Allmänt
Projektet med att ta fram Åbo Akademis nya webbplats fortsätter. Fredagen 31.3 valdes Valu Digital (www.valu.fi) som leverantör för den nya webbplatsen. Vi i projektgruppen vill tacka er som deltog i workshops och på detta sätt skapade förutsättningar för oss i projektgruppen att ta fram upphandlingsunderlaget för nya webbplatsen.
Nedan listas top-12 önskemål/krav som samlades in från workshoparna
1. Bra sökfunktion
Vi vill ha en bra och effektiv realtidssökande sökmotor – som i bästa fall kan ersätta en del av navigeringen.
2. Förtydligande av ansvarsroller när det gäller uppdatering av webbplatsen.
Vem ansvarar för samt uppdaterar vilken information?
3. Fräschare och tydligare visuellt uttryck för den nya webbplatsen
Vi vill ha en webbplats som är snygg, men som samtidigt är enkel att använda och tydlig.
4. Strukturerad, enhetlig och tydlig information om studier
Vi vill ha en webbplats där all information om studier är väl strukturerad, enhetlig och tydlig.
5. Tydlig presentation av forskning
Vi vill att forskargrupper och forskningsinstitut skall presenteras på ett tydligt sätt.
6. Identiska språkversioner
Vi vill ha en webb som innehållsmässigt fungerar lika väl på svenska och engelska.
7. Högkvalitativa bilder som har något med ÅA att göra
Vi vill ha snygga bilder som är våra egna, inte dussinvara.
8. Tydliga kontaktuppgifter med kartor och öppethållningstider
Det skall vara lätt att hitta information om var olika byggnader, auditorier o.s.v. ligger.
9. Chat
Vi vill ha en chattfunktion som möjliggör att den som besöker sidorna direkt kan komma i kontakt med en person som kan svara på frågor.
10. ÅA:s profilering skall synas tydligare på nya webbplatsen
11. Biblioteket
Det är viktigt att ingången till bibliotekets del av webben är klart synlig på www.abo.fi.
12. Vuxenstuderande
Vuxenstuderande är en viktig målgrupp, som inte får glömmas.
Vad händer näst?
Under försommaren jobbar vi tillsammans med leverantören och utvalda personer från nyckelverksamheter inom ÅA med att planera upplägget för den nya ÅA-webbplatsen. Leverantören börjar bygga själva lösningen efter sommaren.
Copywriters
Vi har under maj upphandlat copywriter/s för att hjälpa till med att skriva om, strukturera och förenhetliga informationen till den nya webbplatsen – på både svenska och engelska. Detta arbete kommer att göras i samråd med er som ansvarar för informationen. Målsättningen är att skapa en mer enhetlig och strukturerad användarupplevelse för de olika målgrupperna som besöker webbplatsen.
Innehållet till den nya webbplatsen
Från och med oktober 2017 börjar vi mata in innehåll – bl.a. den information som copywriters producerat i samråd med verksamheterna – till den nya webbplatsen. Vem som gör inmatningen är inte fastslaget ännu, men vi kommer att vara i kontakt med er i verksamheten om detta under försommaren och tidiga hösten.
Testningen av den nya webbplatsen
Under workshops berättade vi att ni som deltagit kommer att få möjlighet att vara med och testa den nya webbplatsen under hösten 2017. När detta testningsarbete blir aktuellt – under senhösten 2017 – kommer jag att vara i kontakt med er workshopsdeltagare i god tid före.
Intranätet
När nya webbplatsen lanseras i januari 2018 kommer den gamla – inkl. För anställda delen – att finnas kvar, men bakom inloggning. Sen när det nya intranätet tagits fram under 2018 kommer länken från den nya webbplatsen till gamla webbplatsen att ersättas av en länk till det nya intranätet – dit all relevant intern information från gamla den webbplatsen då flyttats.
Om ni har frågor kring projektet får ni gärna skriva en kommentar via denna blogg.
Mats Lundberg,
Projektledare