Lupa toimia eri tavalla

Anssi Tuulenmäkis (2010) bok Lupa toimia eri tavalla erbjuder nya perspektiv på kreativitet och på hur man kan göra saker och ting annorlunda än andra. Boken är uppbyggd kring kreativa expempel från företagsvärlden och försöker bevisa läsaren att inom vaje bransch finns det rum för förbryllande innovationer. Genom att följa Tuulenmäkis (2010) råd ”Gör olika saker än andra eller gör samma saker olika” (fri översättning) så kan man inom varje bransch hitta nya kreativa lösningar. Inom den kreativa sektorn görs saker ofta på ett olikt sätt eller helt olika, inom denna bransch vill man också ofta vara den som gör något först hellre än att kopiera från andra. Boken ger inga specifika råd för kulturbranschen, mera allmänna råd kring på en bredare front. Boken är dock fylld med små råd som även kan implementeras i branch som bransch. Boken avslutas med ett verktyg för hur strategiska innovationer förverkligas. Även så som Rehn (2011) så påperkar även Tuulenmäki (2010) att utan att försöka kommer man ingen vart.

Till näst kommer jag att läsa närmare om ledarksap i kulturorganisationer och se hur kretivitet tas i beaktande i ledarskapet. Utöver detta kommer jag att fokusera på upplevelseekonomi.

//Matti

En tanke kring ”Lupa toimia eri tavalla

  1. Hej Matti! Jag skulle gärna höra dina reflektioner över boken, dvs. vad du lärde dig, vilka idéer du fick osv. med tanke på kursens tema. Du lyfter nu närmast upp vad som behandlas i boken men väldigt litet om vad den gav dig.

    Eerika

Lämna ett svar till Eerika Saaristo Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *