”Elitmänniska bar laxrosa byxor”

Paul Hodkinson (2011) ger en strålande beskrivning av mekanismerna bakom nyhetskriterier. Jag känner igen och skriver under allt – förutom direktsända biljakter och stark fokus på kriminaljournalistik! Det känns skönt att någon så väl uttrycker ett faktum som kan vara väldigt svårt att omfatta: någon ”objektivitet” existerar inte inom journalistik. Allt gallras, vinklas, ses genom olika glasögon. Det närmaste man kan komma är detta:

”Absolute neutrality may indeed be unattainable (argues Stevenson), but an aspiration to treat issues in a fair-minded, balanced way and be accountable for one’s performance in this respect is surely preferable to the abandonment of any such goals.” (Hodkinson 2011, 142)

Och hur man än försöker behandla Israel-Palestina-konflikten eller klimatförändringen balanserat och rättvist så beskylls man för agenda och partiskhet, det hör till dessa två ämnens natur.

I ett litet land som Finland styrs nyhetsvalen en hel del också av vissa journalisters ställning och specialområden, något som inte direkt finns med i Galtungs och Ruges nyhetskriterier (Hodkinson 2011, 130). Ett exempel på det är den (för Finland) sällsynt breda fotojournalistiska rapporteringen från Syrien tack vare fotografen Niklas Meltios många reportageresor i området.

Nyhetskriteriet ”elitmänniskor” fick mig direkt att tänka på Björn Wahlroos – allt han gör är av någon anledning nyhetsmaterial i finländsk media. Nyhetskriteriet ”kulturell närhet” blev smärtsamt tydligt till exempel efter tsunamin i Sydostasien 2004, då många medier beskylldes för att fokusera alltför mycket på finländska turister på bekostnad av hundratusentals döda indonesier.

Ett annat nyhetskriterium enligt Galtung och Ruge är ”negativitet”. Varför innehåller nyheterna alltid så mycket elände? Därför att många journalister är världsförbättrare och vill berätta om eländet för att försöka få till stånd en förändring. Ibland lyckas de, och då kan nyheterna innehålla positiva inslag.

Jag kommer att granska BBC Worlds och CNN Internationals webbartiklar de publicerat om förra veckoslutets flyktingkatastrof, då över 700 människor drunknade utanför Italiens kust. Jag avgränsar granskningen till två dagar. Jag kommer bland annat att analysera nyhetskriterier, ordval och val av intervjuobjekt. Jag har valt dessa två nyhetskällor helt enkelt för att det finns mer forskning om dem än till exempel finländska nyhetsmedia.

Sluta intervjua knäppgökar?

Silja Lanas Cavadas översikt över dokumentärernas historia vid Yle (2014) är intressant, och det känns fint att dokumentärtraditionen fått en mer än värdig förvaltare med Docventures som tagit dokumentärer flera steg vidare till något mycket mer än enbart tv-program.

Ett bra exempel på agenda setting (Hodkinson 2011, 129) inom journalistik är Lanas Cavadas exempel på dokumentärgruppens ”djärvare val av ämnen” (Lanas Cavada 2014, 152) på 1960-talet. Jag reagerade över att redaktionen valt flera ämnen kring temat utsatta kvinnor – prostitution, kvinnliga fångar, kvinnors ställning på arbetsmarknaden. Det kan vara ett utslag av redaktionens planerade verksamhet, en enskild journalists specialintresse, en jakt på nya ämnen eller en kombination av dessa – oberoende av vilket så har dessa ämnesval definitivt varit agenda setting.

Lanas Cavadas artikel beskriver Reporadions klimax i dokumentärredaktionens skandalösa temakväll ”Sukupuoli-Suomi (Köns-Finland). Utan att ha sett detta låter det som någon form av föregångare till det jag kallar för Huuto-ilta (Skrikkväll) som Yle sysslar med ibland: temakvällar med kontroversiella ämnen som samkönade äktenskap, finlandssvenskar, Ryssland, hatprat etc. Det är en tradition som i så fall för min del gärna hade fått dö ut. Det handlar om just precis om den polarisering och konfliktsökande som behandlades i kursens föregående tema av journalistikprofessor Jesper Strömbäck: journalister älskar olika åsikter som de kan ställa emot varandra. På BBC har man dragit nya riktlinjer för debatt i vetenskapliga ämnen och slutat ”intervjua knäppgökar” för att inte presentera en falsk balans om två jämbördiga teorier som står emot varandra.

En annan variant av detta är att politiker x säger något i morgonens Helsingin Sanomat, och radions och tv:ns morgonnyheter – utan att göra bakgrunds- och faktakoll – sedan ringer upp politiker y för att få ett svar, som redan på förhand bedömts vara motsatt åsikt till vad politiker x sa. En grupp amerikanska journalister orkade inte längre med denna trötta, slentrianmässiga ”He said, she said”-journalistik och startade fact check-rörelsen.

Nyhetsvärde

Hodkinsons  fokuserade till stor del på värdet av nyheterna, och vad som krävs för att någonting ska bli en nyhet . Jag har läst en del om dessa nyhetskriterier tidigare så de var bekanta för mig, men det var bra att friska upp minnet lite. Jag brukar ofta tänka tillbaka på  de olika kriterierna om jag läser tidningen och ser något helt orelevant, eller ja, orelevant för mig då kanske men sådant som får mig tänka att ”är det här faktist en nyhet? behöver folk veta det här? eller är det bara utfyllnad?” Det händer ganska ofta när man läser lokaltidningen, dock om jag läser ex. aftonbladet har jag lite större förståelse för sådant jag kan anse vara ”skräp” eftersom de når ut till en stor publik och det kan vara relevant för någon, plus att det är en väldigt kommersiell tidning och lever ganska långt på s.k. clickbaits, och sådant som inte egentligen är nödvändigt men som folk läser endå. I övrigt gillade jag Hodkinsons text riktigt mycket!

Jag tyckte också Silja Lanas Cavadas text var riktigt intressant och den fempunkts långa listan över vad som är lämpliga ämnen för en dokumentär är ju jämförbara med Hodkinsons nyhetskriterier. Det verkar också lite som att dokumentären var något en pionjär när det kommer till att kritiskt granska samhället? Iallafall i Finland? Vad tror ni?

Till övningsuppgiften har jag planerat att jämföra aftonbladet.se och iltasanomat.fi. Jag tänkte granska de bådas nyhetsrapportering, likheter och skillnader. Tänkte det kunde vara intressant att jämföra dem båda eftersom de är ju något av motsvarigheter till varandra i två grannländer. Jag förväntar mig nog att upplägget på de båda kommer att vara samma, men jag tror att aftonbladet kommer ha mera internationella nyheter och iltasanomat mer lokala, samt att aftonbladet har större variation. Vi får se om jag har rätt. Aftonbladet läser jag annars nästan dagligen, medans iltasanomat har jag kanske kikat in på  5 gånger under min livstid.

Nyheter

Veckans läsning
Silja Lana Cavada beskriver i artikeln ”Dokumentären hittar televisionen” utvecklingen från dokumentärfilmer till tv-dokumentärer vid Rundradions TV2 under 1960- och 1970-talen fram till 1990-talet.  Artikeln var intressant att läsa då detta var ett obekant ämne för mig. Det som väckte mitt intresse mest var hur ”de fem punkterna om bra dokumentärämnen” skiljer sig rätt mycket från de kriterier som Hodkinson i kapitlet ”The Construction of News” räknar upp som avgörande för sannolikheten att en händelse skall klara sig över nyhetströskeln. Det fick mig att tänka på hur en dokumentär och en nyhetssändning kompletterar varandra, på likheter och olikheter och på hur olika sätt de kommer till och på hur olika sätt journalisterna arbetar.

Hodkinson påpekar att, trots att man ofta för fram på vilket sätt t.ex. två tidningar skiljer sig åt, så är det även intressant att se på deras likheter. På hur mycket överlappningar det finns, likheten i nyhetsurvalet och på sättet de framförs. Han poängterar att oberoende av vilken tidning eller nyhetssändning vi konsumerar, så konfronteras vi sannolikt med rätt liknande bild av världen.

Val av nyhetsmaterial för övningsuppgiften
Hodkinsons text om nyhetsproducenters likheter väckte mitt intresse så pass att jag slopade min första tanke på att välja ”Vetenskap i medier” som mitt ämne för övningsuppgiften. Istället tänker jag lusläsa Helsingin Sanomat och Dagens Nyheter en vardag för att se om storstadsbon i Helsingfors och i Stockholm egentligen läser samma tidning! Är det samma världsnyheter som tas upp? Är det samma typ av inrikesnyheter som tas upp? Hur mycket kultur och sport? Finns det likheter i val av bilder? Dessutom tyckte jag att Hodkinsons uppräkning av kriterier för att nå över nyhetströskeln var intressant och tänker ha dem i åtanke särskilt då jag granskar huvudnyheterna.  Valet av tidningar motiverar jag med att de båda är sitt lands ledande tidning, den med mest upplaga och den som utkommer i huvudstaden i två nordiska grannländer. De är båda  rätt neutrala, liberala och har ungefär samma typ av målgrupp.

Konstruktionen av nyheter

A.

Nyheter speglar de verkligheten ? var den fråga jag ställde mig då jag läste artikeln om konstruktion av nyheter. Det är ju så många olika aspekter som påverkar en nyhet. Det beror på vilken bakgrund journalisten har, hans värderingar, vad han anser att är bra nyheter, hans intentioner med artikeln eller tv-inslaget. Tillika som mottagaren och samhället påverkar vad som blir nyheter – vad är av intresse i samhället? Nyheter kan vara krig och hungersnöd men det kan likaså vara skvaller, kungligheters födelsedagar eller väntade tronföljare. Allt görs för att påverka människan emotionellt. Man kan vinkla en nyhet på många olika sätt och välja ut chockerande ämnen och rikta in dem så att de blir så att säga följetonger så att mottagaren absolut måste veta hur det gick sedan.

Mitt svar är kort sagt – nej nyheter kan inte spegla hela verkligheten, bara delar av den.  De speglar mera värderingar och samhället under en viss tidsepok- vad som ansetts viktigt vad som varit en nyhet är väl olika i början av 1900-talet till vad det är idag 2015. Medierna har ju även ändrats med tiden.

 

B.

Jag kommer att analysera och titta på hur svensk och finskspråkig media, tidningar, HBL och HS, beskriver och gestaltar Ryssland och dess politik under en veckas tid. Jag försöker finna likheter och skillnader i pressen

Vilka händelser blir nyheter, vilka blir det inte?

 

Speciellt Gultungs och Ruges lista över vilka ”kriterier” en händelse ska uppfylla för att nå över nyhetströskeln tyckte jag var intressant. Jag fastnade speciellt för att en del av kriterierna var rätt negativa, som att en händelse blir en nyhet om stereotyper förstärks, eller om det är något hemskt som händer, typ en katastrof eller mord. Galtung och Ruge menar också att händelsers som sker under ett kort tidsspann har större sannolikhet att bli nyheter, deras exempel med att ett land blir bombat är en nyhet men processen kring att bygga upp infrastrukturen igen är inte det. Min tanke är att här kanske den stressade moderna människans ”koncentrationsförmåga” syns – går det inte fort får det vara. Det är inte alla som orkar/ klarar av att intressera sig för en analys av en uppbyggnadsprocess i ett land, men att få en ”kort” nyhet om att landet i fråga blivit bombat är säkert ”lättare” att ta till sig.

Denna typ av längre, analyserande samhällsinformation skapades dock i dokumentärerna Lanas Cavada tar upp. Lanas Cavada beskriver hur man kritiskt granskade samhället man levde i och genom dokumentären som kommunikationsform försökte förmedla information om fabriker som använde sig av barnarbetskraft etc. Massmedia på 1970-talet såg säkert alldeles annorlunda ut, och jag tänker mig att livstakten hos befolkningen var långsammare då – man hade antagligen tid på ett annat sätt att fundera och reflektera över vad en dokumentär vill förmedla. Visserligen finns dokumentärer än idag, men jag har en känsla av att de tappar i popularitet (lite överdrivet kanske, men kan det bero på att dagens moderna människa sällan orkar sitta stilla och koncentrera sig i mer än 15 minuter åt gången…?)

 

Vad kommer till analysen av två nyhetsmedier har jag valt att analysera nätversionerna av Aftonbladet och Iltalehti samt den norska nättidningen sol.no. Jag har valt dessa medier eftersom de befinner sig i ungefär samma ställning i respektive land och riktar sig till ungefär samma publik. Denna typ av ”skvallerjournalistik” har fascinerat mig så länge jag kan minnas, vilket gör det trevligt att granska dem ur ett mer kritiskt perspektiv under denna kurs. Jag är speciellt intresserad av hur dessa tidningar skapar nyheter av saker som egentligen inte är nyheter (typ – ”Denna trend gör dig sjuk” och så handlar artikeln om hur det är farligt att bränna sig i solen), alltså något man kunde kalla icke-journalistik. Sol.no är en ny bekantskap för mig, medan Aftonbladet och Iltalehti är bekanta sedan flera år tillbaka. Jag kan tänka mig att speciellt Gultungs och Ruges lista kan komma väl till pass i analyserandet – kvällstidningarna brukar ju som bekant försöka formulera exempelvis rubriker så att de väcker ett intresse, ofta genom att använda sig av några av ”tipsen” på listan med kriterier.

Amerikaniserad nyhetsförmedling?

I veckans läsning var det Hodkinsons text som fångade mig igen. Punkterna han tar upp om hur nyheter väljs och hur de produceras var faktiskt något som efter läsningen kan ses bakom varje artikel och nyhetssändning. Det var många av hans poänger som var något som jag har diskuterat med vänner tidigare då vi pratat om nyheter ur en mera kritisk synpunkt. Särskilt det med ”cultural proximity” var något som vi talat om. Det kan hända massor av hemska saker runt världen men om inte Finland är nämnt alls eller påverkat blir det inte en nyhet i Finland. Det är nog helt förståeligt att allt inte kan bli till nyheter men man skulle tänka sig att vissa skulle bli det. Jag följde nyheterna runt Mike Browns död i USA här några månader sedan, och undrade då att hur det kan vara att det tog så länge före det nämndes något i Finland (i det här fallet i de medier som jag kollade), och då det nämndes glömdes det snabbt igen. Samtidigt var det total kaos i USA. Jag skulle ha tänkt mig att eftersom det är frågan om USA skulle det ha uppmärksammats snabbare också här, med tanke på hur amerikaniserad världen är idag. Hodkinsons exempel med 9/11 attackerna var också ögonöppnande eftersom den knöt alla de viktiga punkterna/stadierna i valet av nyheter. Började också tänka att hur stort nyhetsfall skulle det ha varit om det skulle ha hänt var som helst än i USA. Det är ju ännu idag som med jämna mellanrum det kommer ”nyheter” om 9/11 som publiceras runt världen.

 
Lanas Cavadas artikel var i sin tur något som jag inte fick fasta på. Artikeln var av någon orsak svår att läsa, och gav mig egentligen ingenting att tänka på. Det är nog intressant att se hur efter Finland var USA under de tidiga åren av televisionen men också i andra medier, men det är något som var självklart från tidigare läsning.

 
I övningsuppgiften för kursen tänkte jag följa nyhetssändningarna på YLE och MTV för antingen några dagar eller en hel vecka, beroende på nyhetsflödets storlek och nyheterna själv. Jag tänkte att det kan vara intressant att kolla hur en statsägd ”finare” kanal och en kommersiell ”populärkulturell” kanal levererar samma nyheter (i det fall att de levererar samma nyheter) och om inte, hurdana nyheter de prioriterar. Med tanke på denna veckans läsning kan det vara intressant att lägga fokus på de olika kriterier för val av nyheter som presenterades i Hodkinsons text, t.ex. genom att jämföra hur många av nyheterna valts p.g.a. ”cultural proximity” eller ”frequency”.

”bilden av verkligheten är verkligare än verkligheten själv”

Enligt Jesper Strömbäck (2008) är det fyra dimensioner som bestämmer graden av medialisering i politiken och medialiseringsprocessen kan delas in i fyra faser. I fas ett blir massmedia den viktigaste informationskällan och kommunikationskanalen mellan allmänheten och politiska institutioner. I fas två blir media alltmer oberoende av politiska institutioner och således i högre grad styrd av medielogik, i fas tre är medier självständiga institutioner och politiken måste börja anpassa sig till medielogiken. I fas fyra har politiken internaliserat medielogiken, dvs. politiska aktörer styrs av medielogik.

