnen som till exempel rapporteras om i nyheterna, och sådana människor som inte ser på nyheter kan genom dessa program höra om aktuella frågor.

Palokangas text om saklig underhållning fick mig att tänka på mängden program som inte hör till denna kategori och som skulle försvinna om fakta var en faktor som krävdes av alla TV-program. Även om poängen Palokangas har är bra, tycker jag att till skillnad från nyheter, underhållande TV inte behöver ha någon undervisande agenda, utan fungera som en sorts flykt från vardagen, och de som inte vill fly, kan istället se på nyheter och fakta-dokumentärer.

Underhållning i TV

Jag tyckte von Rimschas och Siegerts artikel var hyfsat intressant i sina allmänna delar. Där de redogjorde för sina forskningsresultat tappade jag lite fokus. Precis som de själva konstaterar kan man inte dra alltför långtgående slutsatser på basen av deras studie, dels för att deras urval var förhållandevis litet och dels för att de valde att göra sin forskning i länder med stark public service. Dock är det med all säkerhet bra att de forskar på detta område eftersom det enligt deras utsago verkar finnas väldigt lite forskning på TV-underhållning. Deras resultat att folk som arbetar inom underhållning inte endast är marknadsstyrda kan väl knappast anses revolutionerande. Vem är så enkelt funtad?

Denna gång fann jag faktiskt Hietalas artikel mest intressant. Jag vet väldigt lite om finsk TV eftersom jag endast ser svensk och italiensk, så det var faktiskt intressant att läsa att reklamtv var så tidigt i Finland och att Rundradion huserade reklamtv hos sig. Det var ju verkligen en spännande lösning!

Jag tänkte stanna på det som von Rimscha och Siegert skriver om populärkulturens möjligheter. Allmänt sagt ses populärkultur ner på av finkulturen. Populärkultur är inte riktigt rumsren, och den har sämre status. Detta bekräftas också av Hietala som skriver att man under efterkrigstiden oroade sig för folkets dåliga smak, och intelligentian tog avstånd från populärkulturen. Rätt talande är också det faktum att mindre forskning bedrivits.

von Rimscha och Siegert skriver att populärkultur kan vara både inkluderande och demokratiserande. Alla får plats i populärkulturen. Populärkultur kan också vara ett forum för social kritik, den kan ge ett utrymme för identifikation och också analys. Man kan leva sig in i populärkulturens personligheter och dra paralleller till sig själv och sitt eget liv på ett sätt som inte alltid behöver vara passivt.

Just detta att alla får plats är vad som gör att populärkultur inte är rumsrent. Kultur ska vara exklusivt och man ska vara tillräckligt insatt för att få vara med. Här kan man analysera med Beverly Skeggs (brittisk sociolog) begrepp respektabilitet. Visserligen kan Skeggs anklagas för att vara för begränsad till brittiska förhållanden och ett viktoriansk ideal, men jag tycker att respektabiliteten funkar som analysredskap. Skeggs utgår från kvinnor och att de ska vara respektabla. De ska inte höras och synas för mycket, de ska inte vara vulgära, de ska kunna föra sig i sammanhang. Förstås är en respektabel kvinna av minst medelklass och gärna välutbildad. Den respektabla kvinnan gillar finkultur. En respektabel kvinna tittar inte på underhållningsprogram. Det gör de icke-respektabla som nog gärna vill vara respektabla. Underhållning är således inte respektabelt. Den imaginära tittaren på Glamour (de vackra och de djärva i Finland kanske?) är en kvinna. Samma visa med andra såpor. Vem tittar på Big Brother och Bonde söker fru? Jo kvinnor som är intresserade av relationer. Om någon man tittar är det kanske för att frun nu tittar. Män är rationella och tittar på bra underhållning, nyheter och dokumentärer.

Jag spetsar förstås till det här. Men jag menar definitivt att det finns en könsmaktsaspekt i varför underhållning behandlas styvmoderligt. Utrymmer här är dock alldeles för kort för några djupare analyser.

Underhållning i media

Von Rimscha och Siegert artikel  Orientations of entertainment media workers: entertainment media workers – disrespect and neglect var riktigt intressant. Den behandlade ganska mycket underhållningsbranschens påverkan på samhället och fördomar kring underhållning i media, ex. att de bara är ute efter att tjäna pengar. Något som jag fastnade för var att desto mer underhållande ett program är desto mer gynnsamma är reklampauserna, och att i vissa länder är det därför strängare regler när det kommer till reklam under nyheter eller andra faktabaserade program än vad det är när det gäller underhållning.

Hietalas artikel handlare om hur kommersiell tv och underhållning inom television uppstod i Finland. Det var ganska förvånande att läsa att Finland var bland de första som började med kommersiell tv, speciellt innan man hade statsstyrd tv.

I Palonkangas text kan man läsa om faktaunderhållning, på 1960 och 1970 talet i Finland började man experimentera med att tv-program skulle omfatta  både underhålling och fakta. Vilket kanske var mer eller mindre ett misslyckande, folk blev upprörda och man ville ha en tydligen gräns mellan fakta och underhållning. Tittarna valde antingen program som handlade enbart om fakta eller program som var enbart underhållande. Vilket då ledde till att man började forska mer om vad som försigick i tittarna huvud, man började se på dem som kunder, konsumenter istället för medborgare,  vilket man också kan läsa om i Von Rimschas och Siegerts text. Det låter lite sorgligt men är väl helt enkelt vad som krävs i den konkurrenskraftiga underhållningsbranschen.

Brott eller dess orsaker

Anne Koski nämner i sin artikel om politik och nyheter i TV, Överföring med rutans hjälp, hur brottsnyheterna vunnit mera plats i TV-nyheterna, likaså kändisar och underhållande inslag. Redan under 1990-talet har de kommersiella kanalerna MTV och Fyran ”konkurrerat speciellt med spetsnyhetsämnen som berör brott” (s. 142) men brottsnyheterna har ökat även i Rundradions nyheter. Ämnet har vidare samhällelig betydelse för Mirka Smolej och Janne Kivivuori har i sin forskning (2006) kommit fram till att de som blir utsatta för fler brottsnyheter också känner starkare rädsla för att bli offer för våldsbrott.

Vid sidan av det finländska nyhetsutbudet tar jag ofta del av det irländska och har reagerat på de stora skillnaderna i innehåll och inställning som jag upplever mellan ländernas nyhetsinnehåll, speciellt inom public service. Tyvärr har jag än så länge inte hittat mycket forskning eller jämförbara statistik om ämnet, så jag kan mest framföra mina subjektiva och osystematiska observationer.

I Irland är brotten, polisens brottsundersökningar och detaljer av domstolsbehandlingar toppnyheter eller åtminstone viktiga inslag de flesta dagarna. Förutom det som hänt i Irland får även våldsdåd mot irländska medborgare utomlands mycket utrymme. Subjektivt uppfattar jag en oroväckande stor del av irländska nyheter som kritiklösa berättelser om brottens händelseförlopp eller referat av diskussionen under domstolsbehandling. Dessutom förekommer det även i nyheterna personbeskrivningar i stil med dem i skandaltidningarna och emotionella intervjuer med offrens närmaste eller vänner. Överhuvudtaget får de ”vanliga människorna” mycket utrymme i medierna, kanske på experternas bekostnad. Känslor tycks vara viktigare än fakta, kanske för att de ”seriösa” medierna tävlar om samma publik med tabloider.

Medan nyheterna i Irland gör folket upprört om ett mordoffers öde eller skapar rädsla och otrygghet likaväl hemma som ute, kämpar landet med en hel del problem. Staten har lyckats förbättra sin ekonomi genom strama åtgärder inom administrationen och de sociala förmånerna. Skatterna har höjts på ett sätt som går hårt för låginkomsttagare. Det finns minimala skillnader mellan de ledande partiernas program och politikerna tycks visa ytterst försiktighet för att inte äventyra sina möjligheter i följande val. Att den stora allmänheten då är mest upprörd över ett enskilt brott i stället för att fundera på eventuella kopplingar mellan det sociala systemet och brottsligheten passar säkert utmärkt för dem, men jag har svårt att förstå varför media nöjer sig i den relativt (politiskt) passiva rollen som den får i systemet. Kanske är det något väsentligt i den lokala kulturen som jag inte har upptäckt.

Under perioden då fastighetspriserna i Irland steg kontinuerligt till skyhöga nivåer var medierna mer eller mindre blandade i upprätthållandet av uppsvinget och gladde sig över the celtic tiger med regelbundna rapporter hur mycket bättre det gick med ekonomin (Mercille 2013). Det fanns åtminstone ett undantag bland journalisterna, ekonomisten David McWilliams, som varnade om bubblans existens och utvecklingens ohållbarhet. Han rekommenderade både regeringen och bankerna att ändra sitt beteende. Som oönskat svar till hans vädjan undrade dåvarande premiärministern Bertie Ahern i sitt tal på ett stort ekonomiskt möte 2007 varför pessimister (som McWilliams, fast inte nämnt vid namn) inte begår självmord. Något vidare gensvar fick McWilliams tyvärr inte förrän det var för sent. För mig verkar detta händelseförlopp som något som passade in mellan den andra och tredje fasen av mediatization enligt Strömbäck (2008, s. 239).

Trots att brottsnyheterna antagligen har ökat i finländska nyheter så sätts de ofta i kontext av statistik, trender och utveckling eller politiska beslut. Det finns uppmärksammade brottsfall som det rapporteras om i samma stil som i irländska medier, men annars tycker jag att orsakerna och sammanhangen fortfarande upplevs som relevanta att fundera över. Ett brott mot en finländsk medborgare utomlands kanske nämns med några rader bland tidningens övriga nyheter, men få av dem lyfts fram som större skandaler. Ett element av politisk övervakning som jag har välkomnat i Finland och aldrig upplevt i irländska nyheter är jämförande av vallöften gentemot parlamentsledamotens röstningsbeteende och övriga aktivitet i riksdagen. I Irland tycks media glömma bort löften även snabbare än politikerna, men de senaste åren har visat en viss återaktivering av media.

