Doktorandernas kontaktuppgifter på webben • The ÅAU site can now show contact information for doctoral students 

[Click here for the English version.]

Webbsökningen på Åbo Akademis exerna webb (www.abo.fi) har hittills visat kontaktuppgifter endast för anställda. Från och med nu kan också doktoranders kontaktuppgifter visas oberoende av om doktoranden är anställd vid ÅA eller ej. 

Om du som doktorand vill att dina kontaktuppgifter skall gå att hitta via ÅA:s webbsök skall du:

  1. Logga in på selfservice.abo.fi med ditt ÅA-användarnamn och -lösenord.
  2. Klicka på ikonen ”Kontoinställningar” och kryssa där i rutan som visar att du ger tillstånd till att dina uppgifter visas på webben.
  3. Logga ut, du är klar!

OBSERVERA att webbens personuppgifter uppdateras varje natt, så ditt personkort kommer att visas dagen efter att du gett tillståndet via Selfservice.

 


The ÅAU site can now show contact information for doctoral students 

Until now the web search at the Åbo Akademi University site (www.abo.fi) has shown contact information only for those employed by the university. From now on the site can also display contact information for all doctoral students at Åbo Akademi University. 

Follow these steps if you would like your contact information to be displayed on the university web site: 

  1. Log in at selfservice.abo.fi using your ÅAU user name and password. 
  2. Click on the icon for ”Account settings” and tick the box to allow your person card to be shown at the university site. 
  3. Log out, you are done! 

NOTE: As contact information is uploaded only in the night, it will take until the next day for your information to be displayed on the web. 

Webbutveckling • Web development

[Click here for the English version.]

Om en knapp månad fyller Åbo Akademis nya webb ett år. Utvecklingen av webben har pågått sedan lanseringen och ”under motorhuven” har många saker ändrat under året.

Under de närmaste månaderna kommer några mer synliga webbutvecklingsprojekt att slutföras och här berättas mer om dem.

 

Forskningsprojekten

I slutet av senaste år samlades information om olika forskningsprojekt som är på gång inom Åbo Akademi. Uppgifterna över dessa håller i skrivande stund på att matas in på webben.

De inmatade projekten kommer att vara blädderbara via Forskningsprojekt-sökrutan på Forska hos oss-startsidan. Projekten kommer också fram i den generella ÅA-webbsökningen, där sökträffarna inom projekten samlas under rubriken Projekt.

Projektuppgifter uppdateras och matas in kontinuerligt. Är ditt projekt alltså inte ännu med på webben, eller är det något som behöver uppdateras är det bara att kontakta webbkontaktpersonen för din fakultet:
FHPT: Siv Österlund (siv.osterlund@abo.fi)
FNT: Tuija Numminen (tuija.numminen@abo.fi)
FPV: Anne-Lie Haglund (anne-lie.haglund@abo.fi)
FSE: Kia Ikonen (kia.ikonen@abo.fi)

 

Personkortet

Personkortet, alltså de automatiska personuppgifterna på webben som man får fram genom att söka på ett namn och sedan klicka på namnet under rubriken ”Anställda” bland sökresultaten, har gett upphov till en stor del av de kommentarer som kommit in till webbsupport@abo.fi.

Mest har det önskats att också doktoranderna kunde gå att hitta via personsökningen. Detta blir möjligt inom en snar framtid. Eftersom doktoranderna inte nödvändigtvis har ett anställningsförhållande kan inte doktorandernas uppgifter publiceras automatiskt. För att doktorandernas personuppgifter skall bli sökbara bör de ge sitt tillstånd till publiceringen. Detta kommer att kunna göras via Selfservice.

Nästan lika mycket som att visa doktorander har det önskats att webbens personkort kunde visa ett foto på personen på samma sätt som gamla webbens (nuvarande intranätets) personkort gör. Också denna uppdatering torde komma inom några månader. För att personfotografierna skall vara möjligast enhetliga kommer endast bilder som tagits vid de officiella fotograferingstillfällena, eller bilder som som liknar dessa att tillåtas att publiceras. Samma bild visas sedan såväl på intranätet som på den externa webben.

Andra nyheter gällande personkortet, som aktiveras senare, är visning av den fakultet och det ämne/enhet man är knuten till samt att personkortet kommer att översättas till såväl engelska som finska.

 

Grafiska profilen

Åbo Akademis nya grafiska profil lanserades 16.1. Du kan läsa mer om den nya grafiska profilen på www.abo.fi/grafrek. Den nya grafiska profilen kommer också att påverka webbens utseende. Ändringarna på webben kommer inte att vara stora, men i skrivande stund är det ännu inte klart exakt hur webbsidornas utseende kommer att ändras. Hur som helst kommer ändringara at ske automatiskt och kommer inte att kräva åtgärder av dem som jobbar med Åbo Akademis webbsidor.

 

Web development

In just a few weeks the new Åbo Akademi University website turns one year old. The development of the site has continued since the site was launched and it is still ongoing. Most of the development work is of a nature that is not directly visible for the average web visitor, but a few more noticeable development projects are taking place in the beginning of this year.

 

Research Projects

The first of these development projects concerns research projects.  Information on all kinds of ÅAU research projects will be uploaded to  the site. After that the projects can be found on the Research projects search on the main research page. The projects will also be searchable through the main site search, where hits can be found under the subheading Projects.

If you want to update your project information or if your project is not yet on the web, you can contact the web contact person at your faculty

Arts, Psychology and Theology: Siv Österlund (siv.osterlund@abo.fi)
Science and Engineering: Tuija Numminen (tuija.numminen@abo.fi)
Education and Welfare Studies: Anne-Lie Haglund (anne-lie.haglund@abo.fi)
Social Sciences, Business and Economics: Kia Ikonen (kia.ikonen@abo.fi)

 

Person Card

The staff contact information, i.e. the person card that is shown as a search hit under the subheading Contacts, is getting some new features.

Firstly, contact information for doctoral students will soon be available. Doctoral students will, however, have to agree to have their information displayed. This procedure will be handled through Selfservice.

Secondly, together with the contact information a photo will be shown, provided
that an image meeting the requirements has been uploaded. Read more on the
requirements and how to upload your photo on www.abo.fi/personcard.

Later in the spring the person card will also contain information on which faculty and which subject the person is connected to.

 

New visual identity guidlines

Åbo Akademi University has recently renewed its visual identity guidelines. Eventually the new visual identity will to some extent affect the website. However, although it is not yet defined what changes will be made, they will be of a minor nature and will be implemented automatically.

Den nya webben lanseras • Launch of the new site

[Click here to get to the English version.]

I början av nästa vecka, måndagen 12.2, lanseras Åbo Akademis nya webb. Från och med ungefär klockan 17 kommer ÅA:s webb att se helt annorlunda ut och till en del också ha helt annat innehåll.

 

Hur påverkar detta mig, vad bör jag göra?

I det stora hela påverkar webbreformen inte dig värst mycket och du behöver inte göra annat än att njuta av den nya webben och vara stolt över att ditt universitet har Finlands absolut modernaste och djärvaste webb!

 

Varför har detta gjorts

Vår gamla webb har en hel del både tekniska och innehållsmässiga problem. Av de tekniska är det mest i ögonen fallande det faktum att webbsidorna inte optimerats för bruk på mobiltelefoner. Den nya webben fungerar utmärkt såväl på en smarttelefon, en padda som en dator.

Innehållsmässigt är den gamla webbens stora problem att den innehåller huller om buller såväl material riktat åt oss som redan är vid akademin som externa webbsurfare. Det andra stora innehållsproblemet är att det är svårt att hitta det man söker.

Problemet med att hitta det man söker efter har lösts med den nya sökmotorn som fungerar lite som Google. Den börjar söka genast då du skrivit in de tre första bokstäverna av ditt sökord och den visar också sökresultaten kategoriserade. Sökträffar bland utbildningslinjer, ämnen, webbsidor, anställda o.s.v. visas alla som sina egna helheter.

Problemet med det brokiga innehållet på gamla webben har lösts genom strikt målgruppstänk. Den nya webben är externt riktad och finns huvudsakligen till för att locka nya studerande och forskare till Åbo Akademi samt för att erbjuda information om akademin för alla intresserade. Det här betyder att den nya ÅA-webben inte innehåller och kommer inte heller att innehålla material som riktar sig enbart till oss som redan jobbar, studerar och forskar här. Vårt material kommer i sinom tid att föras över till ett nytt intranät. Under övergångsperioden kommer det interna materialet att finnas kvar på vår gamla webb, som samtidigt alltså fungerar som ett temporärt intranät och ligger bakom inloggning.

 

Var finns allt gammalt material?

Allt material som finns på den gamla webben kommer att finnas kvar där, men bakom inloggning.

En länk till den gamla webben hittas i den nya webbens meny under rubriken Intranätet. Utseendet på den gamla webbens startsida kommer att ändras en del för att klarare reflektera att du nu är på akademins tillfälliga intranät.

I något skede kommer den gamla webben att ersättas av ett nytt intranät och efter det kommer den gamla webben att slutligen raderas.

 

Vad händer med alla gamla länkar?

Alla relevanta s.k. marknadsföringsadresser (t.ex. www.abo.fi/sea) fortsätter fungera, men de kommer naturligtvis att leda till motsvarande sida i den nya webben. Du behöver inte göra något för att dessa skall fungera.

Råkar du ha ett bokmärke till en viss sida, eller om det finns en länk någonstans ute i världen till någon specifik undersida på gamla webben kommer den länken att fortsätta fungera, men användarnamn och lösenord kommer att krävas innan man kan se sidan. För den som har loggat in på den gamla webben fungerar allt där på vanligt sätt.

 

Hur fortsätter arbetet

Arbetet med den nya webben tar naturligtvis inte slut i och med lanseringen 12.2. Det kommer säkert upp saker som måste ändras, funktioner som måste filas och naturligtvis också önskemål om nya funktioner.

På motsvarande sätt fortsätter arbetet med den gamla webben. Material som finns på den nya webben kommer att plockas bort från den gamla webben. De som haft tillgång till Sitebuilder har det fortfarande och kan den vägen komma åt även dessa bortplockade filer. Så småningom hoppas vi dock kunna helt radera gammalt material.

Då det gäller frågor och problem med webben skall du i fortsättningen i första hand kontakta webbredaktören på din fakultet/enhet, hen för sedan frågan vidare ifall hen inte själv kan lösa saken. Samma gäller önskemål om ny funktionalitet.

Kontaktpersonerna på fakulteten/enheterna är:
Biblioteket: Rasmus Rantala (rasmus.rantala@abo.fi)
CLL: Christel Söderholm (christel.soderholm@abo.fi)
FHPT: Siv Österlund (siv.osterlund@abo.fi)
FNT: Tuija Numminen (tuija.numminen@abo.fi)
FPV: Anne-Lie Haglund (anne-lie.haglund@abo.fi)
FSE: Anne-Leena Gröning ( anne-leena.groning@abo.fi)
Universitetsservice: Ben Roimola (webbsupport@abo.fi)

 


 

Next week, on Monday, 12 February, the new website of Åbo Akademi University will be launched. From around 5 p.m. on Monday, the ÅAU website will have a completely new look and, in part, new contents as well.

 

How Does This Affect Me? What Should I Do?

The website reform should not have any particular effect on your everyday life. All you need to do is to enjoy the new ÅAU site and be proud of the fact that your university has the absolutely most advanced and boldest website in Finland!

 

Why Is This Being Done?

The old website had its problems, both technically speaking and in terms of its contents. On the technical side, the most obvious problem was the lack of optimisation for mobile devices. The new website will function excellently regardless of whether you use it via a smart phone, tablet or PC.

Content-wise, one big problem with the old website was that it had, all in a jumble, both such materials that were intended for people within ÅAU and contents primarily intended for external web surfers. The second major problem was that people had difficulties finding what they were looking for.

This problem has now been resolved by means of the new search engine which works a bit like Google as it starts searching as soon as you have entered the first three letters in the search field. The new search engine displays the search results by categories. Hits will be arranged and shown by study programmes, subjects, website, personnel etc.

The old website’s problem concerning its mixed and varied contents has been solved by focusing more closely on the target audiences. The new website is more externally oriented, and its main purpose is to attract new students and researchers to ÅAU, while also providing information about AÅU to anyone interested. This means that the new website does not and will not contain material that is only intended for those who already work, study or research at ÅAU. Such material will, in time, be transferred to our new intranet.

During the transition period, the internal material will remain available in the old website, which will also serve as a temporary intranet, and as such, will require visitors to log in.

 

Where Will I Find All The Old Materials?

All material in the old website will continue to be available. However, to access the material, you have to log in.

In the new website’s menu, there will be a link under the heading Intranet, which will take you to the old website. The appearance of the old website’s home page will be slightly revised in order to make it clear that you’re in the temporary intranet of ÅAU.

At some point in the future, the old website will be replaced by the new intranet and will, consequently, be completely shut down.

 

What Will Happen To The Old Links?

All those addresses that are relevant for marketing purposes (for example, www.abo.fi/sea) will continue to work, but they will naturally lead to the corresponding page in the new website. You don’t need to do anything to ensure their continued functioning.

If you have bookmarked a particular web page, or if there is a link somewhere out there to a particular page in the old website, such links will continue to function, but a username and password will be required for a person to view the page. For those who are logged in to the old website, everything in the site will work as usual.

