Hazel Gaynor: Den sista livbåten

Hazel Gaynor: Den sista livbåten. 2024
Ljudbok (ÅAB 11 h)

1940, Kent: Alice är varken modig eller vågad. Hon håller sig helst till äventyren på sidorna i sina böcker. Men hotet om en tysk invasion hägrar och krigstider kräver mod.  Fast besluten om att dra sitt strå till stacken, finner hon sitt kall. Hon ska hjälpa till att rädda brittiska barn ur landet.
1940, London: Lilys två livliga barn och kärleksfulle make är allt för henne men en dag skiljer kriget dem hjärtlöst åt. Plötsligt är hennes make borta och Lily ställs inför ett omöjligt val: att låta barnen stanna kvar hos henne i England, där hon inte kan garantera deras säkerhet, eller sätta dem på ett fartyg över Atlanten, där säkerheten är långt borta från henne själv.
När nazisternas ubåtar sänker ett av fartygen med brittiska barn på väg till Kanada, räddas alla livbåtar utom en som nu flyter fritt på Atlantens stormande hav. Alice och Lily, som aldrig tidigare mötts, blir varandras största hopp när deras liv ödesmättat flätas samman.