I en internationell jämförelse av televisionens game vs. policy nyhetsinnehåll i samband med parlamentsval visar irländska public service en betoning på sakinnehåll men betydligt mindre än i Sverige eller Belgien, medan de kommersiella stationerna lyfter starkare fram maktkampsaspekten i politiken (Rafner et al 2014, 442). Medieforskarna har kunnat visa en förminskning i sakinnehåll i samband med valen 1973 till 2007, medan det åter ökade under den ekonomiska krisen inför valet 2011 (O’Malley et al 2014, 419). Tiden får visa hur långvarig den utvecklingen blir när ekonomin förbättras igen.

 

Mera om irländsk nyhetsrapportering:

Mercille, Julien (2013). The role of the media in sustaining Ireland’s housing bubble. New Political Economy, 19(2), 282–301. doi:10.1080/13563467.2013.779652

O’Malley, Eoin & Brandenburg, Heinz & Flynn, Roddy & McMenamin, Iain & Rafter, Kevin (2014). The impact of the economic crisis on media framing : evidence from three elections in Ireland. European Political Science Review, 6(3), 407–426. doi:10.1017/S1755773913000155

Rafner, Kevin & Flynn, Roddy & McMenamin, Iain & O’Malley, Eoin (2014). Does commercial orientation matter for policy-game framing? : a content analysis of television and radio news programmes on public and private stations. European Journal of Communication, 29(4), 433–448.

Nyhetsförmedling

Av veckans texter tyckte jag mer om Hodkinsons text eftersom den förklarade delvis saker som man redan visste men också sådant som jag aldrig själv skulle ha tänkt på. Den var också lättläst och väldigt intressant. Lanas Cavadas text var också intressant men själva ämnet som den tog upp intresserade inte mig lika mycket som Hodkinsons text.

I Hodkinsons text diskuterar han huruvida nyheterna som kommer ut intresserar människorna eller inte. Och enligt honom finns det tolv olika aspekter som gör att nyheterna intresserar människorna som läser dem.  De punkter han tog upp var flera sådana som var ganska självklara men visst fanns det även sådana som jag tidigare inte har tänkt på att är viktiga när man framför nyheter, till exempel: att det är bra för nyheterna om de hänger ihop med andra nyheter och kanske till och med liknar lite på andra nyheter.

Hodkinsons diskuterar även att det är svårt att göra neutrala nyheter och detta är något som många nyhetsmedier försöker göra men det är svårt eftersom det alltid är människor som ligger bakom nyhetsartiklarna och på grund av det så finns det ofta något eget perspektiv bakom nyheten som man skriver.  Hodkinsons skriver även att det för dagens nyhetsmedier är väldigt viktigt att hinna snabbt ut med olika nyheter och att hela tiden hålla nyheterna uppdaterade och så färska som möjligt. Detta är säkert något som har blivit svårare för medierna hela tiden på grund av att det nu finns internet och de tidningar som inte arbetar på helgerna blir snabbt efter i sin produktion av dagsfärska nyheter.

Lanas Cavadas skriver i sin text om hur den finska dokumentär filmen har uppstått. Detta är något som jag tidigare inte har tänkt på att hur svårt det måste ha varit i början att göra dokumentär filmer och att faktiskt få någon att titta på filmerna. Lite liknande som Hodkinsons hade även en nyhetsredaktion tagit fram fem punkter som gör en dokumentär film bra:

1.Ämnet är samhälleligt

  1. Ämnet går att förmedla
  2. Man bör även beakta ämnen som inte har behandlats tillräckligt
  3. Man korrigerar falsk information
  4. Man bör komma ihåg den vanliga människan

Det finns likheter mellan dessa fem punkter och de tolv punkter som Hodkinsons berättade om. Detta tyder då på att det är ganska långt samma aspekter som gör att människorna läser och följer med nyheterna som gör att människorna även vill följa med olika sorters dokumentärfilmer.

Som nyhetsmaterial till övningsuppgiften har jag tänkt använda mig av två finlandssvenska dagstidningar, HBL och Åbo Underrättelser. Jag tänkte att jag under en veckas tid skulle titta på hela deras nyhetsutbud och jämföra hur de rapporterar om olika nyheter. Detta tror jag att kommer att vara ganska intressant dels för att de båda är finlandssvenska tidningar och även för att de kommer från olika regioner men det är ändå ganska många människor som dagligen läser både HBL och ÅU.

Nyheternas värde

Enligt Hodkinson finns det 12 aspekter som gör att en nyhet har ett värde. Så härbeskriver Hodkinson händelseförloppet hur en nyhet blir till:

Untitled

 

 

 

Det finns vissa kriterier som gör att nyheten anses ha ett värde och gör att människor intresserar sig för en nyhet. I korthet ser de som Hodkinson tar upp ut så här:

  • frequency – hur ofta? Våld får mer uppmärksamhet än exempelvis förändringar i skolsystemet.
  • amplitude – handlar om drama. Hur dramatisk händelse?
  • clarity – lätt att peka på vad som är rätt och fel. Ofta om brott.
  • cultural proximity – något som är bekant för läsaren. Näromgivningen, enga regionen, engna landet …
  • predictability – spekulationer om exempelvis våld vid evenemang.
  • unexpectedness – osäkert utlopp. Rapporteras om när det hänt, men följs inte med detsto mer; ”Barn kidnappat” – artikel eller notis, sedan rapport om barnet hittats.
  • continuity – något läsarna gärna följer med även om det kanske inte häner så mycket.
  • composition – hur väl nyheten passar ihop med andra nyheter och andra nyhetskällor. Fördelaktigt att passa ihop.
  • elite nations – starka nationer får mer uppmärksamheäet
  • elite people – kända och rika personer får mer uppmärksamhet än okända/fattiga.
  • personification – genom att personifiera en nyhet fångas läsarens intresse.
  • negativity – negativa nyheter har större fotfäste än positiva, och de passar bättre ihop med andra nyhetsvärden.

Om man jämför detta med vad  Lanas Cavada tar upp som viktigt för den finländska dokumentären så hittas vissa likheter. Lanas Cavada nämner att 

  • dokumentärens ämne ska vara samhälleligt
  • ämnet ska vara förmedlingsbart
  • dokumentären kan behandla något som inte fått tillräckligt med uppmärksamhet / inte behandlats tillräckligt
  • dokumentären kan korrigera falsk information
  • man ska komma ihåg den vanliga människan

Här hittas likheter med Hodkinsons tankar om nyheternas värde. Vissa aspekter skiljer sig, exempelvis är en dokumentär inte alltid fokuserad på våld och negativitet utan kan ha som syfte att utbilda.

Även om syftet med kunskapen som förmedlas kan vara olika så kanske den finländska dokumentären inte skulle gått i graven ifall den fungerat lite mer som en nyhetsredaktion. Däremot så är väl inte avsikten me en dokumentär samma… Förmedla kunskap, visst, men på ett annat sätt.

 

Att välja ”rätt” nyheter

a) Urvalet av det som presenteras som nyheter i media kan aldrig vara helt opartiskt, enligt Hodkinson. Veckans läsning får mig att nicka igenkännande, de kategorier som Hodkinson beskriver reflekterar mina egna erfarenheter. Då man jobbar med nyheter digitalt är nyheter mest värda då de är färska: pressmeddelanden ska följas upp så fort som möjligt och till exempel en flygkrasch kräver att man följer utvecklingen av situationen så noga som möjligt och skriver om och publicerar uppdaterade versioner av nyheten så snabbt som möjligt då ny information kommer in.

Det är fascinerande att se den akademiska sidan av nyhetsmedia, att se en analys av hur det fungerar och en text som förklarar de regler som arbetsgivaren hade. En del är helt självklart: ett flygplan från ett stort västerländskt flygbolag med många passagerare får mycket mera tid och utrymme än en krasch som berör ett litet flybolag i periferin. Det låter krasst, men det ligger en inkomst bara i de nyheter som drar till sig intresse från läsare. Ett stort västerländskt flygbolag involverar många: passagerarnas anhöriga och vänner, försäkringsbolag, ägare och delägare och eventuellt aktiepriser, flygplanets tillverkare, andra flygbolag som kanske flyger på samma rutt och får fördelar och nackdelar på grund av situationen. En krasch i periferin blir, precis som Hodkinson skriver på sidan 131, mera intressant om det fanns passagerare av ens egen eller grannlandets nationalitet med ombord.

b) För övningsuppgiften har jag tänkt se på nyhetsrapporteringen av det engelska valet den 7 maj, speciellt rapporteringen av valresultatet. De källor jag tänkt använda är BBCs nyhetssida på webben, The Huffington Post (som har ett flertal nationella upplagor på nätet, jag tänkte närmast använda den brittiska och eventuellt den amerikanska upplagan), och Russia Today Online. Som fjärde alternativ har jag MSNBC. Min motivering är att jag är intresserad av vilka skillnader och likheter jag kan tänkas hitta i rapporteringen av samma händelse, speciellt en nyhetshändelse som jag på förhand vet att kommer att inträffa.

Nyhetsförmedling

Av denna veckas texter gillade jag Hodkinsons bäst. Jag tyckte att texten var lättläst och logisk. Inte var det något fel på Cavadas text heller. Den beskriver bra hur dokumentärfilmens utveckling hänger ihop med övriga samhället.

I och för sig tyckte jag att Hodkinsons artikel gav uttryck för en del självklarheter. Det är klart att neutrala nyheter inte existerar. Varenda journalist utgår från ett perspektiv och ett sammanhang. Även om man som journalist arbetar för public service kan man omöjligt lösgöra sig från det samhälle man verkar i, det språk man talar och de kulturella värderingar och normer man har.

Sedan är det klart att journalistik kan vara mer eller mindre objektiv. Public service måste ändå anses ha en informerande agenda utan att egentligen ta ställning, medan exempelvis tidningar kan ha en politisk agenda.