 

How Will The Website Project Continue?

Work on the new website will not end with the launch on 12 February. There will certainly be aspects that call for amendment, functions that require polishing, not to mention requests for new functionalities.

Correspondingly, work on the old website will also continue. Materials included in the new website will be removed from the old website. Anyone with access rights to SiteBuilder will continue to have those rights, and will, thereby, be able to access even the removed files. Gradually, however, we hope to be able to remove all of the old materials.

If you have any questions or problems related to the website, you should primarily contact the web editor for your own faculty or unit. If unable to solve the problem, they will forward the matter to the relevant experts. The same procedure applies to any requests for new online functionalities.

The following persons serve as Faculty/Unit contacts:
Centre for Lifelong Learning (CLL): Christel Söderholm (christel.soderholm@abo.fi)
Faculty of Arts, Psychology and Theology (FHPT): Siv Österlund (siv.osterlund@abo.fi)
Faculty of Education and Welfare Studies (FPV): Anne-Lie Haglund (anne-lie.haglund@abo.fi)
Faculty of Science and Engineering (FNT): Tuija Numminen (tuija.numminen@abo.fi)
Faculty of Social Sciences, Business and Economics (FSE): Anne-Leena Gröning ( anne-leena.groning@abo.fi)
Library: Rasmus Rantala (rasmus.rantala@abo.fi)
University Services: Ben Roimola (websupport@abo.fi)

Nu börjar innehållsproduktionen / The new site takes form

Scroll down for the English version.

Nu går webbprojektet vidare från utvecklings- till innehållsproduktionsfasen. Under denna fas har projektet utsett ansvarspersoner för framtagandet av innehållet till den nya webbplatsens huvudingångar: Startsidan, Studera hos oss, Forska hos oss, Samverkan, Om
Åbo Akademi, Aktuellt, Biblioteket, Centret för livslångt lärande. Har man frågor/förslag angående innehållet till den nya webbplatsen, kan dessa riktas till ansvarspersonerna för aktuell helhet – se lista på ansvarspersoner längre ner på sidan.

Projektet har anlitat copywriters som hjälper till med att skriva svenska presentationstexter till utbildningslinjerna och ämnena. Utöver detta har det också anlitats engelska översättare/copywriters som i ett senare skede –då de svenska versionerna av innehållet är klart – kommer att översätta vissa utvalda texter till nya webbplatsen. Vilka texter som blir på svenska/engelska och finska kommer att klargöras under innehållsfasen. Har man frågor kring språken kan man vända sig till ansvarspersonerna.

 

Ansvarspersonerna för nya webbens huvuddelar

Startsidan
Nicklas Hägen (nicklas.hagen@abo.fi) och Ulrika Ström (ulrika.m.strom@abo.fi)

Studera hos oss
Ulrika Ström (ulrika.m.strom@abo.fi)

Forska hos oss
Nicklas Hägen (nicklas.hagen@abo.fi) och Mats Lundberg (mats.g.lundberg@abo.fi)

Samverkan
Mia Henriksson (mia.henriksson@abo.fi)

Om ÅA
Ben Roimola (ben.roimola@abo.fi)

Aktuellt
Nicklas Hägen med innehållsteamet (infowww@abo.fi)

Biblioteket
Rasmus Rantala (rasmus.rantala@abo.fi) och Ben Roimola

Centret för livslångt lärande
Christel Söderholm (christel.soderholm@abo.fi) och Stefan Lostedt

 

För frågor om projektet överlag kan man kontakta projektledare Mats Lundberg
e-post: mats.g.lundberg@abo.fi
Tel. 022153234


The new site takes form

The development of the new web site for ÅAU has reached the next stage. Now those responsible for the content management of the new site will start working on the new pages. If you have questions or ideas regarding the content on the new site you should contact the person responsible for the pages in question. You can find the list of contacts below.

Copywriters are presently helping to create the presentations for degree programmes and subjects. At a later stage English translators and copywriters will create texts for portions of the new site. Exactly which pages will be available in English or Finnish will be decided during the creation of the Swedish part of the site. If you have questions regarding languages you can contact the persons on the list below.

