Varför vill alla verka kreativa?

Artikeln ”Lifestyle Meets Market: Bohemian Entrepreneurs in Creative Industries av Eikhof och Haunschild (2006) behandlar bl.a. kreativitet, bohem livsstil, business och konst. Artikeln, som på gästföreläsningen fick en brokig mottagning, beskriver att en bohem livsstil stöder artisternas brobyggande mellan business och konst. Eikhof et al. (2006) menar att man måste undersöka konstnärers livsstil ifall man vill förstå hur konstnärer skapar konst för konstens skull samtidigt som de är en del av marknaden.

Artikeln väckte en del diskussioner under föreläsningen, många tyckte att artikeln stereotypistk framhöll alla konstnärer som bohema, fast detta alltid inte är fallet. Eikhof et al. (2006) poängterar dock att även anhängare av andra industrier kan leva en bohem livsstil och upprätthålla en självkontroll som är typisk för konstnärer. Man kan även konstatera att arbetslivet (utanför den kreativa sektorn) allt mer skjuts mot ett bohemare håll var projektarbete, självkontroll, individuella styrkor, uppoffrande och mobilitet uppskattas (Eikhof, et al. 2006).

Ord som kreativitet, innovation och frisinnhet (openminded) spatserar i mer eller mindre varje företags image, man kan verkligen se att skapander av nytt är väldigt hett just nu. Kunde det vara därför bohema värden allt mer uppskattas utanför den kreativa industrin?

//Matti

En tanke kring ”Varför vill alla verka kreativa?

  1. Bra att du lyfter fram behovet av det bohema också i det ”vanliga” arbetslivet. Att jobba med olika projekt i synnerhet i kollektiv har enligt min uppfattning blivit allt allmännare och jag tycker personligt att det är en bra riktning.

Lämna ett svar till Anna P Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *