Paneldiskussion

Policy, ledarskap och didaktik – hur hanterar den nordiska läroplansteorin utmaningarna?

Å ena sidan har läroplansforskningen (curriculum/didaktik) internationellt betraktats befinna sig i en utmanande position, å andra sidan har vi få andra forskningstraditioner inom pedagogiken som är bekväm med att hantera mål, innehålls och metodfrågor dels som policyproblem på både nationell och transnationell nivå, som ledarskapsproblem och som praktiskt-pedagogiska eller didaktiska problem. Kännetecknas den nordiska läroplansteoretiska traditionen och didaktiken av att ha rört sig på alla dessa nivåer? Var är utmaningarna gällande att utveckla ett begreppsligt språk för de många nivåerna? Panelens deltagare gestaltar i vilken riktning vi med fördel kunde röra oss i.

 Paneldeltagare

Prof. Berit Karseth, Universitetet i Oslo
Prof. Daniel Sundberg, Linneus universitetet
Prof. Ninni Wahlström, Linneus universitetet
Prof. Tobias Werler, Högskolan på Vestlandet