Ishmael Beah: Lång väg hem

ishmaelbeahIshmael Beah: Lång väg hem. En barnsoldats berättelse. 2007
Ljudbok (CD, köpt på Myrorna i Stockholm sportlovet 2016)
Uppläsare: Ola Rapace

Det handlar om en pojke som blir barnsoldat i Sierra Leones regeringsarmé under inbördeskriget på 1990-talet. Jag är skrämmande dåligt insatt i speciellt västafrika, så det var därför intressant. Nå, inte överraskande så har journalister börjat gräva i Ishmaels historia och påstår att den inte stämmer helt och hållet – det här verkar vara standard med den här typens självbiografiska böcker (rumban kring Liza Marklunds böcker om Maria som flyr undan sin exman är säkert mest känd här hos oss). Faktum kvarstår att det som berättas om i boken nog hände, men allt kanske inte hände just till Ishmael – nå, då är det förstås inte sant utan mer fiktion…. Men jag fick i alla fall lite insikt i något jag kände till dåligt från förr – det här var dock inte en av de bättre självbiografiska böcker om svåra förhållanden. Den hade rätt bra språk (men översättare som inte kan svensk grammatik! – hur mycket annat krävs egentligen av en översättare… säger jag argt!)