Sport, nationalism och kön

I Seecks och Rantanens text fann jag deras tankar om forskningen kring katastrof intressanta. De skriver att eftersom median brukar vara så ritualiserad att sådana katastrof som händer oväntat eller drabbar massor av människor kan störa det vanliga nyhetsflödet och tvinga nyhetsmedior att förbise officiella ”guidelines”. Det leder till att alldeles efter en katastrof kan nyheterna vara vaga, otydliga och korta då människor börjar först förstå situationen. Det kan hända att jag är så dålig på att läsa nyheter, men jag anser att mediorna har blivit mycket bättre på detta, att allt snabbare kommer det nyheter som är faktiskt långa och tydliga. Visst så i början kommer det snabba ”bulletins” men det tar inte mera enorma mängder tid att få ”riktiga” nyheter av en katastrof. Seecks och Rantanens snabba mellantanke om skolskjutare och hur de läser median redan så bra att de kan själv maximera deras tid i nyheterna är skrämmande. Hur ofta måste något hända för att en sådan trend ska uppvisa sig?

 
Jag valde att läsa båda Dahlen texterna om sport och kön eftersom det är väldigt relevant för mig och min vänkrets. Men först om Dahlens tankar om sport själv och hur den kopplas till den nationella identiteten. Det är ju självklart för säkert alla att sport höjer nationalismen inom länder. Ta för exempel de olympiska spelen eller världsmästerskap i olika gren som Dahlen nämner, tävlande väcker de nationella känslorna oberoende vad man tävlar om. Flaggor och landets färger syns överallt och en känsla av gemenskap bildas även om det skulle vara stora svårigheter inom landet. Dessa idrottare blir nationella kändisar, de intervjuas i median om och om igen för att förlänga den euforiska känslan. Det är säkert många av oss som kommer ihåg stunderna eller dagarna efter stora vinster, som till exempel ishockey guld (vilket år man sen än väljer). Dahlens beskrivning av olika länders stereotypier då det gäller sport var underhållande att läsa men väckte nog inga tankar i mig. Dessa stereotypier är så integrerade i oss att vi vet säkert alla om dessa utan att ens läsa detta stycke.

 
Dahlens kapitel om sport och kön var nog intressant att läsa. Det var mycket av hans text jag kände igen, helt från barndomen att olika sporter är ”maskulina”, att bara herrlagar syns på TV, kvinnolagarna kommer först om inget annat finns och deras namn brukar antigen vara ”feminina” eller sedan en variation av de maskulina namnen. Kvinnor syns sällan i lagsporter medan kvinnor kan vara stora nationella hjältar då det är fråga om individuella sportgrenar som skidning, skrinning, springning m.m. Dessutom så brukar median ofta sexualisera de kvinnliga idrottarna mera än de gör det med de manliga, anser Dahlen och jag håller helt med. Hur ofta ser man tidningar eller nätsidor som rankar ”De sexigaste kvinnliga idrottarna” eller liknande?

 
Snabb egen kommentar till, om de kvinnor som följer sporter men spelar dem inte. Att vara sport fan brukar ofta förknippas med att vara man, men största delen av mina kvinnliga vänner och släktingar ser också på sport. Ibland så får man höra grymma berättelser om hur kvinnor som haft på sig t.ex. en t-skjorta med ett lags logo blivit trakasserade av män som ville att dessa kvinnor skulle lista upp spelare från laget ”för att konfirmera att man är en riktig fan och inte bara någon flicka som vill leka att de vet något om sport”. Samtidigt om damlejonen vinner ishockey VM så firas det lite, kanske inte alls medan om männen vinner så är det en nationell festdag. Summa summarum stereotypier om sport och kön borde bekämpas ännu hårdare vad de än görs nu, både för idrottare och fans.

Finsk tv-underhållning – nja

Artikeln om anställda inom europeisk tv-underhållning gav mig tyvärr mycket lite att vidareutveckla, jag hade svårt att komma in i texten och den lyckades inte åtminstone för mig öppna den forskning som man ville kartlägga.

Teemu Palokangas artikel om Yle och Veijo Hietalas om MTV3 och dess föregångare hade – naturligt nog – fler beröringspunkter i min verklighet.

Perspektivet på reklam-tv som tv-underhållningens räddare i Finland var nytt och låter plausibelt. Konkurrenten Yle har – och har enligt Palokangas artikel alltid haft – ett minst sagt schizofrent förhållande till tv-underhållning. Den ska vara ”engagerande, ställningstagande, aktiverande, irriterande, faktabetonad, informativ” och beskrivs som ”faktaunderhållning, grundunderhållning, insiktsfull underhållning, varmhjärtad underhållning”. Det är sannerligen ingen lätt uppgift att producera tv-underhållning vid Yle, med alla dessa ombytliga riktlinjer. Jag tittar som bäst med andra ögat på Efter Nio på Yle Fem, som är rätt underhållande och faktabetonat, men inte klassas som underhållning utan som ”fakta”. Vänsterradikalerna och Eino S. Repo skulle ändå knappast ha godkänt ett sådant (underhållnings)program. Ett bra exempel på saklig underhållning tycker jag är Yles sjukhusserie Puls (Syke).

1980-talets kultprogram som Dallas, Dynastin, Spedeshow, Velipuolikuu, Hyvät, Pahat & Rumat, Kymppitonni och Napakymppi sändes alla under min värsta tv-tittarperiod som barn och tonåring, så dem minns jag väl. Sociala medias 80-talsmotsvarighet hette MTV (MusicTV) – visst tillbringade man timme efter timme vid skärmen redan då!

Jag hade gärna läst om svensk tv-underhållning i jämförelse. När jag tänker underhållning tänker jag humor, och blir alltid lika fascinerad av hur stor skillnad det är på finsk respektive svensk humor. Finland är inte tv-underhållningens högborg, precis. Dock har jag inte sett de senaste årens succéer Putous och Kingi eftersom jag bott utomlands – håller de bra standard tycker ni?

Media spektakel

I Seeck och Rantanens text kan vi läsa om de s.k. Media Events, Media rituals och riskerna för dem, som uppstått tack vare sociala medier. Tillskillnad från nyheter är media events inte något plötsligt och oförutsägbart. T.ex. Prinsessan Dianas olycka var inget media event ( trots att journalister fanns på plats) däremot var hennes begravning ett media event. Om jag har förstått detta rätt. Andra media events kan varafotbollsmactcher,bröllop ( ex. kungliga) presskonferanser eller uttalanden från offentliga personer. Jag gillade texten, den var intressant men dock lite svårt att få grepp om tyckte jag personligen.

I Bolins artikel behandlas också dessa media events, där Eurovision Song Contest behandlas som ett sådant. ESC är ju väldigt intressant på det viset att trots att det är en tävling för musik är politik en väldigt stor del av den. ESC har blivit ett typ av forum för olika politiska strategier och framförallt europeiska, VAD definieras som europeisk och vilka värderingar är viktiga i Europa. Bolin beskriver också hur ESC behandlas i media och jämför med de tidigare Worlds Fairs där man samlades från olika nationer för att vissa upp sina kunskaper och vad man åstadkommit. ESC liknar ju på det viset i och med att varje nation visar upp sin musik och bjuder på en show. Skillnaden är att vid World’s Fair var man tvungen att vara fysisk på plats medans ESC kan ses över nästan hela världen.

I Dahléns kapitel om Sport, medier och nationalism kan vi också läsa om hur vikigt det kan vara att känna att man tillhör en nation, då i sportsammandhang. Men jag antar att det är samma när det kommer till ESC och World’s Fairs. Och att vinna i något av dessa media eventsen ( ex. ESC eller OS som behandlar extremt mycket i media) stärker den nationalistisa sammanhållning och kanske också självkännedomen, inte bara för att en vinst känns bra utan också p.g.a. hur mycket det faktiskt uppmärksammas i media och hela världen kommer att få läsa om vem som vann. Och det känns bra i hjärtat även om man kanske egentligen inte är intresserad av sport.

 

 

Underhållning är inte endast underhållning

Redan första meningen i Rimschas och Siegerts text fångade min uppmärksamhet och är beskrivande för hur underhållning och populärkultur är: ”Entertainment shapes our conception of the world.” Även om man inte vill medge det till sig själv, bildar man stereotypier och förutfattade meningar på basis av till exempel reality shows man ser på TV. Underhållningsbranschen finns till för att, som namnet tyder på, underhålla oss, men de facto har den andra betydelser också. Antingen medvetet eller omedvetet påverkar den oss och hur vi ser på världen.

Påståendet av van Zoonen, att underhållning ägs av psykologin, kan jag bra förstå. Underhållningsmedier har som uppgift att försöka påverka folk, inte skulle det annars vara lika intressanta att se på. Att underhållningsproducenter endast har två mål, att underhålla och maximera vinsten, är också förståeligt, men jag tror man inte ska glömma påverkningsfaktorn. Detta förstärks även av de undersökningar som gjorts, och man kan eventuellt omkullkasta teorin om att de endast finns två mål för underhållningsproducenterna.

Jag tycker det är bra att man i slutet av Rimschas och Siegerts text har diskuterat vikten av att se de olika interna systemen inom olika genren. Även om det finns likheter bör man också ta i beaktande olika egenskaper som är viktiga för just en specifik genre. Dessutom bör man minnas att underhållningsindustrin ständigt utvecklas.

 

 

 

“Entertainment shapes our conception of the world…”

“…It might not have the same impact as news on our short-term knowledge as well informed citizens and thus it might be less influential when it comes to our voting decisions; however, entertainment influences our long-term values, the norms we obey in everyday life and the stereotypes we hold about other people or certain social spheres.”

Underhållning formar hur vi upplever världen, men vilka värderingar och vilket fokus har de som tillhandahåller underhållningen? von Rimscha och Siegert (2011) frågade sig om den allmänna bilden av underhållningsproducenter som enbart marknadsorienterade verkligen stämmer. De undersökte självuppfattningen hos personer som producerar och anskaffar underhållningsmedia i fem europeiska länder och kom fram till att majoriteten betonar kreativitet, ett meningsfullt innehåll och samhällsnytta, och inte enbart den kommersiella aspekten. Endast programinköpare och producenter av icke-fiktiv underhållning för kommersiella kanaler verkar ha en starkare marknadsorientering.

Gränserna mellan nyheter och underhållning kan idag vara ganska svåra att urskilja. Inför det amerikanska presidentvalet 2004 påstod 21 procent av 18 till 29-åringarna att de fick sin information om presidentvalskampanjen från humorprogram såsom The Daily Show. Xiaoxia Cao (2010) fann att intresset för att följa de frågor som togs upp i The Daily Show ökade bland politiskt ouppmärksamma tittare. The Daily Show har vunnit många priser och bl.a. nominerats för ”outstanding achievement in news and information.” Är det med hjälp av underhållning framtidens kunskapsklyftor förhindras?

 

Xiaoxia, Cao (2010) Hearing it From Jon Stewart: The Impact of the Daily Show on Public Attentiveness to Politics. International journal of public opinion research 22 (1) :26 -46.

Underhållning på TV

 

Underhållningen på TV är något som är väldigt viktigt för många människor och det är många om också nästan blir beroende av att titta på alla avsnitt av någon serie. Själv har jag den bilden av underhållningen att det är flera människor som regelbundet följer med och tittar på underhållningsprogram på TV än vad det är som följer med underhållningsprogram via radion.

Rimscha och Siegert säger att stereotypen för de som producerar underhållningen på TV är den att de endast gör det för att underhålla och för att maximera vinsten. Detta är även viktigt med tanke på att många Tv-kanaler måste förtjäna mycket pengar på underhållningen eftersom den vinsten går till att täcka kostnaderna för Tv-nyheterna. Detta tror jag att beror på att nyheter är något som en tv kanal nästan måste sända oberoende om det hämtar vinst eller inte medan kanalen själv kan välja hurdan underhållning de sänder och då väjer de något som många vill titta på och som hämtar mycket pengar.

Hietola berättar i sin text att rundradion överförde sin teori även till televisionen det vill säga att programpolitikens målsättning är att informera, upplysa och underhålla. Man märker alltså att trots att detta sades i mitten på 1950-talet så var också underhållningen där så viktig att den var med som en av de tre byggstenarna för programmen i TV.

Hietola berättar också att många var rädda för att folket skulle bli mindre intellektuella om man bara sände underhållning och ”trams” på TV och att man istället borde sända nyheter och fakta program för att människorna faktiskt skulle lära sig något av att titta på TV.

På 1980-talet ändrades attityderna ganska snabbt och underhållningen på TV var något som tog mer och mer över de program som endast var avsedda för att på något sätt lära tittarna något. Före 1980-talet fick endast en amerikansk serie visas på tv eftersom man inte ville att tittarna skulle bli beroende av så mycket ”trams” men efter 1980-talet så kom det flera underhållningsprogram med i TV programmet.

Veckans texter var väldigt intressanta och båda gav en intressant insyn i TV underhållningen. Rimscha och Siegerts text var intressant för att den berättade och hur det fungerar med TV underhållningen nu och Hietolas text var intressant för att man fick veta hurdan respons underhållningsprogrammen fick när de började visas i finsk TV.

Underhållningsproduktion

Underhållningsbranschen är en del av populärkulturen som inriktar sig och skapar nöje bland tittarna. Rimsha och Siegert påstår att underhållningsproducenter endast har två mål, vilka är att underhålla och maximera vinsten. Underhållningsindustrin utvecklas hela tiden och gör att möjligheten att ta del av underhållning växer konstant. Det gör att behovet av kvalitet, medvetna trender och tillgänglighet blir allt viktigare för konsumenten eftersom vi blivit allt mer kräsna och insatta. Själv faller jag snabbt för reality-tv, eftersom att det är väldigt enkelt att bara fångas in i. En del kräver engagemang, medan andra är mer flexibla och riktar sig till en bredare publik. Enligt Hermes används underhållning för att tittarna ska kunna fantisera om ideal, förhoppningar och oro av samhället.

Populärkulturens effekt inverkar och påverkar människans syn på omvärlden. Skulle säga att nyheter har fått ett allt mera underhållande ton för att få tittarnas uppmärksamhet. Ett tillvägagångssätt för att locka till sig tittare är att använda sig av humor. Tror att det ibland krävs ett mer roande perspektiv på nyheterna för att tittaren ska intressera och engagera sig för händelsen. Palokangas ser underhållningen som en form av tidsfördriv, vilket jag lätt håller med honom om. När det kommer till finsk tv och hur den utvecklats, så känner jag att vi har en bit kvar på vägen. Själv har jag lite svårt att anpassa mig till den finska underhållningen, kan bero mycket på mina svenska influenser. Annars upplever jag tv underhållning som den bästa aktiviteten när man har för mycket fritid att utnyttja.

Marknadskrafterna påverkar underhållningen

Rimscha & Siegert tar i sin artikel ”Orientations of entertainment media workers: entertainment media workers – disrespect and neglect” upp stereotypa uppfattningar gällande de som producerar underhållning i TV och menar att producenter av TV-underhållning inte har ett speciellt högt anseende. Samtidigt visar följande uttalande på hur underhållningen påverkar våra långsiktiga värderingar. ”Entertainment shapes our conception of the world”. Till skillnad från journalister, som är inriktade mot samhället och aktuella händelser, är media arbetare i underhållningsbranschen kommersiellt inriktade och marknadsorienterade. Den undersökning i fem europeiska länder (Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien och Frankrike) som Rimscha & Siegert redogör för pekar på att även de som jobbar i underhållningsbranschen värderar kreativitet, samhällsnyttighet och ett meningsfullt innehåll.

Veijo Hietalas text ”Räddades Finlands tv-underhållning av den kommersiella televisonen? gav en tydlig bild av televisionens uppkomst och utveckling i Finland sen 1950-talet. Under de olika skedena i televisionens utveckling har uppdraget i stort varit det samma: att informera, upplysa och underhålla.

Teemu Palokangas beskriver i sin artikel ”Endast saklig underhållning, tack!” hur man under en tid ville slå ihop underhållning och fakta och skapa faktaunderhållning. Sen 2005 har man valt att tala om stimulerande underhållning, vilket ger ganska stor tolkningsfrihet. Det öppnar för möjligheten att producera annat än fakta underhållning.

Själv har jag ett förflutet med 10 år i TV-branschen, bland annat inom underhållning. Hietala nämnde starka profiler som Pirkka-Pekka Petelius i sin text och jag kan bara hålla med om vilken stark profil han var också när man träffade honom utanför tv-rutan. En reflektion vill jag dela med mig av. Jag har jobbat såväl med faktaprogram, nyheter & aktualiteter och barnprogram. Störst ”beundran” hos människor har det dock väckt när jag jobbat med underhållning.

I takt med en ökad kommersiell konkurrens ser jag att villkoren för underhållningsproduktionen förändras. Det tidigare starka public service uppdraget i Finland och Norden, som strävade till folkbildning, blir mer populärkulturellt till sin karaktär. Idag tvingas man mer rikta in sig på olika tittargrupper och marknadskrafterna styr villkoren.

 

Underhållning i TV

Rimscha&Siegert beskriver i ”Orientations of entertainment media workers: entertainment media workers – disrespect and neglect” om vanliga stereotypa antaganden om de som arbetar i och om underhållningsbranschen. TV-underhållning  influerar vårt vardagliga liv, påverkar våra värderingar och normer och borde därför vara av stort forskningsintresse. Dessutom är underhållning någonting som förenar och inkluderar många. Trots detta ser man ofta ner på underhållningsbranschen, de som producerar underhållning och på de människor som arbetar i branschen. Enligt Rimscha&Siegert har det gjorts allt för lite forskning om de som arbetar i underhållingsbranchen (jämfört med journaliser) och dessa anses ofta vara marknadsorienterade och kommersialiserade. Rimscha&Siegert gjorde en undersökning i fem europeiska länder där de granskade dessa mediaarbetares uppfattning om sitt yrke och sin roll och resultatet visade att de som arbetar i underhållningsbranschen inte alls entydigt är marknadsorienterade. I själva verket värderas t.ex. ett samhällsnyttigt, meningsfullt innehåll och kreativitet högt.

De två texterna om TV-underhållningen i Finland gav en intressant tillbakablick på Finlands TV-historia. Veijo Hietala skriver i ”Räddades Finlands tv-underhållning av den kommersiella televisonen? om uppkomsten av TV i Finland och om förhållandet mellan kommersiell TV och statsägd TV. Det var intressant och nostalgisk läsning om de kommersiella kanalernas uppkomst och om olika genrer av underhållning i Finländsk TV. Teemu Palokangas skriver om förhållandet mellan fakta och underhållning i ”Endast saklig underhållning, tack! Underhållningen som en del av televisionens public service”.  Rundradion har mer eller mindre alltid ansett att underhållning bör ingå i public service uppdraget, men även att det bör handla om en saklig och stimulerande underhållning.  Sättet att kombinera fakta och underhållning har däremot förändrats under tidens gång och de två kanalerna har haft och har olika roller beträffande underhållning.

Veckans läsning handlade för mig mycket om delningen i vad som anses fint och sakligt och vad som anses fördummande och endast tidsfördriv. Att vi människor så ofta placerar saker och ting i fack, för att på något sätt rättfärdiga vår egen plats. Texterna väckte många tankar kring köns- och jämlikhetsfrågor och klassfrågor och jag inser att underhållning i media måste vara ett utmärkt forskningsområde med tanke på dessa frågor.

Underhållningens betydelse för en personlig identitet

För veckans tema har jag förutom von Rimschas och Siegerts text valt att läsa Palokangas’ text.

von Rimscha och Siegert tar upp ett intressant ämne i sin analys av dem som arbetar inom underhållning, speciellt fascinerande är det att tänka på betydelsen av det som tas upp inom underhållningen i ett längre perspektiv. I artikeln skriver de att ”underhållning formar vår världsbild” ett påstående som jag inte är kvalificerad att bedöma som sant eller falskt, men som fascinerar mig. De skriver också att nyheterna påverkar kunskap i ett kortare perspektiv, och hjälper oss att bestämma t.ex. hur vi röstar, men att det är underhållningen som påverkar oss i ett längre perspektiv genom att ge oss normer för vardagslivet och de stereotyper som vi ser omkring oss.

Kombinerad med Palokangas artikel om finsk television och dess programutbud ser jag en intressant möjlig tudelning av den finlandssvenska befolkningen: österbottningar (och kanske ålänningar), som har vuxit upp med Sveriges TV, SVT, och de finlandssvenskar som vuxit upp i södra Finland med ett mera finländskt utbud. Jag är medveten om att uppdelningen inte blir absolut, visst ser till exempel österbottningar också på program från de finska kanalerna. Det som intresserar mig är vilka skillnader i synsätt och eventuell livsåskådning som kan finnas på grund av det.

Jag kan använda mig själv som exempel: jag är uppvuxen i Österbotten och under min uppväxt var det nästan enbart svensk TV jag såg på. Ännu idag är jag betydligt mera medveten om svensk underhållning och artister, medan finsk underhållning i mycket förblir ett mysterium. Jag har under senare år, speciellt under den tid som jag har bott utomlands, förstått hur mycket det påverkat min identitet som finländare. Jag har aldrig känt mig som en del av ”det finska”, majoritetsspråket lärde jag mig i skolan och den kultur jag vände mig till var den rikssvenska. Känslan av utanförsskap underströks då jag studerade i Åbo och upplevde hur österbottningar uppfattades av en del av dem som vuxit upp i södra Finland. Kort sagt så kände jag mig som en främling i mitt eget land. De två texterna som jag läst har fått mig att undra hur mycket av det här som beror på den riktning som min mediakonsumption tog. Skulle jag ha uppfattat situationen annorlunda om jag tittat mer på finska program?

Underhållning i televisionen

Enligt Veijo Hietalas artikel ”Räddades Finlands tv-underhållning av den kommersiella televisionen”, började man sända regelbundna tv-sändningar år 1958 i Finland. Trots att vi startade sent med televisionsverksamheten sett ur europeiskt perspektiv, blev vi ändå pionjärer i det avseendet att den kommersiella televisionen inledde sin verksamhet före den statsstyrda. Även om Rundradions rättesnöre ”att informera, upplysa och underhålla” överfördes på televisionen så var den kommersiella televisionen mycket mera underhållsbetonad än den statsägda. Man oroade sig för folkets dåliga smak som man försökte förbättra med upplysning. Den kommersiella televisionen blev beskylld för amerikaniseringen av den finländska televisionen, och de mest långlivade och bäst ihågkomna amerikanska serierna har visats i ”Maikkari”(Reklam-TV). Peyton Place var t.ex. den första amerikanska serien som höll tittarna fastklistrade vid tv-rutan i Finland. De radikala beslutsfattarna på 70-talet ansåg till och med att amerikanska serier med fortlöpande intrig borde undvikas i framtiden.  Ännu på 1980-talet tvingades man välja mellan att sända Dallas eller Dynastin eftersom man inte ville att tittarna skulle vara beroende av två amerikanska dramaserier.

Underhållningsutbudet dominerar i dag i televisionen. Det är bara att välja och vraka bland reality-tv, tv-serier/såpoperor, frågesporter, showprogram, humorprogram m.fl. De flesta underhållningar kräver av oss ett regelbundet tittande. Men vad är det som underhållningen ger oss? Framförallt utgör underhållningen en flykt från vardagens tristess, speciellt såpoperan som till stor del tittas på av kvinnor. Enligt Rimscha och Siegert (2011), tillåter såpoperan oss att inkluderas i ett påhittat samhälle, är välkomnande och erbjuder oss tillhörighet. Även om underhållningen framställs ofta som ett onödigt tidsfördriv, tar den upp universella aspekter av det personliga och emotionella livet, utforskar problem och dilemman som alla ställs inför, erbjuder råd och tröst samt en mera kreativ syn på sitt eget liv. Underhållningen formar med andra ord vår uppfattning om världen, influerar våra värderingar och de normer vi tillämpar i vardagen. Men det kan även bli för mycket av det goda, och det går att bli beroende av såpoperan, så beroende att man väljer bort sitt sociala liv utanför tv-världen http://www.independent.co.uk/news/on-the-slippery-slope-to-soap-addiction-1319185.html.

Rimscha och Siegert (2011) säger att underhållning ofta framställs som kassakon i tv sändningsbolagen eftersom pengar spenderade på nyheter måste arbetas lös av underhållningen. De kommersiella tv kanalerna lever på intäkter från reklam och sponsorer. Det är därför viktigt för dem att rikta in sig på rätt publik för att locka de rätta sponsorerna. Men ännu i dag kan vi finna tv underhållning som är riktade till en stor publik, detta är underhållning som samlar hela folket framför tv-rutan, så som exempelvis eurovisionen eller självständighetsbalen.

Välmående genom skratt eller fakta

Jag själv är helt tydligt ett barn av Reporadions tid. Den informativa kommunikationsförmedling och dess kunskapscirkel som Yrjö Ahmavaara drömde om låter fortfarande som ideal för mig: Radio och TV som matar ”medborgaren med nya fakta och kontextualiseringar, får denne att konstruera en världsbild, som för varje stund närmar sig den rätta och sanna verkligheten” (Palokangas 2014, 189, citerande Raimo Salokangas Yleisradion historia, 1996). Jag antar att sådana målsättningar är fjärran från de flesta TV-stationers målsättningar idag då även YLE riktar sig till konsumenter istället för till medborgare.

På samma gång är det kanske inte jag som borde uttala sig om TV överhuvudtaget, för jag kan väl liknas med en skogsmänniska i TV-sammanhang, tillhörande en <1–2 % minoritet. Jag har bott i samma hushåll med en TV-apparat ca 40 % av mitt liv, men haft ett aktivt förhållande till den egentligen bara under skolåren. För en tid sedan slog det mig att av oss tre syskon i min barndomsfamilj hade ingen en TV-apparat hemma som vuxen, fast mina föräldrar alltid haft en så det ligger inga religiösa eller inlärda orsaker bakom det. Överraskande nog har ca 5 % av finländska hushåll inte haft TV även innan internetrevolutionen började, men jag tror att apparaterna hos några var ”hemliga” för undvikande av licensavgifter.

Det kulturella klimat som jag växte upp i har säkert påverkat mina ideal om underhållning, och jag föredrar fortfarande det som Yrjö Ahmavaara kallade till ”intellektuellt nöje” eller faktaunderhållning, och åtminstone på principiell nivå hyser misstankar mot ren förströelse. Som Palokangas (2014, 190) konstaterar är separerandet av underhållning från fakta ändå ibland rätt konstgjort. Med hjälp av underhållningsprogram kan man behandla samhällsproblem som i faktaprogrammen inte skulle nå tillräckligt tittarunderlag, eller som den önskade målgruppen valde att inte följa på basen av sina förutfattade meningar. Som typiska exempel kan jag tänka mig mångkulturalism och fördomar mot etniska grupper, och överhuvudtaget ämnen som uppfattas för stora, svåra eller farliga (se Knuuttila 1992, 92). Som framgår ur von Rimschas och Siegerts (2011) undersökning har de skapande krafterna bakom underhållningsprogram ofta konstnärliga eller samhälleliga målsättningar vid sidan av de kommersiella.

Finländska underhållningsprogram på TV tävlar i dagens läge mot ett bottenlöst hav av alternativ inte minst på internet men även på inhemska kanaler. Det är tydligt att konsumenternas smak anpassar sig till internationella trender, och de producenter som inte följer efter tar en större risk att förlora sin publik. Jag tycker det är glädjande att nordiska länder (fast inte så mycket Finland) har hängt överraskande väl med i spelet, men jag är inte säker på vems villkor. Att slå igenom med nyskapande format internationellt kräver enorma satsningar på marknadsföring, medan det är lättare att lita på den minsta gemensamma nämnarens stöd. Det är en svår sits för nationella TV-bolag likt YLE och BBC som vill fullfölja sitt informationsförmedlings- och bildningsuppdrag men samtidigt behålla tittarna och erbjuda ”högklassig” underhållning, vad det än må betyda.

Meningen med underhållning är inte bara att hålla konsumenterna klistrade vid rutan tills reklamsnuttarna har gjort sitt, men där kan ses ett djupare ändamål för allas bästa. Först och främst kan den hjälpa människor att skratta. The British Medical Journal publicerade i sitt julnummer 2013 en humoristisk översikt till undersökningar om skrattets positiva effekter. Dessa var kanske inte lika utforskade vid Reporadions tid men i dagens läge är det allmänt accepterat att ”ett gott skratt förlänger livet”. Är det en av public service kanalens uppgifter?


Knuuttila, Seppo (1992). Kansanhuumorin mieli : kaskut maailmankuvan aineksena. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Dissertation Joensuun yliopisto. ISBN 951-717-686-4

 

Underhållning och populärkultur

Enligt Rimscha och Siergert är den gemensamma välfärden inom TV-produktion viktigare än det ekonomiska. Det här tyckte jag var väldigt intressant, eftersom att jag har trott att innehållet i de flesta programmen, filmerna samt TV-kanalerna till en väldigt hög grad styrs av efterfrågan på marknaden och de ekonomiska faktorerna. Enligt författarna drivs de flesta producenterna mera av att förverkliga sig själva än att möta marknadsbehoven. Det är viktigare att producera bra material än att producera program enligt efterfrågan, påstår de.

Däremot styrs inköparna och ägare av mera marknadsinriktade och ekonomiska motiv, vilket i sin tur påverkar innehållet som köps in till de olika kanalerna. Även om producenterna drivs av att förverkliga sig själva, tror jag att efterfrågan på marknaden måste oundvikligt styra innehållet till en del. Ifall tittarsiffrorna är höga för vissa typer av program, blir sådant innehåll oftast automatiskt attraktivt för inköpare och ägare, vilket i sin tur leder till att sådant innehåll är lockande att producera.

Innehållet i kommersiell och allmän-TV skiljer sig något från varandra, vilket kanske inte är någon större överraskning. Som tidigare nämnt, drivs de kommersiella kanalernas producenter av att förverkliga sig själva medan producenter för den allmänna-TV:n producerar innehåll för gemensam välfärd. Vissa producenter inom allmänna TV-kanaler menar till och med att marknaden inte påverkar innehållet alls. Det här skulle kunna tolkas av vissa kritiker som att ignorera marknaden helt, medan de allmänna TV-kanalernas producenter menar att de förser marknaden med sådant innehåll som de marknadsdrivna kanalerna misslyckas att göra.

När man läser Hietalas text om hur den finska TV historia har sett ut, är det intressant hur skeptiska folk har varit mot underhållande TV-program och hur mycket man har viljat styra innehållet. I och för sig börjar den finska TV-historian med kommersiell TV som dessutom tagit modell av den amerikanska TV-kulturen, vilket troligen har varit ett rätt stort hopp från den sort av media som existerat före. Detta är troligen orsaken som lett till en viss skepsis bland intressenterna. För övrigt kändes texten mest som ren fakta på fakta, vilket gjorde att texten var rätt tråkig som i sin tur gjorde att den inte väckte desto mera vidare åsikter eller tankar hos mig.

Underhållning och reklam

Hietalas text ”Rädddades Finlands TV-underhållning av den kommersiella televisionen” gillade jag inte särskilt mycket. Den var nog välskriven, och innehöll mycket historia och information, men intresserade inte mig hemsk mycket. Ärligt talat har jag aldrig varit ett fan av gamla finska program och filmer som Uuno Turhapuro och Pulttibois, fastän Spede Pasanen onekligen var en av de störta påverkarna inom underhållningsbranchen i Finland. Palokangas text verkade handla om i stort sätt samma ämne, så jag valde att skippa den och fokusera på Rimscha & Siegert: Orientations of Entertainment Media Workers.

En intressant punkt som tas upp i artikeln, är att det i vissa länder finns skillnad på hur mycket reklampauser som får hållas i ett faktaprogram vs ett underhållningsprogram. Det sägs också att reklamer som spelas mitt i underhållande program är mer gynnsamma än de som spelas i mer faktabaserade program. Jag funderar varför det är på det sättet. Handlar de om att människor då de ser på ett underhållande program är på ett glatt humör, och därför mindre kritiskt inställda mot reklamerna, eller att folk som ser på sådanna program helt enkelt är dummare och lättare att övertala att köpa all värdlens onödiga uppfinningar?

Reklamers ställning på kommersiella tv-kanaler, kan man inte undgå att märka. Fastän det i Finland inte ännu har gått lika långt som i t.ex. USA, så har mängden reklampauser som man får ha per timme redan ökat här också. Som om inte det skulle räcka, så har vi också speciella program som endast spelar långa reklamer för olika varor som man kan beställa via telefon eller nätet (bl.a. Ostos-tv som gör reklam för Tvins produkter). Nätsidor där man kan beställa produkter, vars reklamer snurrar i liknande program är: www.bestdirect.fi, www.ostoskanava.fi och www.tvins.com. Det anser jag att tyder på att dessa program inte riktar sig endast till äldre personer, som hellre beställer varor via telefon, utan också till yngre individer som är vana vid att beställa saker från internet.

En annan intressant slutsats som forskarna kommit fram till, var att underhållningsprogram ger tittare en slags tröst, och får dem att känna tillhörighet. Detta är antagligen en orsak till varför de påverkar tittarnas värderingar och de normer de följer i vardagslivet. Denna påverkan är ändå inte lika direkt som den nyhetssändningar har, utan handlar mer om värderingar som formas på en längre tidperiod.

Underållning och världsbild

Rimscha och Siegert (2011) skriver ”Entertainment shapes our conception of the world” och menar att underhållning inte har samma effekter på vår välrdsbild som nyheter eftersom vi är upplysta individer. Underhållning menar de påverkar vårt långtidsminne eftersom den avspeglar värderingar, normer och stereotyper.

Detta är intressant tycker jag. I något skede hörde jag talas om att en skolklass i USA tänkt resa til Europa men föräldrarna blev upprörda så de fick inte åka. Orsaken var att föräldrarna sett filmen ”Taken” och var övertygade om att deras barn skulle bli kidnappade om de åkte till Europa. Löjligt tyckte jag, för man borde väl veta att det är skillnad på film och verklighet eller så är alla i USA inte tillräckligt upplysta…

Vidare diskuterar Rimscha och Siegert att i forskning som gjorts kring film att filmen kan lyfta fram sociala orättvisor och förespråka socialt önskvärda beteenden och värderingar.  Denna typ av film / underhållning talar Palokangas om som faktaunderhållning. Med detta avses att exempelvis filmen har ett underhållningsvärde samtidigt som den förmedlar information.

Med ”entertainment shapes our conception of the world” i tankarna så kan man väl bara konstatera att faktaunderhållning formar vår världsuppfattning – men på ett upplysande sätt.  Visst är det bra att det finns annan typ av underhållning också, för det kan vara skönt att ”komma bort från verkligheten” några timmar med en Sagan om ringen – film.

Nyheter som vi vill ha

Det var en glädje att läsa Hodkinsons kapitel om nyheter, för att det kändes som att äntligen har någon satt i ord och samlat det som jag som nyhetskonsument har misstänkt och funderat på. Faktorerna som påverkar att ett nyhetsinslag görs tillgängligt beskrivs utmärkt i hans sammanfattning av forskningsresultat i urvalskriterier. Överraskande hur fräscht det som Galtung och Ruge kom fram till redan år 1973 fortfarande känns.

Fast det känns naturligt för min uppfattning om nyheternas väsen att de betonar sådant som har precis hänt (under en kort tidsintervall), protesterar jag ändå mot det i princip. Vilka alla intressanta utvecklingar förblir oomtalade bara för att de är för långsamma för att upptäckas eller publiceras som nyheter! Där måste den akademiska forskningen ta över, antar jag, och medan den publicerar sina resultat kan de med tur sedan bli till nyhetsinslag, men då är utvecklingen oftast en historisk fakta som inte längre kan ändras eller påverkas.

Den andra tråkiga – även i litterär mening – aspekten av nyheternas selektionskriterier är att det negativa får en dominans. Att påpeka sådant (i samhället) som inte ligger rätt till kan leda till förbättringar, men att lyfta upp enstaka negativa incidenter ger lätt en vilseledande bild av verkligheten. Det skulle vara intressant att få tillgång till en jämförelse å ena sidan av innehållet i kommunikationen mellan individer och å andra sidan av nyheternas ämnen. Den privata mänskliga kommunikationen kunde säkert jämföras både historiskt och mellan kulturer, om sådana data bara fanns tillgängliga. Jag kan tänka mig att skvaller i byn fick mest fart vid något negativt, men gällde det också annan kommunikation och nyhetsberättande människorna emellan? Hade vi alltid en tendens att poängtera det negativa, eller blev den starkare i och med nyhetsmedian utveckling? Om någon känner till forskning om ämnet är jag tacksam för referenser.

Nyheterna har naturligtvis också en annan sida, den mottagande, och den dansar minst lika komplicerade steg i tangon. Vilka faktorer är det som påverkar vårt val av nyhetsmedia och inslag? För mig varierar det från dag till dag hur och hur mycket nyheter jag konsumerar. Periodvis domineras mitt nyhetsintag av tryckta tidningar, andra tider blir det både prenumererade och gratis nyhetstjänster på webben, och ibland radionyheter. Av en tidning som jag öppnar observerar jag ändå bara en del, och läser en ännu mindre bråkdel. Där kan finnas mycket potentiellt intressant eller viktigt som går mig helt förbi, medan jag kanske fastnar för många obetydliga saker och slösar tiden med sånt som jag bara tycker känns roligt att läsa.

Psykologerna är övertygade om att vi är mottagligare för och mera intresserade av sådant som stöder våra tidigare uppfattningar och åsikter (konfirmeringsbias), och viktiga valkriterier som Galtung och Ruge nämner är kulturell närhet och förutsägbarhet. Skrämmande…: Om jag (med andra) har en felaktig uppfattning om en sak, och konsumerar nyhetsmedia som måste nå just sådana konsumenter som jag, har den bättre möjligheter att lyckas så länge som den inte ifrågasätter de lögn som jag redan tagit för mig. Därmed förstärks min övertygelse om att jag har rätt, och kanske ökar mitt stöd för det media som lever på den sneddrivna uppfattningen. Att jag har möjlighet att söka efter alternativa nyhetskällor på webben kommer inte att rädda mig heller, för så klart litar jag bara på sådana som visar samma eller liknande övertygelse än jag. – Jag ser framemot att lära mig förstå mera av konsumentbeteendet av nyheter och media i allmänhet med hjälp av Hodkinson och andra.

Mentala problem och sjukdomar har (åtminstone i de västerländska) samhällen länge orsakat svårt stigma. Under de senaste decennierna har hälsomyndigheterna och frivilligorganisationer i många länder systematiskt försökt få ändring på detta, mycket genom upplysning i media. Det som många tidningar i Nordeuropa skriver om mental ohälsa (märk den neutralare terminologin!) är nuförtiden oftast uppmuntrande och ämnar öka förståelse mot de insjuknade. Depression beskrivs nästan som astma: måste tas hänsyn till, svår att bli av med, men hålls under kontroll med vård.

Mot den här bakgrunden upplevde jag några nyhetsinslag under de första timmarna efter Germanwings 9525 haveri den 24 mars i år som överraskande. Rykten om att andrepiloten kanske led av depression eller andra psykiska problem spred sig snabbt och utan att vänta på bekräftelse. De mentala problemen nämnes nästan som en skrämmande hemlighet som kunde ge en självklar orsak till det skedda, i samma stil som om piloten hade varit en svuren terrorist. I mina ögon skiljde sig dessa nyheters beskrivning av en person som lider av psykisk ohälsa betydligt från de som jag var van vid att läsa under de senaste åren. Efter ett par dagar tyckte jag märka att behandlingssättet ändrades för att passa bättre med den vanliga linjen.

För övningsuppgiften är jag intresserad av att titta närmare på det sätt som nyheterna behandlade psykiska problem i rapporteringen om olyckan, och om där fanns en utveckling över tid. Jag räknar med att det relevanta materialet publicerades inom en vecka från olyckan. Av praktiska orsaker begränsar jag mig till tidningsartiklar och deras online motsvarigheter, och väljer representanter av mainstream dagstidningar respektive kvällstidningar/tabloid i några länder. Finland får bli måttstock som Sverige (politiskt korrekt), Britannien (korrekt vs. kommersiell) och Irland (konservativ men kommersiell) jämförs med. Jag är intresserad av hur starkt tidningarna i sitt sätt att rapportera tar hänsyn till sin opinionsbildande och samhälleliga uppgift vs. den kanske mer populistiska tendensen att hitta något skandalmässigt och en gärningsman med tydligt motiv. Det  slutliga antalet länder och tidningar är lättare att bestämma när omfattningen av det relevanta materialet blir klar, men preliminärt kommer jag att gå igenom nyheterna i följande tidningars elektroniska versioner:

  • Finland: Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Ilta-Sanomat
  • Sverige: Dagens Nyheter, Aftonbladet
  • Storbritannien: The Guardian, Daily Mirror (+ Sunday Mirror)
  • Irland: Irish Independent (+ Sunday Independent), The Herald (The Evening Herald)

Media, kultur och samhälle

MEDIA, KULTUR OCH SAMHÄLLE

Jag fastnade främst för RImschas och Siegerts artikel om inriktningen och olika roller denna gång. Den finska tv:ns historia var på så sätt intressant att jag med min ålder redan genomlevt de flesta skeden av denna underhållning och kunnat följa med utvecklingen av tv och tv program i vårt land. Där var egentligen inget som förvånade mig.

Resultaten som Rimscha och Siergert kom till är intressanta . Man hittade fyra olika orienteringar: gemensam välfärd, marknad, kreativitet och entreprenörskap. Konstigt nog så är gruppen med arbetsrollerna (advokat, neutral reporter, kritiker och intermediator) främst  intresserade av gemensam välfärd, några av marknaden och kreativitet medan entreprenörskapet är av minst intresse.

Över och underrepresentation av män och kvinnor inom olika områden är väl rätt naturligt i vårt samhälle ännu idag. De flesta inom gemensam välfärds själv perceptionen utgörs av kvinnor och männen är mera marknadsinriktade.

Intressant är även att välfärden går före kreativiteten då jag tänker på underhållning idag. Så många alldeles huvudlösa underhållningsprogram som kommer i Finland tv idag så skulle jag ha tänkt att kreativitet vore långt vanligare. Förr hette det ”lämplig” underhållning- idag kan det nog innebära det mest tokiga idéerna.

 

Nyhetsförmedling är inte objektiv

Efter att ha läst Paul Hodkinsons text ”The Construction of News” bekräftas två allmänna uppfattningar om nyhetsflödet. Nyhetskonsumenterna förväntar sig att de ska få ta del av en objektiv rapportering med neutral information baserat på trovärdig fakta. Samtidigt är all rapportering, enligt Hodkinson, färgat av personen bakom rapporteringen. Den objektivitet som såväl konsumenten som producenten av nyheter både förväntar sig och önskar sig finns knappast. Journalistens bakgrund, värderingar och personlighet påverkar tolkningen av varje händelse. Det personliga uttryckssättet såväl i text eller tal som i bild påverkar starkt hur information om en händelse skapas och vinklas. Samtidigt påverkar även nyhetskonsumentens bakgrund, värderingar, kultur och sinnesstämning hur han eller hon tolkar det hon ser eller hör. Att ge en opartisk bild av en händelse fungerar enbart i teorin. Därmed menar Hodkinson att journalister har en maktposition i samhället. Med sitt val av rapportering har de möjlighet att påverka allmänhetens uppfattningar. Hodkinson kallar det för agenda sättande. Personligen tycker jag även att det språk journalisten använder, berättarkonsten och stilen utövar ett starkt inflytande på helhetsuppfattningen av en nyhet. Idag upplever jag att en del journalister skulle vara förtjänta av att förstärka sitt språk.

Nyhetsvärderingskriterierna, definierade av Johan Galtung och Mari Ruge känns relevanta. Ett exempel som jag själv kommer att tänka på gällande koppling till en person hämtar jag från lokalplanet och dagstidningen Vasabladet. En av vårt lands främsta utförsåkare, Andreas Romar, får mycket publicitet oberoende av hur det gått i en tävling. Oberoende av om han vinner, åker ut, skadar sig, får en relativt sett dålig placering eller ett bra resultat så skrivs det om honom.

Med en bakgrund från tv branschen, där jag bland annat jobbat med dokumentärer, känner jag igen den historiska beskrivningen av Silja Lanas Cavadas.

I min jämförelse av två nyhetsförmedlare har jag beslutat att titta på rapporteringen av en enskild händelse i Vasabladet och Pohjalainen. Tidningarna är jämförbara i och med att det är dagstidningar i samma region. Jag vill se om den kulturella skillnaden mellan en finskspråkig och finlandssvensk redaktion och motsvarande målgrupper avspeglar sig i rapporteringen. Ursprungligen har jag tänkt se på rapporteringen under förra veckan av båtflyktingarna i medelhavet. Eventuellt byter jag till att se på rapporteringen av den tragiska händelsen i Seinäjoki där en ung person miste livet.