Således är nyhetsrapportering en sorts representation av världen. Nyhetsrapportering är något man gör, något man väljer. Man väljer vad man rapporterar, hur man rapporterar och man väljer också vad man inte rapporterar, Det är helt omöjligt att rapportera alla detaljer från en händelse, hur objektiv man än vill vara. En nyhet blir alltid vinklad på något sätt, även om strävan är att vara informativ.

I min övningsuppgift har jag tänkt jämföra hur två italienska dagstidningar, il Corriere della sera och La Repubblica rapporterar om Italicum jämfört med nyhetsbyrån Ansa. Hoppas jag inte givit mig ut på sju famnars vatten!

Nyhetsförmedling

Jag tycker det var intressant att läsa att i vissa länder och vissa nyhetsmedier förmedlar nyheter neutralt, medan andra får föra fram sina åsikter. Man strävar ju efter neutrala sätt att förmedla nyheter, men så är inte alltid fallet. Det som också var intressant är Hodkinsons poängtering om att även om det finns viljan att hålla sig neutral lyckas det inte på grund av kulturella värderingar och institutionella prioriteringar. Jag hade inte tänkt på det tidigare, men då man läste är det ju uppenbart.

De olika kriterierna för nyhetens värde tyckte jag också var bra, speciellt då man började jämföra förutsägbarheten med det oväntade. Samtidigt som folket vill ha en nyhet förklarat i en form som matchar våra förväntningar, är den ändå inte intressant om den inte kommer med någonting nytt. Att Hodkinson tar upp kontinuiteten är relevant eftersom människor är intresserade av att veta mer och fortsättningen på händelser. Det är ju också ett sätt för medierna att sälja mer och hålla sina förmedlingskanaler intressanta. I samband med att lyfta fram elitnationer- och människor började jag tänka på hur man till exempel uppmärksammade tsunami-katastrofen stort på grund av att så många europeiska turister omkom . Liknande stora och hemska naturkatastrofer sker hela tiden, men de får endast föga uppmärksamhet på grund av antaganden om att vi västeuropéer inte är lika intresserade av katastrofer som inte drabbat ”vårt folk”. Någonting berör oss människor då vi bättre kan relatera till det, och då det ”kunde varit en av oss som omkommit i katastrofen” blir nyheten större.

För att gå tillbaka till nyheterna om elitmänniskorna tror jag att detta nog stämmer, men att det i vissa fall är bra att ta upp någon ”vanlig människas” liv och skriva en artikel om hen i tidningen. Igen kan man lättare relatera till hen i och med att det är ”någon av oss” och man kan bli inspirerad av vad hen gjort.

Jag har inte ännu helt bestämt mig för vilka nyhetsmedier jag vill använda mig av, men jag tror att jag kommer att jämföra Hufvudstadsbladet med Vasabladet och se ifall de finns olikheter på sättet de skriver i och med att de är från olika regioner. Jag kunde också kolla på om det finns skillnader i hur de tar upp utrikesärenden.

Nyhetsförmedling

Veckans texter behandlade mycket om hur journalister framför nyheter och vilka faktorer som spelar en större roll än andra. Hur nyheter prioriteras och väljs bland olika händelser, vad som ska lyftas engång, flera gånger eller ingen gång alls.

Det är inte av en ren slump som vissa ämnen lyfts mera än andra. Hodkinson tar upp flera kriterier som spelar in när mediebolagen väljer vad som ska lyftas samt hur. Mediebolagen lyfter fram ofta plötsliga mönsterbrytande händelser. Ifall en plötslig bombningsattack sker är det mera sannolikt att skriva om den än om ett nytt utbildningssystem sakta håller på att växa fram. Nyheter som väcker starka känslor och som har en dramatisk tvist är även de nyheter som prioriteras. Mediebolagen tenderar även att välja nyheter där det är lätt att välja ett perspektiv var rätt eller fel kommer fram, dvs. nyheter där någon kan porträtteras som offer eller ”skurk”. Nyheter har överlag en mera negativ klang över sig. Negativa ämnen och händelser behandlas mycket oftare än positiva.

Mediebolagen styrs även av kända personer och stormakter. Vad som drabbar vanliga människor har inte lika högt nyhetsvärde än vad som händer en känd person. Samtidigt vill mediebolagen personifiera nyheterna för att skapa medkänsla och för att läsarna skall kunna relatera till olika nyheter lättare. Det är heller ingen slump att händelser som berör stormakter som USA skrivs mera om än mindre inflytelserika länder.

Innehållet i media färgas även av vem tidningen är riktad till och vad för bild man vill skapa i artikeln. Artiklarna skiljer sig väldigt mycket åt i språk och bild beroende på målgrupp, exempelvis en pro republikansk tidning i USA kommer att skriva om demokraternas åsikter ur en mera kritisk och negativ synvinkel än om de republikanska. Kvällstidningar och dagstidningar har även ett mycket olikt närmande sätt i sina artiklar och innehåll de lyfter. Det är intressant hur man bara genom ord och bildval kan vinkla samma nyhet på väldigt olika sätt beroende på vad för bild man vill ge av de olika nyheterna och hur de på mediebolaget förhåller sig till de olika nyheterna.

I uppsatsen kommer jag att jämföra hur BBC och CNN framför nyheter från den pågående krisen i Ukraina. Jag kommer att se på vilka händelser som lyfts, vilken vinkling de har i artiklarna, dvs. hurudant ord och bildspråk som används av de olika mediebolagen och hur de skiljer sig från varandra.

Konstruktion av nyheter

Jag gillade Hodkinsons text, tyckte den var lätt att läsa och förstå, och innehöll information som jag själv höll med om. Hans förenklade figur över hur nyheter blir utvalda (Hodkinson 2011, 128) fick mig att tänka över hur få händelser som egentligen får den medieuppmärksamhet som de borde. Vi lever i en värld där det ständigt händer saker (både av bra och dålig natur), vilket gör att nyhetsmedier måste gallra bort största delen av händelserna från sina publikationer. Då de flesta tidningar har nätsidor, är det ändå möjligt att uppmärksamma mycket fler nyheter än i endast tryckta publikationer, vilket jag tycker är en positiv sak. Jag tror ändå att det också har lett till att tävlingen om vem som publicerar en nyhet först har blivit ännu större, vilket kanske leder till att vissa tidningar inte söker fram tillräckligt mycket bakgrundsinformation och tillräckligt kritiskt kollar källor före artiklarna publiceras. Detta märks speciellt i kvällstidningar, jag har själv ibland lagt märke till korrigeringarna som senare kommit upp i texterna och skrivits i slutet av artikeln. I vissa fall är de väldigt många, och skillnaderna i vad som först publicerats och vad som faktiskt har varit sant kan vara förundransvärt stora..

Hodkinson lyfte också fram faktumet att nyheter alltid präglas av journalistens egna värderingar och förutfattade meningar. Detta hjälpte mig lite på traven i att komma på hur jag skall genomföra min övningsuppgift, och jag bestämde mig för att fokusera på just ifall jag i olika texter kan ”hitta skribenten”, alltså hitta just dessa värderingar och åsikter.

För att få in delen med att jämföra, så kommer jag att försöka se en skillnad i hur texter i en kvällstidning (kanske Iltalehti) och en tidning som oftast ses som seriösare och mer trovärdig (eventuellt Helsingin Sanomat) se ut. Eftersom jag främst tänker ta fasta på ordval, och hurdana attityder som möjligtvis går att läsa mellan raderna, så kommer jag att analysera en eller några nyheter som väckt starka känslor i människor och också synliggjorts i sociala medier. Jag funderar här på att lyfta fram artiklar angående gruppvåldtäkten som tidigare i år ägde rum i Helsingfors.

Nyhetsförmedling

Nyhetsvärde är en term som är viktig inom media,  vad är kriteriet för att en nyhet skall ha tillräkligt stort värde för att publiceras? Vem avgör det, och med vilka syften? Är nyhetsvärde sådant som drar till sig läsarnas uppmärksamhet, eller att förmedla det påriktigt viktigaste och största nyheterna?

Beroende på nyhetsmediat och till vem den riktar sig, varierar mängden lokala och globala nyheter. Globala nyheter finns också i lokala tidningar, eftersom större länders händelser ofta väcker större uppmärksamhet i medierna, men är de viktigare nyheter än de naturkatastrofer som händer i Asien och Afrika. Självklart är det så att de länder med större inflytande på andra länder intresserar majoriteten, men det känns ändå konstigt att stora händelser i mindre länder inte rapporteras alls om i de stora nyhetsmedierna.

Hodkinson skriver om olika faktorer som ger högre nyhetsvärde. Då han talar om tidsfrekvensens betydelse blir det lätt att förstå varför det så ofta är dåliga nyheter som rapporteras om, eftersom de ofta är händelser som händer plötsligt, medan goda nyheter är kanske något som kräver en längre tidsperiod för att kunna urskiljas.

Svartvita nyheter är lättare att skriva om eftersom då det är tydligt vem som har fel och vem som har rätt kan man lättare förstora nyheten utan att folk skall bli upprörda, medan i frågor om till exempel politik kan människors åsikter variera då nyheten kan väcka fler negativa reaktioner. Detta tycker jag också tyder på att man i media inte vill orsaka något extra uppror bland människor, utan att istället väcka reaktioner genom att rapportera om ganska trygga nyheter som nyhetsmedierna står utanför om.

Speciellt i television blir det väsentliga då man avgör nyhetsvärde det visuella, det vill säga hur dramatiskt bildmaterial man har av nyhetshändelsen. Som Hodkinson poängterade kan detta även leda till att händelser som inte egentligen är så viktiga eller stora kan få mycket synlighet ifall videomaterialet är så bra eller underhållande att man tror människornas uppmärksamhet väcks med det. I nyhetstidningar är det visuella också viktigt, och som Hodkinson skriver kan sättet hur rubrikerna är skrivna eller vilka bilder som väljs, samt bildtexten, påverka stort hur människor uppfattar nyheterna.

Till övningsuppgiften väljer jag att följa två olika kanalers nyhetssändningar i ca. en vecka. Jag kommer att se på nyheterna på Yle och MTV3 och jämföra nyhetsrapporteringen och hur den skiljer sig i fråga om vilka nyheter som rapporteras om och hur de presenteras. Dessutom är jag intresserad av att se om det finns synliga skillnader som kunde bero på att MTV3 har reklam och Yle inte har det.

Medialandskap och förmedling

Dagens mediabrus ger olika förutsättningar att nå ut med en nyhet. Det finns en hel del möjligheter att välja bland och fokuset är att väcka intresse för den målgrupp man vill nå ut till. Välkända personer, produkter och verksamheter har en fördel eftersom den typen av nyhet automatiskt berör och därmed blir intressant och väcker uppmärksamhet.

Hodkinson skriver om nyhetskriterier som fungerar som medel för att fånga uppmärksamhet i det spretiga medialandskapet. Det handlar om att vinkla nyheten till ett aktuellt ämne och rätt timing, då blir det samtidigt lättare för mottagaren att ta till sig budskapet. Människor tycker om drama och ju mer dramatiska händelser det rör sig om desto intressantare är det att läsa. Ett annat koncept som ofta fungerar när det handlar om att nå ut till människor är genom att överraska, ju mer avvikande desto bättre. Det här med närhet har vi pratat om tidigare och är fortfarande ett aktuellt och nyttigt ämne i Hodkinson text. Genom att få en nyhet att handla om människor i relation till produkter är viktigt för att fånga intresse. Personifiera med kändisar är speciellt eftertraktat och det ser man bara av den framgångsrika försäljning av skvallerblaskor. Det som människor kan relatera till och känna igen sig i får oftast mer synlighet. Själv vill jag sätta fokus på det visuella eftersom jag anser att sammanhanget av text och bild ger enormt mycket för hur man tar till sig ny information. Däremot kan jag känna att kreativiteten hos speciellt journalister är rätt bristfällig. Känner att de oftast faller tillbaka till gamla fungerande försäljningstrix istället för att försöka sig på en ny intressant vinkling. Journalister är trots allt de som har berättarrollen och makten att bestämma om hur de lyfter fram en nyhet.

Själv känner jag mig lite osäker på vad det är jag vill fokusera på i min uppsats. Vill jämföra två olika medium (ännu lite oklart vilka och vad egentligen) för att se hur man väljer att förmedla nyheter. Men också hur de utnyttjar den yta som finns till förfogande. Andra saker jag vill ta reda mera på är vilken typ av målgrupp man riktar sig mot och hur det påverkar själva innehållet. Som jag nämnt tidigare känner jag att samspelet mellan innehåll och form gör informationen tydligare och även inverkar på hur människor tar till sig nyheten. Saker och ting har en tendens att falla under radarn och därför spelar bild och rubrik en speciellt viktig roll i media. Jag hoppas att kunna sätta tyngd i att se hur olika element i media förstärker känslan och budskapet av informationen som produceras. Det finns en hel del olika aspekter som påverkar en nyhet och det är något jag vill fokusera min analys på. Eftersom jag gillar Hodkinson starkt tror jag att han får guida mig igenom analysen och komma med kloka ord.

Nyhetsjournalism

Enligt texten ”The Construction of News”, förväntar sig publiken att nyhetsmedia ska leverera neutral information och trovärdiga fakta om världen, samtidigt som de ska reflektera samhället. Detta går inte riktigt i hop med verkligheten enligt Hodkinson, eftersom nyheter aldrig kan vara neutrala, utan förutfattade meningar eller opartiskt reflektera världen. Han menar att, även om nyheter baserar sig på riktiga händelser så tillverkas och konstrueras de på ett speciellt sätt, enligt vissa synvinklar, kulturella värden och institutionella prioriteringar. Det är journalisterna som väljer vilka händelser som ska övervakas och vilka som ska negligeras. Genom att journalisterna besitter denna makt anser Hodkinson att nyhetsorganisationen fungerar som portvaktare, med kapasitet att påverka vad vi vet, bryr oss om och talar om. Denna makt att forma allmänhetens medvetande och prioriteringar kallar han ”agenda setting”. Detta verkar även journalisten Anna-Lena Laurén understöda i en intervju med Bettina Sågbom (Efter nio med Bettina, 25.4.2015, http://areena.yle.fi/tv/2569555 ), där hon säger att i bland får man som journalist inte den historia man planerat utan hamnar att snabbt tänka om och t.ex. filma/intervjua andra personer än vad som var tänkt och snabbt komma på något annat tema att ta upp i den situationen man befinner sig i. Laurén nämner också att hon anser att journalistyrket går ut på att omforma världen, att när man skriver en text är det alltid en tolkning och en liten omformning det handlar om.

