Sessioner

Session 1

Nationell läroplansteori

 

Läroplanen i transnationell belysning Kommunalt utbildningsledarskap Professionell kompetens och reflektion Högre utbildning

 

RUM C0201 RUM F0607 RUM E0610 RUM F0612 RUM C0214
Daniel Sundberg & Ninni Wahlström

Vad räknas som utbildning? Om kunskapserbjudanden i ett splittrat skolsystem

 

Mari Bergroth

Språkmedveten undervisning i ljuset av europeisk innovations-politik

 

Carl-Henrik Adolfsson

Kommunal kvalitetsstyrning i ett förändrat styrningslandskap

 

Tobias Werler &
Christian Huseby 
Is pedagogikk powerful knowledge for teacher education? Approaches to starting a curriculum analysis
Leo Berglund

Can the Mass University be a Place for Critique? University Ideology and the Educational Logics of Humboldt and Newman

 

Berit Karseth & Eli Ottesen
Å studere en læreplanreform: Noen innledende betraktninger knyttet til en forskningsbasert evaluering av læreplanreformen fagfornyelsen i Norge
Jonathan Lilliedahl

Att analysera internationella policyflöden: Modell för att begripa etableringen av musikklasser i Sverige

 

Ann-Sofie Smeds-Nylund
Kommunalt utbildningsledarskap- att mediera mellan politik och medborgaropinion
Lea Lund

Lead & Learn: Educational Leadership. The voices of educational leadership. Investigations of the pedagogical thinking of school leaders in higher education 

 

Janne Elo

Challenges in Theorizing Multilevel Higher Education Leadership

 

Tatiana Mikhailova

Exploring shadow education with curriculum theory: A conceptual framework

 

Harald Jarning

Fag og fagprofil – Hva har vært viktige kunnskaper i en nordisk utdanningsmodell?

Alex Mäkiharju

Ämnesöverskridande samarbete utmanar den grundläggande utbildningens struktur- En fenomenografisk undersökning

 

Session 2

Ämnesdidaktik Icke-affirmativ läroplansteori Lärares pedagogiska tänkande Lärarprofessionalitet

 

RUM F0612 RUM E0610 RUM F0607 RUM C0214
Evelina Möllenborg:

Samhällskunskap som akademiskt analysämne, medborgarfostran eller praktiskt handlingsämne? – Ämnet samhällskunskap ur ett elevperspektiv

Silvia Morelli:

Curriculum and Democracy Education

 

Tomas Englund:

An attempt to develop curriculum theory and analysis in a historical and societal perspective – a starting point

 

Jessica Aspfors & Gunilla Eklund:

Teacher educators´ perceptions on scientifically designed teacher education in a Finnish and Norwegian context

Elisabet Backlund-Kärjenmäki:

Helhetsskapande undervisning och mångvetenskapliga lärområden som utvecklingsprojekt
– Utmaningar och möjligheter i årskurserna 7-9

 

Kirsten Sivesind Martina Wyszynska Johansson:

Tracing the Moving “Target” in Didaktik of Vocational Classroom Instruction

 

Andreas Bergh & Matilda Wiklund

Teachers’ experiences of conditions for anti-racist action

Andreas Nordin:

On the normativity of data-driven curriculum work – a discursive and non-affirmative approach

Charlotta Hilli:

Collective processes of Bildung in Virtual Learning Environments

 

Ana Lucia Da Silva & Christina EldeMølstad:Professional autonomy and agency in between teachers and national policy: a comparative study in Brazilian and Norwegian lower-secondary schools