Program, Gemensamma vägar, konferens, 8-9.10.2019 i pdf format

10.00                Registrering

10.30                Välkomsthälsning, Auditorium Bruhn

10.45-12.00     Plenarföreläsning 1, Adutorium Bruhn
Vardag, hälsa och delaktighet — att tolka och förstå sitt eget livssammanhang, Kim Wickman (docent i pedagogik, Pedagogiska  institutionen vid Umeå universitet)

LUNCH

13.00-13.45    Dialoggrupper 1-5 (deltagarna väljer en)

1. Professionalitet och ork i lärarens vardag, Heikki Kurkiala (speciallärare och familjepsykoterapeut)
  2. Vi stöder tillsammans – samundervisning som ett sätt att stöda elever i olika åldrar, Christel Sundqvist (universitetslärare), Maria Rönn-Liljenfeldt (speciallärare)
  3. Berikande undervisning och differentiering för elever med särskild begåvning, Nykarlebymodellen Lotta Kåll (speciallärare) och Maria Sjöblom (klasslärare)
  4. Skolcoach som support i skolvardagen, exemplet Korsholm Sarah Qvist (skolcoach) Inger Damlin (rektor)
  5. Styrka, glädje och medkänsla–om positiv psykologi i den finlandssvenska skolan. Erika Fogelberg, (ped.mag., koordinator för Folkhälsans hälsofrämjande verksamheter för skolor)

13.55-14.40      Dialoggrupper 1-5 (andra varvet, deltagarna väljer en)

KAFFEPAUS

15.00-15.45     Dialoggrupp 6-11 (deltagarna väljer en)

6. ”Rörelse för alla i skolan” – ett SIS-medelsprojekt på Östra skolan, Hudiksvall
Sara Fors (specialpedagog), Eva Ljungberg (lärare) och Janne Westin (lärare)
7. Mottagande av nyanlända barn och elever med funktionsvariation Karin Ledin (utvecklingsledare) och Mirna Nasser (språkutvecklare)
8. Att designa för lärande – Att leda, organisera och utveckla en välmående verksamhet för alla Carina S Löfvander (rektor) och Maria Svensson (projektledare för Lärmiljöer inom Härnösands Kommun)
9. Lågaffektivt bemötande – Vem äger problemet? Anna Strömberg (speciallärare), Anna-Carin Holmgren (specialpedagog), Ulrik Bylander (rektor)
10. Circle of Security (COS); et verktøy for foreldre med barn i barnehagen
Merethe Vatshaug (barnehagestyrer) og Marte Lenningsvik (cos-veileder/pedagog)
11. «Jeg kan også bidra», Jørn Moe (daglig leder i vekstbedriften Herøy ASVO AS)

19.00                Konferensmiddag i Foajén vid Åbo Akademi i Vasa

_____________________________________________________________

Onsdag 9.10.2019

9.00-10.15       Plenarföreläsning 2, Akademisalen
Välbefinnande, inlärningssvårigheter och ungdomars utbildningsvägar Johan Korhonen, docent i specialpedagogik, FPV, Åbo Akademi

KAFFEPAUS

10.35-11.20      Dialoggrupp 6-11 (andra varvet, deltagarna väljer en)

11.30-12.45      Plenarföreläsning 3, Akademisalen
Å lære seg å mestre seg selv, Anne Thorild Klomsten (førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

12.45-13.00     Avslutningsord, Akademisalen

LUNCH OCH AVFÄRD