I klippet säger Strömbäck att medialiseringen blir problematisk när medias behov blivit överordnande, allmänheten behöver saklig information för att fritt och självständigt ta ställning i samhällsfrågor. Ju mer media t.ex. framställer politik som ett spel desto mer minskar folks förtroende och intresse för politiken. Det politiska intresset bidrar till i hur stor utsträckning man tar del av nyhetsmedier. Strömbäck anser att befolkningen alltmer håller på att delas upp i ”sökare” och ”undvikare”, och befarar att det leder till kunskapsklyftor och sämre social sammanhållning.

Anne Koski (2014) erbjuder en inblick i utvecklingen av förhållandet mellan politik och media i Finland. Hon beskriver kampen om medierna med hjälp av begreppet politisering, med andra ord att medierna börjar ifrågasätta rådande uppfattningar. Koski menar att 1990-talet utgör en slags vändpunkt, makten övergår till journalister men även reklambyråer och PR-experter. Partierna börjar se politiken som en produkt och politikernas uppträdanden ändras. Personifiering och konflikt samsas med sakfrågor. Man kan kanske säga att medialiseringen av politiken i Finland når fas tre. Det råder fortfarande en spänning mellan medielogik och politisk logik, men politiska institutioner och aktörer måste börja anpassa sig till medielogiken.

Efter att ha läst denna veckas texter var det betydligt intressantare att följa riksdagsvalet än vad det normalt skulle ha varit. Har vi verkligen fått tillräckligt med information för att kunna ta ställning i viktiga samhällsfrågor eller styr medielogiken?

Media & politik

Veckans ämne var riktigt intressant enligt mig, trots att jag kände att en del av litteraturen var lite svårläst.

Jag tycker Jesper Strömbäck kapitel om medling och medialisering, och de fyra faserna av medialisering var intressant. Som jag förstod det har media kommit att bli ett viktigt verktyg samt den väsentligaste källan inte bara i politiken utan även i allt från kunskap om identitetsbildning till kunskap om samhället. Detta är egentligen inte är så konstigt med tanke på att medierna i dagens läge har fått en så stor utbredning,  speciellt de sociala medierna. Exempelvis på internet finns idag fakta och svar på nästan alla frågor man kan tänkas ställa.
Medierna har även, som Brian D. Loader och Dan Mercea tar upp i sin artikel,  gett de flesta medborgarna i ett samhälle möjlighet att uttrycka sina åsikter angående politiska frågor, utmana frågeställningar och dela sina perspektiv istället för att vara helt passiva.

Trots att medierna har fört mycket bra med sig så finns det ju även en annan lite mer negativ sida av medierna.  Mark Brewin tar i sin artikel upp hur den moderna massmedian påverkar informationsflödet, och denna påverkan är inte alltid positiv. Tack vare sin stora roll har media möjligheten att censurera, tvista till eller framställa informationen på ett specifikt viss.  Detta fick mig att tänka på hur stor makt media egentligen har, speciellt då det kommer till hur en offentlig person eller en stor specifik händelse framställs. Ofta ser man att tidningar, speciellt skvallertidnigarna, har valt att förvränga sanningen eller lämna bort viss information. Dessa tidningar vill ju föstås locka till sig så många läsare som möjligt och väljer kanske då att använda sig av storslagna rubriker som egentligen inte är sanna. Jag har själv märkt att det mestadels krävs att man faktiskt läser artikeln för att få den riktiga bilden av det som skrivs. Läser man bara rubrikerna på framsidan av en  tidning får man ofta en helt annan bild än vad som egentligen skrivs i själva tidningen.

Politik och media

Anne Koskis artikel ”Överföring med rutans hjälp” gav en historisk tillbaka blick på sambandet mellan politik och television från det att televisionen var ett nytt kommunikationsmedel i vårt samhälle. Det jag tycker var intressant med den artikeln var kopplingen till idag. Dagens politiker har inför det nu aktuella riksdagsvalet mer och mer börjat använda sig av  sociala medier för att nå en positiv  uppmärksamhet och offentlighet. Fenomenet som sådant upprepar sig i takt med att nya former av mediakommunikation skapas.

Mark Brewins artikel ”The Public Sphere in Network Age” belyser på sätt och vis samma fenomen. På motsvarande sätt som endel politiker ”gjorts sig” i tv och andra inte så görs tabbar i sociala medier av oerfarna politiker. Det handlar om att lära sig hantera ett nytt sätt att kommunicera sitt budskap och sig själv som person.  Utgången av en valdebatt i tv handlar inte enbart om det verbala uttryckssättet. Regissören och producenten har stor makt. Val av kameravinkel, bildkomposition och flöde har även en stor betydelse för hur mediakonsumenten uppfattar budskapet.

I inledningen av Jesper Strömbäcks artikel ”Four Phases of Mediatization” kan vi läsa följande citat: ”we in the Conservative Party will continue to rely on our devoted and determined field workers”.  Min uppfattning är att även det här fenomenet återkommer idag. De mest konservativa ser att sociala medier, t.ex. Twitter, kommer med kraft. Samtidigt förlitar de konservativa politikerna sig på de traditionellt etablerade medierna.

Personligen tilltalades jag främst av Strömbäck, såväl hans artikel som videodelen. Medialogiken är en form av kommunikation och de bakomliggande krafterna styr med såväl ekonomiska som politiska krav och förväntningar. Hans konstaterande i slutet av artikeln att internet fortfarande är i barnskorna visar på hur snabbt utvecklingen gällande mediakommunikation skett. Mycket har hänt gällande internet och dess användning från år 2008, när han skrev artikeln, och fram till idag.

Jag vill avsluta med två kommentarer jag tagit del av i veckan som båda tangerar vårt ämne. I en diskussion med en väninna om vem av två potentiella kandidater  hon skulle rösta på konstaterade hon att jag undrar om A är helt seriös eftersom hen inte varit alls lika synlig som B.

Yles korrespondent i Berlin  fällde följande kommentar via sociala medier gällande riksdagsvalet:

”När man följer med den finländska valrörelsen via webbmedier från utlandet skulle man inte kunna tro att det är bara två dagar till ett viktigt parlamentsval. Många massmedier skriver om helt andra saker och HS skriver om hur valrörelsen såg ut år 2011. Onko Suomen vaalikeskustelu todellakin näin vaisu kuin miltä se ulkopuolelta näyttää?”
Vad kan dessa kommentarer tyda på ur vårt sociologiska perspektiv?

Media och Politik

Den första tanke som slog mig, eller det första jag fastnade för, i Koskis artikel var att förut litade man mer på tv-nyheter än på tidningspressen. Först tänkte jag att vad löjligt, som att det skulle vara skillnad på journalister om de jobbar för tv eller tidning, så är det nog inte idag! Men när jag började tänka efter slog de mig att; jaa kanske ändå… För om man jämför så läggs det ju mycket mer tid ner på en tidning, nyheter på nätet eller tv-sändningar uppdateras ju och redigeras mer eller mindre konstant. Men en artikel i en papperstidning jobbar man ju med en hel dag, samlar information och sammanställer så bra man bara kan så jag skulle säga att en tidning kanske leverar lite bättre kvalité medan tv och internet snarare är kvantitet. Så idag kanske det snarare är tvärtom, man litar på tidningspressen i större drag än tv.  Men å andra sidan om man ser det från en politikers synvinkel kan ju en tidningsartikel förvränga en del ( särskilt när det kommer till politik) så då kanske ett tv-intervju där politikerna själva får uttrycka sig ger en mer sanningsenlig bild. Plus att politiker har möjlighet  att förklara sig och ge sin egen version av saker och ting via ex. Twitter.  Annars tyckte jag Koskis text var intressant, mycket historia vilket jag gillar, särskilt det om att Sovjetunionen under Kalla kriget tvingade Finland att censurera vilket jag inte hade någon aning om. Men utöver det historiska perspektivet måste jag säga att texten kanske inte gav mig så mycket.

Jag gillade Brewins sätt att se på individens betydelse och vilka roller man kan ta inom media och hur man reagerar på media, samt det kritiska tänkandets betydelse. Jag har inte så mycket att komma med förutom att det var intressant läsning.

Jag tyckte bäst om Strömbäcks artikel, den var lättläst och gav mest för mig. Jag tyckte också att videoklippet med honom på SVT var riktigt intressant. De olika faserna i medialiseringen hade bra poänger och det jag tyckte var mest intressant var kanske det han sa om att ju mer politiskt oberoende medierna blir , desto mer kommersialiserade blir det. Och det tror jag stämmer, för är de mer neutrala blir det mindre uppståndelseväckande rubriker och man måste ju sälja på något sätt, vad tror ni? Jag tycker dock att det till ganska stor del är  bra att media är oberoende av staten och politik.

Politik, media och inflytande

Medians roll inom politiken har varit och är fortfarande idag ett verktyg att kommunicera information till människor som kan koordinera sina handlingar och beslut i förhållande till den informationen de får. Det här betyder att media har varit och är ett verktyg för staten och politiker att kommunicera sitt budskap. Media fungerar även som en informationskälla för politiker där de kan följa diskussioner som förs om aktuella händelser eller situationer i samhället som påverkar människorna. Det här kallar Jesper Strömbäck för en medierad politik, dvs. en situation där medierna har blivit den viktigaste källan till information samt ett verktyg för kommunikation mellan styrande och styrda.

Problem uppstår när media styrs av staten eller av andra påverkande faktorer som influerar vad för information som presenteras och på vilket sätt. Jesper Strömbäck tar upp fyra faser/nivåer av medialisering där den första nivån är när media fungerar som direkt kommunikation mellan staten och samhället och där den fjärde nivån är ett innehåll som styrs av media. Även om staten inte skulle direkt påverka mediebolagen finns det andra olika påverkande faktorer som kan förvränga vad som presenteras och hur objektivt informationen som kommuniceras är. T.ex. ekonomiska orsaker har en allt större tyngd när mediebolagen privatiseras, det här kan i sin tur leda till att olika finansiella orsaker formar innehållet i medierna.

Anne Koskis menar att konkurrensen mellan de olika bolagen kan leda till att innehållet i media formas enligt vad som väcker uppmärksamhet mest. Robert Olsson och Jesper Strömbäck debatterar på SVT om precis det här, var går den gyllene medelvägen att själv analysera och tolka information och hur olika uttryck färgar och påverkar människors uppfattning om innehållet. Borde media vara mera objektivt beskrivande eller borde media tolka från en analytisk synvinkel. Å ena sidan är den mera analyserande tolkningen en tolkning som kan hjälpa till att dra och se olika slutsatser medan en neutral beskrivning är objektiv och kräver att den som konsumerar informationen själv är kapabel att analysera och dra slutsatser utifrån beskrivningen.

Sociala medier har till en del omformat sättet att kommunicera och förmedla information. I och med sociala medier kan ingen på samma sätt kontrollera informationsflödet och vem som helst kan producera innehåll. Enligt Jesper Strömbäck har detta ännu inte hunnit nå sin fulla potential och kan med tiden absolut påverka och omforma hur kommunikationen i framtiden kommer att se ut. Varför sociala medier ännu idag inte har drastiskt ändrat på mediernas inflytande beror delvis på den stora massan information på nätet. Det är svårt för enskilda individer att få fram sitt meddelande bland informationsmassan. För att få andra att reagera och dela ett meddelande måste den väcka tillräckligt många människors uppmärksamhet för att alls ha inflytande.  På så sätt har media och inflytelserika personer (så som t.ex.  politiker) fortfarande en rätt stor roll när det kommer till att förmedla information på grund av att de fortfarande har en stor publik.

När jag läste veckans texter slog det mig igen en gång hur mycket media och samhället har förändrats under de senaste åren och hur stor betydelse det egentligen har för tillexempel i det här fallet politiken. Tänk hur mycket lättare det är idag att ha valkampanjer och dylikt och hur mycket snabbare det går att komma ut med olika sorts information. Under den senaste tiden har man ju kunnat ta del av olika valkampanjer på tv, radio och internet hur mycket man bara själv har velat och orkat.  Detta är något som Anne Koski tar upp i sin artikel där hon berättar om hur politikerna på 1980-talet började använda sig av TV för att skapa sig en positiv offentlighet. Koskis artikel var intressant eftersom den gav en historisk överblick över hur politiken har tagit plats i media under årens gång men jag tyckte att mycket av det hon skrev också var sådant som jag visste från förut.

Jesper Strömbäck igen skriver i sin text att detta med att politiken blir mer medialiserad inte är något nytt fenomen utan är något som har funnits länge. Överlag fann jag de fyra medialiseringsfaserna som Strömbäck berättade om intressanta och det visar ju på hur mycket media och politikens samarbete har utvecklats. Texten var överlag en sådan som jag hade svårt att ta till mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men jag märkte flera gånger när jag läste att mina tankar var helt någon annan stans och jag var då tvungen att backa tillbaka och läsa samma stycke om igen.

Brewin talar i sin text om att gränserna mellan det offentliga och det privata håller på att suddas ut. Jag ansåg det som han skriver om att det inte längre finns någon enskild publik och producent utan detta är något som kan ändras vilken sekund som helst. I alla fall på internet, i ena stunden kan det vara jag som är producent och skriver vad jag tycker och tänker medan jag i nästa stund fungerar som publik och läser det som någon annan har skrivit. Men som Brewin även säger är detta något som både kan vara positivt och negativt. Väldigt förenklat kan det gå till såhär: Risken finns att om jag läser en nyhet och tycker att den är bra så skriver jag något om den någon annan stans och så är det något som jag har missförstått då sprids ju fel information. I och med internet är detta något som lätt händer eftersom det bara behövs några få klick så sprids det som man själv har skrivit eller delat med en väldig fart.

Jag tyckte att veckans texter var intressanta men mest intressant var nog Brewins text eftersom det var en text som jag hade lätt att ta till mig och där jag kände igen mig i det som han talade om.

Politisk naivitet och media

I veckans läsning fascinerades jag av Mark Brewins ”Life Without Media”. Efter att ha läst texten trodde jag nog att min fascination med hans bild av en förändring av självuppfattningen hos den postmoderna individen och hur den knyts samman med samället och media skulle bli det centrala temat för mitt inlägg. Efter att jag läst Anne Koskis text tänkte jag inte längre så. Oberoende av innehållet i de andra texterna måste jag först skriva om Koskis text.

Anne Koskis ””Överföring med rutans hjälp” är kanske lite torr på sina ställen, och har nog mera detaljer än jag riktigt kan och vill ta till mig, men den behandlar speciellt ingående två årtionden som jag minns. Texten har en känslomässig dimension som jag fortfarande försöker analysera. Jag har alltid varit ganska politiskt naiv och oinformerad, och tyckte nog alltid att finska politiker lät ganska likadana i media. Trots det läste jag dagligen den lokala dagstidningen, men TV-nyheterna var ofta svenska. Någonstans halvt undermedvetet registrerade jag nog att det fanns en skillnad mellan det svenska och det finska.

Koskis text har flera olika effekter: för det första känner jag mig generad för att jag inte har känt till mycket av det som hon skriver om, till exempel angående de ämnen som inte var tillåtna och Finlands underlägsenhet gentemot Sovjetunionen under det kalla kriget. Den andra effekten är en tanke att den finska underlägsenheten är lite pinsam och inte något som kan medges till utländska bekanta. Själv känner man ju till bakgrunden, och kan förstå att det var en överlevnadstaktik, men hur kan man förklara det kort?

En tredje tanke består av flera delar: händelserna från 90-talet som Koski skriver om, de kommer jag själv bättre ihåg. Precis som hon skriver kommer jag inte ihåg att det skrevs speciellt mycket om depressionen och jag kommer också ihåg att det var svårt att veta hur det var bäst att rösta i folkomröstningen om EU eftersom informationen kändes knapp och inte tillräckligt mångsidig. Jag jämför också finska media med engelska, en jämförelse som inte är helt rättvis eftersom min direkta upplevelse av Finland är minst tio år gammal och den teknologiska utvecklingen har gått enormt framåt under det sista årtiondet. Kanske skulle finska media stå sig bättre i jämförelsen om mina erfarenheter var färskare.

Texten har redan blivit lite lång, men jag vill trots det kort nämna Brewins text som fascinerade mig utan att ha samma känslomässiga effekt. Det han skriver om den förändrade självuppfattningen är tankeväckande och det är fascinerande att den vävs samman med media och samhällsförändringar. Det här är ett ämne som jag gärna skulle veta mera om, speciellt från den mänskliga/antropologiska synvinkeln.

Politik och media

Allt efter att tv kom så har allmänheten fått följa med omvärlden på ett annat sätt. Inför val ordnas valdebatter där politiker argumenterar och debatterar med varandra. Strömbäck lyfter fram att media idag är mer intresserade av det politiska spelet i sig än av politikernas budskap. Även det faktum att medierna ”skapar” en viss verklighetsbild kan göra att individer inte riktigt vet hur det egentligen ligger till.

I dagens mediala samhälle är även politikerna och partierna tvugna att anpassa sig (Strömbäck, 2008). Detta syns exempelvis genom att de är aktiva på twitter och sprider sitt budskap och sina tankar åt massan.  Koski (2014) anser att finländska politiker ständigt är i en kamp gällande offentlighetens gränser. Det förekommer en ständig kamp mellan makt och kontroll i def offentliga rummet. Vidare menar Brewin (2013) att det nya nätsamhället gjort att individen anser sig viktigare än gruppen.

Det ska bli intressant att se hur världen ändas. Först kom tv och moderniserade livet, sedan kom internet och sociala medier. Dessa har revoultionerat och förändrat hur indivier ser på samhället.

Politik och media

Veckans texter tog upp relationerna mellan media och politik på flera olika sätt. Mark Brewin t.ex. behandlar den offentliga sfären i texten ”The Public Sphere in a Network”. Han förklarar att den nya media teknologin, liksom både de kulturella och ekonomiska förändringarna i samhället har bidragit till att den offentliga sfären ändrat. Att gränserna mellan det individuella och offentliga inte längre är klara och tydliga. Vi kan se det med t.ex. olika chattforum, där man flyttat offentligheten från verkligheten ut på nätet, och man hemifrån sitt lilla krypin ändå sitter mitt ute i offentligheten med sin chatt.  Brewin anser att det i själva verket är den moderna pressen som skapar offentligheten och det offentliga sammanförs genom delade åsikter och intressen, och av medvetenheten om dessa. Medians offentliga roll anser Brewin bland annat, kommer från kritisk reflektion, att det inte finns några formella gränser för offentliga diskussioner. Allt är öppet för kritisk granskning. Man kan fråga sig, är media publiken kompetent att skapa denna kritik och är media texterna sådana som kan skapa en aktiv demokratisk offentlighet. Brewin anser att det är just därför kritik av den moderna demokratiska politiken ofta förvandlas till en massmedia kriticism.

Enligt en intervju med Jesper Strömbäck gjord av Sveriges television, anser även han att mycket av den information som medierna tar upp är kanske inte den typ av information som människorna behöver utan den som är mest eftertraktad för att fånga människornas uppmärksamhet. Strömbäck anser även att journalisterna har en stark tendens att gestalta politiken som ett spel (med vinnare och förlorare) snarare än som sak (där man fokuserar på viktiga frågor att förbättra samhället). Risken med att gestalta politiken som ett spel menar han är att förtroendet för både politiken och medierna minskar. Strömbäck menar också att medierna påverkar verkligheten i allra högsta grad, genom att medierna väljer vad som ska tas upp och hur, samt hur de ska fånga vår uppmärksamhet. Medierna är idag självständiga institutioner och styrs idag av sina egna behov anser Strömbäck.

Enligt Anne Koski däremot som har forskat om politiken i televisionsprogrammen i Finland, har den finländska televisionsverksamheten ända från början styrts av politikerna, och de olika partierna har genom åren tvistat sinsemellan om mediaproduktionen. Redan under 1960-talet började man nämligen producera program i Finland som koncentrerade sig på den politiska processen och program där man ifrågasatte rådande sanningar. Målsättningen blev uttryckligen att väcka samhällelig debatt. Finlands förhållande till Sovjetunionen har dock bidragit till att yttrandefriheten varit begränsad på media fältet. Så småningom blev ändå redaktörernas attityder allt mera kritiska mot politikerna. Och tack vare kanalkonkurrensen och att redaktörerna började uppfatta sin uppgift till att tjäna allmänheten, gick vi på 1990-talet in i ett medievälde. Makten i förhållande till politikerna övergick inte enbart till journalisterna i olika medier utan i allt större utsträckning till reklambyråerna och PR-proffs, vars specialkunnande började reglera hur politikerna uppträder i den politiska offentligheten.

Jesper Strömbäcks artikel ”Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics”, behandlar medialiseringen av politiken. Strömberg menar att medialiseringen härrör sig till förändringar förknippade med kommunikationsmedia och dess utveckling. Därmed har han delat in själva processen i fyra delmoment eller faser. Den första fasen av medialiseringen är nådd när massmedia utgör den viktigaste källan av information och en kommunikationskanal mellan befolkningen och politiska institutioner och aktörer. Den andra fasen är nådd när media har blivit mera oberoende av staten och andra politiska organ och börjat styra enligt media logik. I den tredje fasen fortsätter median att vara den dominerande källan av information och kommunikationskanal mellan sektorer i samhället, men självständigheten av median ökar ytterligare och de har blivit så pass självständiga och viktiga att andra sociala aktörer måste anpassa sig till dem. I den sista och fjärde fasen uppfattas median som extern och politiska aktörer känner till nödvändigheten av att anpassa sig till media logiken och deras åsikt om nyhetsvärdighet. Det som Strömbäck förklarar verkar vara en process för median att slå sig fri från staten och politiska aktörer och bestämma själva över sitt utbud.

Som avslutning vill jag säga att, jag hoppas verkligen inte att Jesper Strömbäcks framtida skräckscenario slår in; om att det förekommer en nyhetsökande grupp som konsumerar allt mera media än någonsin medan en annan grupp väljer att helt negligera nyhetsmedia. Vilket troligtvis skulle leda till ökade kunskapsklyftor, ökade deltagarklyftor och försvagad social sammanhållning och att vi troligtvis skulle leva allt mera i vår egen verklighet, beroende på vilka medier vi konsumerar.

Media och politik

”Överföring med rutans hjälp” av Anne Koski fann jag inte alltför intressant. Den gav nog en bra överblick för hur radions och tv:ns relation med politiken har förändrats under tid, men jag tycker det hela blev lite utdraget. ”Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics” av Jesper Strömbäck var däremot både väldigt intressant och lättläst, men har helt fallit bort från mitt blogginlägg då jag valt att fokusera på tankar som de två andra texterna väckte.

Innehållet i Koskis text var mycket aktuellt, då vi idag har val och både radio, tv och internet den senaste tiden har genomsyrats av olika valkampanjer och reklamer. Sektor- och aspektsbegreppen var för mig nya begrepp, så de väckte nog en del tankar fastän artikeln i sig inte var helt i min smak. ”Enligt aspektssynvinkeln kan vilken fråga eller vilket fenomen som helst bli en politisk fråga”; detta påstående skriver jag nog under, då jag själv tycker det är viktigt att kunna debattera om olika saker och framföra sina åsikter, oberoende om vad det är för ämne. Jag tycker att det är precis det som politik skall vara; aktörer som har olika åsikter om något och på ett intellektuellt (seriöst, produktivt) sätt kan diskutera kring frågan. Sektor begreppet betyder däremot att politiken är ett fenomen som kan avskiljas helt från resten av samhället, och på det sättet göras till ett klart enskilt forskningsobjekt. Jag förstår i princip tanken bakom detta, men som jag skrev ovan, så tycker jag att politiken bör nara något som individerna i samhället påverkar och skapar, och inte ett fenomen som rullar på av sin egen vikt.

Mark Brewins text ”A Public Sphere in a Network Age” var nog min favoritläsning denna vecka. Brewin lyfter bl.a. upp hur individer i förhållande till media kan ha olika roller; citizen, consumer eller critic. Idealt ska en individ efter att ha tagit del av information reflektera över det kritiskt, och ifall hon blir övertygad av budskapet så handlar hon (skriver insändare/ sprider budskapet). Detta tycker jag är bra sagt för att det visar hur människor borde ta in information. Förra veckan tog jag upp liknande tankar, och i kommentarsfältet uppstod diskussionen om ifall en människa kan vara ständigt kritisk mot all information som öses över henne. Detta är en intressant fråga, och egentligen skulle nog mitt första svar vara nej. O andra sidan, så tror jag att ifall man inte anser att något ämne är tillräckligt viktigt att reflektera och kritiskt fundera över, så är det kanske inte heller en fråga som får en att handla och på så sätt har en stor påverkan på läsaren.

Liknande tankesätt kom också fram då Brewin citerade Chirs Hedges, som lyftit fram att det finns två grupper i samhället; majoriteten som är lat och endast tar del av det han kallar ”illiterate mass culture”, samt minoriteten som faktiskt klarar av att konfrontera verkligheten och se förbi illusioner som massmedia försöker mata i en.

 

Media och politik

Det här temat passade alldeles utmärkt för den här veckan när valdebatter har strömmat in från både höger och vänster. Media ses som den viktigaste källan till information och har därmed en funktion att påverkar, utan att ha ett nödvändigtvis medvetet syfte. Människor ställer allt större krav på innehåll och det finns behov av att känna till hur verkligheten ser ut idag och vad man kan göra åt de problem som existerar. Genom medierna kan politiker få ut sitt budskap, men också göra efterforskning om vad som intresserar och hur förslag mottas. Väljarna har i sin tur möjlighet att bildar en uppfattning om de olika politikerna och deras ställningstagande.

Medieforskaren Jesper Strömbäck skriver i sin artikel om den moderna politiken som medierad och medialiserad, vilket behandlar frågor om makt och inflytande i det moderna samhället. Känner att de här två teorierna smälte ihop rätt bra, vilket gjorde att jag hade problem att skilja dem åt. Men om jag förstått det hela rätt så förmedlas den medierade verkligheten av medier medan den medialiserde verkligheten hämtas via våra egna erfarenheter. Strömbäck tar även upp begreppet medielogik, som handlar om medieinnehållet som formas av format, organisation, villkor, normer och behovet av uppmärksamhet.

Jesper Strömbäck säger på SVT att: ”De medierade bilderna av verkligheten är verkligare än verkligheten i sig själv”. Främst för att de medierade bilderna av verkligheten som människor har tillgång till formar människors verklighetsuppfattning på basen av hur medierna rapporterar om samhället. Det här skapar en lite snedvriden bild av verkligheten eftersom media är begränsad. Mediernas rapporteringar har blivit allt mera tolkande och mindre beskrivande, eftersom man väljer att gestalta politik som spel och strategi istället för att lyfta fram sakfrågor.

Det här med berättartekniker är väldigt intressant och har en stark påverkar mycket vi bearbetar information. Det blev en vild diskussion mellan Strömbäck och Olsson, om risken för att proportionen av spelet tränger undan sakfrågorna inom politiken. Strömbäck påstod att intresset och förtroendet hos publiken minskar, om jounalister väljer att fortsätta nå fram till sina tittare med den här typen av gestaltning. Det här resulterar i en distans till politiken och öppnar upp för tolkningar, vilket kan bidra till feltolkningar enligt Strömbäck. Han nämnde också att människor söker den typen av information som behövs för att ta ställning och fatta beslut i samhällsfrågor. Med kraftig fokus på strategier kan effekten bli mera vinklad på att lyfta eller fälla ett visst parti eller kandidat. Programdirektören Robert Olsson medger att alla nyhetsmedier inte kräver samma efterforskning, vilket gör informationen inte alltid så välgrundad. Mycket är på grund av att medielandskapet sätter krav på snabb leverans av nyheter. Även om granskning av innehåll prioriteras på nyhetsmedier, känner jag av egen erfarenhet att sunt förnuft och kritiskt tänkande krävs för att inte få fel uppfattning om vissa påståenden.