Av Justus Kinnunen
Vasa och Umeå har gjort samarbete i redan tiotals år och detta samarbete har lett till effektiveringen av transport av både varor och människor med hjälp av Kvarkenfärjorna. Det skulle dock finnas ett ännu snabbare sätt att komma från Vasa till Umeå – nämligen att köra över en bro.
En bro mellan Vasa-Umeå har länge varit endast spekulering, men nu har förundersökningar gjorts och experter har börjat ta reda på om detta faktiskt är möjligt. Bron skulle enligt experterna troligen byggas från Björköby på Finlands sida till Ostnäs eller Holmsund på Sveriges sida och vara ungefär 60 km lång. Denna bro skulle uppskattningsvis kosta ungefär 5 miljarder euro.
Detta väcker frågor som hur skulle detta finansieras, varför bron skulle vara nödvändig och att hur påverkar bron miljön och östersjön?
Bron skulle troligen finansieras av Eu och offentligt av både Sverige och Finland men med tanke på den otroligt stora summan bron skulle kosta, skulle privata investerare troligen måsta hittas. Rika privatpersoner och fonder har allt mer börjat investera i infrastruktur för de anser det vara en smart investering, där de troligen får vinst i långa loppet. EU skulle nästan garanterat bidra med finansiering till brobyggandet med tanke på att de bidrog 140 miljoner euro till byggandet av Öresundsförbindelsen. Detta är en bro mellan två EU länder och EU strävar för bättre samarbete mellan medlemsländerna och lättare transport, som bron skulle möjliggöra. Resten av kakan skulle troligen delas mellan svenska och finska staten. Bron skulle i långa loppet betala sig själv tillbaka med broavgifter och med tanke på att Öresundsförbindelsen sägs att komma ha betalat sig själv tillbaka redan år 2040, så tar det inte ens så länge att få “vinst” på bron, och då kan överfärdsavgifterna sänkas efter det eller användas till något annat.
Bron skulle hjälpa både Umeå och Vasa som städer enormt, och båda städerna skulle bli viktigare för sitt eget land och bombsäkert växa i storlek. Sverige är ett av Finlands viktigaste handelspartner och bron skulle lättna importen och exporten av varor mellan länderna enormt. Lastbilar skulle inte behöva köra ända fram till Haparanda för att komma till Sverige, eller vänta 4 timmar på en färja för att komma över östersjön. Det skulle alltså effektivera transporten enormt som skulle hjälpa båda ländernas ekonomi, och importen och exporten från länderna till varandra skulle troligen växa. Brobyggandet och också senare själva bron skulle också skapa många nya jobbplatser för både folk bosätta i Sverige och Finland. Detta skulle möjliggöra att Vasa bor skulle till och med kunna jobba i Umeå och Umeåbor i Vasa.
Det att där skulle dagligen köra tusentals bilar låter inte som en bra sak för Östersjön och hållbara utvecklingen, men med tanke på att det skulle ta en väldigt lång tid innan bron är färdig, tror jag att mestadels av bilarna redan då är elbilar eller hybridversioner och inte bensin- eller dieseldrivna bilar och detta skulle självklart lösa största delen av problemet. I samband med bron skulle det också vara möjligt att bygga vindkraftverk ute på havet som skulle vara viktigt för hållbara utvecklingen och skulle producera enormt med energi. Jag är också säker på att nya innovativa sätt att bygga, som är bättre för miljön, skulle användas i brobyggandet.
Jag tror bron skulle leda till massor av positiva saker för båda länderna och att eventuella problem med bron kan lösas med innovation och teknologi. Personligen tror jag bron skulle i långa loppet leda till vinst för alla som finansierat detta.