Förståelse av funktionella samband

Förståelse av funktionella samband

Förståelsen av funktionella samband utvecklas bland annat av att barnen lär sig undersöka, hitta och skapa egna mönster, fortsätta ett mönster och även förklara regeln i ett mönster.

Det kan handla om talmönster eller geometriska mönster. Så småningom kan barn börja konstruera och tolka tabeller av de mönster de undersöker/skapar. De kan t ex markera i en tabell att första figuren innehåller 1 liten kvadrat, andra figuren 4 små kvadrater, tredje figuren 9 små kvadrater osv [se också Blanton et al. uppgift 10].

BILD

Dessa aktiviteter bildar en brygga till mer formell hantering av funktioner under senare åren. Uppgifter kopplade till funktioner lämpar sig ofta bra till problemlösning då det finns möjligheter att forska och hitta olika lösningar till problemen.

Man kan också tänka aritmetiska operationer som funktionsmaskiner. Sådana övningar har man i alla fall tidigare kunnat hitta i matematikböcker för nybörjarundervisning.

BILD