Farliga idéer

Alf Rehns (2011) bok Farliga idéer beskriver hur organisationer, företag och människor kan upprätthålla ett kreativt tankesätt och således skapa farliga idéer, som enligt Rehn är de kreativaste idéerna. Jag bestämde mig för att läsa boken eftersom ett kreativt tankesät är grunden för kreativa organisationer, så som kulturorganisationer och vidare upplevelseekonomin som jag kommer att fokusera på i mitt projektarbete. Jag kommer även att allmänt läsa om kulturledarskap och reflektera över hur ledarskapet tar kreativitet i beaktande.

Farliga idéer för läsaren in i ett färgrannt landskap var Rehn (2011) ifrågasätter allt och alla. Boken ger dock ett annorluna perspektiv på kreativitet och vad kreativitet överhuvudtaget är. Kreativitet är enligt Rehn en otrevlig och lång process som ofta för med sig förändringar, dessa förändringar ses ofta som dåliga eller rent av farliga och skapar därför ofta stor oro i allmänheten. Rehn (2011) håller inte med de typiska kreativitetsövningarna var deltagrna ska ha det trevligt och tillsammans komma fram till något nytt, utan tror på att kreativitet föds bäst då man är rent av tvungen att skapa nya lösningar, t.ex. att ta sig igenom Berlinmuren eller rymma från ett fängelse. Rehn (2011) tycker även att kreativitet inte alltid behöver vara något helt nytt och aldrig förutsett, kreativitet kan också vara kopierandet eller återanvänding av andras idéer. De flesta stora och framgånsrika företagen idag har mer eller mindre kopierat andras idéer och gjort dem bättre eller rent av sämre, flygbolaget Ryanair har inte som avsikt att vara snyggast, sexigast eller bäst, men billigast. Istället för att erbjuda mer service så har Ryanair bestämt att skala bort det som går och därför kan de nu erbjuda de billigaste resorna.

Utan att försöka kan man inte vara kreativ. Konstnärer och artister tänker knappast på att vara kreativa, de är det redan, skapar de nytt eller omformar gammalt. Det som artister dock behöver är t.ex. tid och inspiration, i vårt samhälle kan detta vara svårt eftersom konstnärer sällan kan livnära sig på att skapa. Ledarskapet i kreativa sektorn måste därför kunna motivera till kreativt skapande som samtidigt borde slutprodukten vara säljane. Är detta möjligt?

//Matti

2 tankar kring ”Farliga idéer

  1. På min arbetsplats, Åbo filharmoniska orkester, följer musikerna ett schema och övar och uppträder enligt det. Största delen av musikerna egna projekt vid sidan om arbetet på orkestern, många komponerar och tonsätter egen musik. På kammarmusikkonserterna arrangerade av ÅFO uppförs då och då något verk komponerat av någon musiker. Överlag så planeras säsongens stora drag av orkesterns konstnärliga chefLeif Segerstam tillsammans med orkesterns intendent. Konserthuset erbjuder utrymmen för musikerna var de kan öva och spela, även utanför arbetstid.
    Orkestern består av ca 70 musiker som måste befinna sig på träningar och konserter på bestämd tid, därför kan det verka att musikerna följer ett strickt schema, men i verkligheten hoppas jag att alla upplever att de får tillräckligt av utrymme för att inspireras och utvecklas.

Lämna ett svar till Matti Tarmio Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *