Nyhetsförmedling

Nyhetsvärde är en term som är viktig inom media,  vad är kriteriet för att en nyhet skall ha tillräkligt stort värde för att publiceras? Vem avgör det, och med vilka syften? Är nyhetsvärde sådant som drar till sig läsarnas uppmärksamhet, eller att förmedla det påriktigt viktigaste och största nyheterna?

Beroende på nyhetsmediat och till vem den riktar sig, varierar mängden lokala och globala nyheter. Globala nyheter finns också i lokala tidningar, eftersom större länders händelser ofta väcker större uppmärksamhet i medierna, men är de viktigare nyheter än de naturkatastrofer som händer i Asien och Afrika. Självklart är det så att de länder med större inflytande på andra länder intresserar majoriteten, men det känns ändå konstigt att stora händelser i mindre länder inte rapporteras alls om i de stora nyhetsmedierna.

Hodkinson skriver om olika faktorer som ger högre nyhetsvärde. Då han talar om tidsfrekvensens betydelse blir det lätt att förstå varför det så ofta är dåliga nyheter som rapporteras om, eftersom de ofta är händelser som händer plötsligt, medan goda nyheter är kanske något som kräver en längre tidsperiod för att kunna urskiljas.

Svartvita nyheter är lättare att skriva om eftersom då det är tydligt vem som har fel och vem som har rätt kan man lättare förstora nyheten utan att folk skall bli upprörda, medan i frågor om till exempel politik kan människors åsikter variera då nyheten kan väcka fler negativa reaktioner. Detta tycker jag också tyder på att man i media inte vill orsaka något extra uppror bland människor, utan att istället väcka reaktioner genom att rapportera om ganska trygga nyheter som nyhetsmedierna står utanför om.

Speciellt i television blir det väsentliga då man avgör nyhetsvärde det visuella, det vill säga hur dramatiskt bildmaterial man har av nyhetshändelsen. Som Hodkinson poängterade kan detta även leda till att händelser som inte egentligen är så viktiga eller stora kan få mycket synlighet ifall videomaterialet är så bra eller underhållande att man tror människornas uppmärksamhet väcks med det. I nyhetstidningar är det visuella också viktigt, och som Hodkinson skriver kan sättet hur rubrikerna är skrivna eller vilka bilder som väljs, samt bildtexten, påverka stort hur människor uppfattar nyheterna.

Till övningsuppgiften väljer jag att följa två olika kanalers nyhetssändningar i ca. en vecka. Jag kommer att se på nyheterna på Yle och MTV3 och jämföra nyhetsrapporteringen och hur den skiljer sig i fråga om vilka nyheter som rapporteras om och hur de presenteras. Dessutom är jag intresserad av att se om det finns synliga skillnader som kunde bero på att MTV3 har reklam och Yle inte har det.

2 reaktioner på ”Nyhetsförmedling”

1. Jag tycker det är synd att kommersiella medier föredrar att producera nyhetsmaterial som är underhållande (lockande). Visserligen förstår man att de får sina inkomster genom reklamintäkterna och behöver därför en stor synlighet och en stor kundkrets. Budskapet att förmedla saklig och objektiv information, kritiskt granska och utvärdera viktiga samhällsfrågor och fungera som opinionsbildare verkar falla lite i glömska. Det är kanske också därför som nyheter publicerade av statsägda medier anses vara mera pålitliga än kommersiella mediers nyhetssändningar.

2. Du nämnde rapporteringen av naturkatastrofer som ett exempel på betoningen av händelser i ”viktiga” länder i nyhetsförmedlingen. Jag tycker att ett tydligt och väl groteskt exempel på detta har förekommit ett par gånger i bevakningen av hurrikaner. I finska nyheter(!) har man inlett med att kort, som i förbifarten, notera att hurrikanen XX har dödat t.ex. 80 personer på Haiti (eller något annat land i det Karibiska öriket). Och sedan berättas det, som om det var huvudpoängen, att stormen nu närmar sig Florida. Och då vet man inte om den kommer att förorsaka någon betydande förstörelse där.
    Din idé för övningsuppgiften ter sig relevant och fungerande.

Kommentarer är stängda.