Session 1
Nationell läroplansteori
|
Läroplanen i transnationell belysning | Kommunalt utbildningsledarskap | Professionell kompetens och reflektion | Högre utbildning
|
RUM C0201 | RUM F0607 | RUM E0610 | RUM F0612 | RUM C0214 |
Daniel Sundberg & Ninni Wahlström
Vad räknas som utbildning? Om kunskapserbjudanden i ett splittrat skolsystem
|
Mari Bergroth
Språkmedveten undervisning i ljuset av europeisk innovations-politik
|
Carl-Henrik Adolfsson
Kommunal kvalitetsstyrning i ett förändrat styrningslandskap
|
Tobias Werler & Christian Huseby Is pedagogikk powerful knowledge for teacher education? Approaches to starting a curriculum analysis |
Leo Berglund
Can the Mass University be a Place for Critique? University Ideology and the Educational Logics of Humboldt and Newman
|
Berit Karseth & Eli Ottesen Å studere en læreplanreform: Noen innledende betraktninger knyttet til en forskningsbasert evaluering av læreplanreformen fagfornyelsen i Norge |
Jonathan Lilliedahl
Att analysera internationella policyflöden: Modell för att begripa etableringen av musikklasser i Sverige
|
Ann-Sofie Smeds-Nylund Kommunalt utbildningsledarskap- att mediera mellan politik och medborgaropinion |
Lea Lund
Lead & Learn: Educational Leadership. The voices of educational leadership. Investigations of the pedagogical thinking of school leaders in higher education
|
Janne Elo
Challenges in Theorizing Multilevel Higher Education Leadership
|
Tatiana Mikhailova
Exploring shadow education with curriculum theory: A conceptual framework
|
Harald Jarning
Fag og fagprofil – Hva har vært viktige kunnskaper i en nordisk utdanningsmodell? |
Alex Mäkiharju
Ämnesöverskridande samarbete utmanar den grundläggande utbildningens struktur- En fenomenografisk undersökning
|
Session 2
Ämnesdidaktik | Icke-affirmativ läroplansteori | Lärares pedagogiska tänkande | Lärarprofessionalitet
|
RUM F0612 | RUM E0610 | RUM F0607 | RUM C0214 |
Evelina Möllenborg:
Samhällskunskap som akademiskt analysämne, medborgarfostran eller praktiskt handlingsämne? – Ämnet samhällskunskap ur ett elevperspektiv |
Silvia Morelli:
Curriculum and Democracy Education
|
Tomas Englund:
An attempt to develop curriculum theory and analysis in a historical and societal perspective – a starting point
|
Jessica Aspfors & Gunilla Eklund:
Teacher educators´ perceptions on scientifically designed teacher education in a Finnish and Norwegian context |
Elisabet Backlund-Kärjenmäki:
Helhetsskapande undervisning och mångvetenskapliga lärområden som utvecklingsprojekt
|
Kirsten Sivesind | Martina Wyszynska Johansson:
Tracing the Moving “Target” in Didaktik of Vocational Classroom Instruction
|
Andreas Bergh & Matilda Wiklund
Teachers’ experiences of conditions for anti-racist action |
Andreas Nordin:
On the normativity of data-driven curriculum work – a discursive and non-affirmative approach |
Charlotta Hilli:
Collective processes of Bildung in Virtual Learning Environments
|
Ana Lucia Da Silva & Christina EldeMølstad:Professional autonomy and agency in between teachers and national policy: a comparative study in Brazilian and Norwegian lower-secondary schools |