Torey Hayden: Beautiful Child

Hayden_BeautifulChildTorey Hayden: Beautiful Child. 2002
Baserad på verklighet
Pocket köpt på  loppis

Hayden beskriver hur hon jobbar som speciallärare, i en klass med bl.a.flickan Venus, som inte talar, är nästan katatonisk som hon säger. I klassen finns också andra barn med olika typer av inlärningssvårigheter. Hayden beskriver hur hon jobbar med dessa barn och till slut når genom skalet också på Venus.
Mer info om boken och eleverna i klassen finns på Torey Haydens hemsida: http://www.torey-hayden.com/beautiful-child.htm

Jag hade aldrig tidigare läst någon bok av Hayden, och blev nog väldigt fascinerad och rycktes med, både av den gripande berättelsen om Venus, Billy och Jesse, och av  beundran för  Haydens engagemang och kreativitet i klassrummet. Kanske lite överraskande så var faktiskt speciallärare något jag i tonåren tänkte att jag skulle vilja bli.

Först var boken lite långsam (och jag blev lite utmattad när ingenting verkade fungera med eleverna), men sedan var jag liksom i fast i berättelsen.

Ett svar på ”Torey Hayden: Beautiful Child

1. Pingback: Torey Hayden: Andras ungar | Läslust