Variabler

Variabler

Variabler ingår i alla de fyra andra stora idéerna, Uttryck, ekvationer och olikheter; Funktionella samband; Proportionellt tänkande och Generaliserad aritmetik. Variabler kan elever med fördel möta tidigt i olika sammanhang, t.ex. när de får avgöra när en likhet eller olikhet är sann/inte sann. Påståenden med variabler kan vara slutna eller öppna. Slutna påståenden är ekvationer med en ”obekant” eller ekvationssystem med flera ”obekanta” då det finns det bara en lösning till att påståendena är sanna (likheterna stämmer). Exempel på sådana påståenden är:

2 + _ = 5                            7 = 3 + _

Man behöver inte använda matematiska symboler för variabler (se Bild 3). I vissa länder gör man det dock tidigt (se Estland).

Förståelsen av variabler är också viktig för hantering av funktioner (se nästa område).

Redan små barn kan också lära sig räkna värden på uttrycken med olika variabelvärden. Se idéer för övningar (N2AL): https://drive.google.com/file/d/1kFoHSMPn7guYFqRRYWCMNY4QzOJg6UUD/view