Pressmeddelande 4.11.2019
Ett internationellt forskningsprogram i pedagogik med 20 forskare från 9 länder lanseras i samband med den 8. Nordiska läroplanskonferensen som arrangeras vid ÅA i Vasa den 7-8. november Vasa. Forskningsprogrammet arbetar med överbrygga didaktik och ledarskap. Man vill skapa koherens i ett alltmera splittrat forskningsfält, berättar professor Michael Uljens som är programmets ledare.
– Vi behöver ny pedagogikteori i en ny tid. Det är viktigt med en transnationell dialog eftersom problemen är gemensamma medan de svaren från de lokala skolsystemen varierar. Pedagogiken är också en rätt kulturbunden disciplin. Traditionerna i Sydamerika, Europa och Kina skiljer sig mycket. Ändå är den tysk-nordiska bildningsteoretiska traditionen förenande och den kan vi bygga vidare på.
Behovet av grundläggande reflektion är stort.
– Kapitlen från forskningsprogrammets första bok om icke-affirmativ teori har laddats ner över 100.000 gånger på två år, vilket är exceptionellt. Nu går vi vidare i ny sammansättning med forskare från Finland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Schweiz, Skottland, Argentina och Kina, berättar Michael Uljens.
På själva konferensen granskas särskilt hur inflytandet från transnationella organisationer som OECD har påverkat läroplansarbetet i två avseenden. Dels har PISA riktat uppmärksamheten på elevresultat i stället för att fokusera de mål som skall leda skolarbetet, vilket gjort att flera länder börjat skriva sina läroplaner så att nationen skall klarar sig bra i internationella utvärderingar. För det andra förflyttar det transnationella inflytandet den politiska diskussionen om skolans mål och innehåll bort från ett nationellt medborgarinflytande. En annan stor förändring är ett växande systemiskt helhet fokus på läroplansarbetet. Det innebär att det pedagogiska ledarskapet, såsom det utövas av rektorer, och av kommunala skolledare måste inkluderas. Konferensen samlar ett 40-tal nordiska forskare.
Tilläggsinformation: professor Michael Uljens, t. 0500-66 33 52, muljens@abo.fi universitetslärare Ann-Sofie Smeds-Nylund, ann-sofie.smeds-nylund@abo.fi