The main parts of the new site and who to contact

Main page
Nicklas Hägen (nicklas.hagen@abo.fi) och Ulrika Ström (ulrika.m.strom@abo.fi)

Study
Ulrika Ström (ulrika.m.strom@abo.fi)

Research
Nicklas Hägen (nicklas.hagen@abo.fi) och Mats Lundberg (mats.g.lundberg@abo.fi)

Collaboration
Mia Henriksson (mia.henriksson@abo.fi)

About ÅAU
Ben Roimola (ben.roimola@abo.fi)

News
Nicklas Hägen med innehållsteamet (infowww@abo.fi)

Library
Rasmus Rantala (rasmus.rantala@abo.fi) och Ben Roimola

The Centre for Lifelong Learning
Christel Söderholm (christel.soderholm@abo.fi) och Stefan Lostedt

 

For general questions on the project contact project leader Mats Lundberg
email: mats.g.lundberg@abo.fi
Phone. 022153234

Information angående projektet ”Åbo Akademis nya webbplats”

Allmänt
Projektet med att ta fram Åbo Akademis nya webbplats fortsätter. Fredagen 31.3 valdes Valu Digital (www.valu.fi) som leverantör för den nya webbplatsen. Vi i projektgruppen vill tacka er som deltog i workshops och på detta sätt skapade förutsättningar för oss i projektgruppen att ta fram upphandlingsunderlaget för nya webbplatsen.

Nedan listas top-12 önskemål/krav som samlades in från workshoparna

1. Bra sökfunktion
Vi vill ha en bra och effektiv realtidssökande sökmotor – som i bästa fall kan ersätta en del av navigeringen.

2. Förtydligande av ansvarsroller när det gäller uppdatering av webbplatsen.
Vem ansvarar för samt uppdaterar vilken information?

3. Fräschare och tydligare visuellt uttryck för den nya webbplatsen
Vi vill ha en webbplats som är snygg, men som samtidigt är enkel att använda och tydlig.

4. Strukturerad, enhetlig och tydlig information om studier
Vi vill ha en webbplats där all information om studier är väl strukturerad, enhetlig och tydlig.

5. Tydlig presentation av forskning
Vi vill att forskargrupper och forskningsinstitut skall presenteras på ett tydligt sätt.

6. Identiska språkversioner
Vi vill ha en webb som innehållsmässigt fungerar lika väl på svenska och engelska.

7. Högkvalitativa bilder som har något med ÅA att göra
Vi vill ha snygga bilder som är våra egna, inte dussinvara.

8. Tydliga kontaktuppgifter med kartor och öppethållningstider
Det skall vara lätt att hitta information om var olika byggnader, auditorier o.s.v. ligger.

9. Chat
Vi vill ha en chattfunktion som möjliggör att den som besöker sidorna direkt kan komma i kontakt med en person som kan svara på frågor.

10. ÅA:s profilering skall synas tydligare på nya webbplatsen

11. Biblioteket
Det är viktigt att ingången till bibliotekets del av webben är klart synlig på www.abo.fi.

12. Vuxenstuderande
Vuxenstuderande är en viktig målgrupp, som inte får glömmas.

Vad händer näst?
Under försommaren jobbar vi tillsammans med leverantören och utvalda personer från nyckelverksamheter inom ÅA med att planera upplägget för den nya ÅA-webbplatsen. Leverantören börjar bygga själva lösningen efter sommaren.

Copywriters
Vi har under maj upphandlat copywriter/s för att hjälpa till med att skriva om, strukturera och förenhetliga informationen till den nya webbplatsen – på både svenska och engelska. Detta arbete kommer att göras i samråd med er som ansvarar för informationen.  Målsättningen är att skapa en mer enhetlig och strukturerad användarupplevelse för de olika målgrupperna som besöker webbplatsen.

Innehållet till den nya webbplatsen
Från och med oktober 2017 börjar vi mata in innehåll – bl.a. den information som copywriters producerat i samråd med verksamheterna – till den nya webbplatsen. Vem som gör inmatningen är inte fastslaget ännu, men vi kommer att vara i kontakt med er i verksamheten om detta under försommaren och tidiga hösten.

Testningen av den nya webbplatsen
Under workshops berättade vi att ni som deltagit kommer att få möjlighet att vara med och testa den nya webbplatsen under hösten 2017. När detta testningsarbete blir aktuellt – under senhösten 2017 – kommer jag att vara i kontakt med er workshopsdeltagare i god tid före.

Intranätet
När nya webbplatsen lanseras i januari 2018 kommer den gamla – inkl. För anställda delen – att finnas kvar, men bakom inloggning. Sen när det nya intranätet tagits fram under 2018 kommer länken från den nya webbplatsen till gamla webbplatsen att ersättas av en länk till det nya intranätet – dit all relevant intern information från gamla den webbplatsen då flyttats.

Om ni har frågor kring projektet får ni gärna skriva en kommentar via denna blogg.

Mats Lundberg,
Projektledare