Enligt Hodkinson finns det olika slags faktorer som gör att en händelse blir intressant och inkluderas i nyhetsbevakningen. Johan Galtung och Mari Ruge (1973) har listat åtta kriterier som de presenterar som universella och ytterligare fyra som härrör sig mera specifikt till utvecklade kapitalist länder. Enligt Galtung och Ruge krävs för det första en viss förekomst av händelsen, även tidsperioden borde stämma överrens med förekomsten med hur nyheter publiceras och sänds. För det andra krävs en viss omfattning av händelsen, exempelvis en eldsvåda som ska rapporteras måste vara tillräckligt stor för att händelsen ska ha ett nyhetsvärde. För det tredje behöver händelsen ha en viss klarhet eller tydlighet, exempelvis att det handlar om rätt och fel eller offer och förövare. För det fjärde är den kulturella närheten av värde, t.ex. händelser som involverar praktiker, platser eller människor som är bekanta eller relevanta för publiken. För det femte kan en händelse bli intressant om den är tillräckligt förutsägbar, att händelsen passar bra in med vad vi förväntar oss att ska hända, även stereotyper passar in i denna kategori. Som sjätte faktor listas det oförutsägbara, att rapportera om någonting oväntat, exempelvis att ett spädbarn försvunnit. Som sjunde faktor nämns kontinuitet, när väl en historia har kommit med i nyhetsagendan kan den vinna allmänhetens intresse för att ge historien en fortsättning framöver (vad hände sen?). Som åttonde faktor listas komposition, sammansättning av historier, att få olika artiklar och händelser att passa ihop som en helhet t.ex. koppla samman dem med ett tema. Utöver dessa åtta punkter finner vi i de utvecklade kapitalistiska länderna det även intressant om händelsen som rapporteras innehåller händelser som relaterar till de mest mäktigaste nationerna i världen, historier om mäktiga eller kända människor, historier som intresserar sig för människan samt negativa historier.

Men det är inte bara själva historien som gör att vi läser just den artikeln eller ser på ett visst nyhetsreportage. Även Rubrik, språket, bilder, grammatiken, framförandet är viktiga, samt i vilket medium nyhetsreportaget förekommer.

Av veckans texter tyckte jag faktiskt att Silja Lanas Cavadas text ”Dokumentären hittar televisionen” var den intressantaste. Texten beskrev kanske mera historiskt hur det gick till när man började producera dokumentärer i Finland, hur man lekte och experimenterade sig fram eftersom ingen riktigt hade någon skolning i ämnet. Det som jag fastnade för i texten var att dokumentaristiska skolan ändå hade målsättningar med sin produktion, så som deras grundutgångspunkt; att informera människorna och att övervaka de makthavande samt väcka och främja den offentliga debatten. Men även här i Cavadas text blir man varse censuren som existerade på 60- och 70-talet, liksom i Anne Koskis text ”Överföring med rutans hjälp”. Man kan verkligen fundera över hur skyddade har det finländska folket levt genom åren? Skulle vi ha tagit skada av materialet om det inte blivit censurerat? Och hur hade våra värderingar formats ifall vi fått ta del av det censurerade materialet?

I övningsuppgiften har jag tänkt välja att analysera två stycken finlandssvenska dagstidningar. Jag har tänkt jämföra en storstadstidning så som Hufvudstadsbladet med en småstadstidning så som Österbottens tidning. Min tanke var att jämföra tidningarna med varandra för en dag, för att se om de skiljer sig från varandra både vad gäller kategorier, upplägg, framtoning, rapporteringar m.m. I fall att de rapporterar någon gemensam nyhet tänkte jag se på hur respektive tidning rapporterar om just den nyheten. Jag valde denna uppgift för att jag är nyfiken på hur småstäder skiljer sig från storstäder i Finland och för att finnlandssvenskarna som grupp intresserar mig.

Nyheter eller inte….

Det här var helt nytt för mig. Utvecklingen av dokumentärer i Finland. Lanas Cavada ger mig en snabb inblick i förändringen från 70-talet fram till idag. Medan Hodkinson ger mig en inblick i värdet av nyheter. Så lite olika vinkling av det som ska återspegla fakta eller verklighet. De båda ger dock en lista över det centrala kring nyheter och fakta. Jag blev inte exalterad av Lana Cavadas text, då jag inte kunde känna igen mig i den finska dokumentärens utveckling, utan det blev mest en teoretisk historisk tillbakablick. Hodkinsons text tyckte jag att gav klara begrepp och redskap för hur nyhetsmedia byggs upp.  Kändes som matnyttig information för uppgiften som ligger framför oss.

Jag har funderat hit och dit vad som skulle kännas intressant. Från att granska vad som sägs i olika medier kring flyktingsituationen vid Medelhavet, kommande valet på Åland i lokala medier respektive medier på fastlandet till hur media använder bilder som inte är tagna vid tillfället för att stärka nyheter i text. Jag bestämmer mig här och nu för att jmf de två lokala tidningarna, Tidningen Åland och Nya Åland, hur de använder sig av bilder för att förstärka nyhetsbudskapet. Bilder tagna vid situationen i fråga samt bilder som är arrangerade.

 

cecilia valve