Introduktion till mediesociologi

Petersens närmande på mediesociologi går långt ut på hur olika mediekanaler, innehållet samt de olika kulturerna och förkunskaper människor har formar vårt sätt att uppfatta information som förmedlas. Medan Hodikson väcker mera tankar kring vem som egentligen formar media och på vilket sätt det påverkar samhället. Är det samhället som formar media eller är det media som formar samhället? Speciellt tredje kapitlet av Hodiksons bok ”Media Industry” hade intressanta poänger och tankar kring medier och vem som egentligen påverkar innehållet i dem.

Petersen hade flera intressanta synvinklar, men hans text kändes mera ytlig och väckte inte lika mycket tankar som Hodkinson text gjorde. För mig känns det i varje fall uppenbart att olika medier och olika innehåll väcker olika slags reaktioner. Bilder kan berätta mera än t.ex. text och kulturer formar vårt sätt att uppfatta och tolka olika situationer. Även tidigare kunskaper formar hur vi uppfattar information som förmedlas via medier. Vi kan t.ex. genom att se en situation på TV uppfatta vad som försiggår trots att vi kanske inte skulle förstå språket de talar, ifall vi inte har tidigare kunskap om vad som händer på skärmen kommer också vår tolkning av informationen vara snävare än om vi från förr redan hade en viss bakgrundsinformation att referera till.

Hodkinson text tilltalade mig mera. Jag tycker det är intressant att spekulera i vad som påverkar vem och varför. Vem är det egentligen som styr diskussionen på medierna i dagens läge? Marknaden domineras av endast några stora bolag vilket betyder att det är näst intill omöjligt att komma in på den tuffa marknaden där marknadsjättarna lätt genom t.ex. priser kan konkurrera ut nya mediebolag. Däremot påverkas det stora mediebolagen av annonsörer. Genom sponsorering och annonsering finansieras en stor del av mediebolagen, vilket betyder att annonsörer har en del inflytande på innehåll och på hur innehållet presenteras. Annonsörer försöker i sin tur nå den målgruppen som är både villig och har möjligheten att konsumera. Det är den här  målgruppen som annonsörerna måste ta i beaktan då de producerar sitt innehåll.  Detta betyder att segmentet som annonsörerna inte försöker nå kommer att falla utanför denna cirkel till en del. Sociala medier rubbar denna cirkel en aning. I dag kan en större grupp människor dagligen föra diskussioner kring olika ämnen och  transaktionerna av information kan ske oberoende av tid och rum. Då uppstår frågan igen, vem är det som egentligen påverkar innehållet i olika medier? Speciellt i en tid där i princip vem som helst  kan hämta och dela information världen över.

– Eleonore

3 reaktioner på ”Introduktion till mediesociologi”

  1. Jag vill ta fasta på det du skriver om media som en tolkning av omvärlden och behovet av att förhålla sig kritisk till det man ser och hör. I den digitaliserade närvaron som media har idag spelar den en allt större roll i hur vi uppfattar händelser och skapar vår verklighet. Att inte tro på allt man ser och hör blir alltmer väsentligt. Nu när vi lever i valtider tycker jag det är uppenbart vilken enorm genomslagskraft media har. Det språk, den rubricering och det bildmaterial som media väljer att använda har en stor betydelse för vår uppfattning. I t.ex. TV kan bildvinklar ha en enorm makt i att förstärka, försvaga eller förlöjliga ett uttalande. Oberoende strävan efter objektivitet färgas informationsflödet i media av medieskaparens ideologi, erfarenhet, perspektiv och kunskap

  2. Håller med er om att kritiskt tänkande är viktigt speciellt när det gäller medier. Det är svårt att få objektiv kunskap via medier den färgas alltid av forskarens eller skribentens perspektiv, tankar och bakgrund.

  3. En trevligt och balanserat skriven bloggtext. Jag gillade särskilt det att du i diskussionen om vem som styr diskussionerna, tog in betydelsen annonsörerna och de grupper (potentiella konsumenter) som de vill nå, och vilka som utesluts. Det har inte så många av de andra bloggskribenterna gjort. (Det här var den första bland de texter som jag läst hittills.)
    I en tid då, som du säger, i princip vem som helst kan hämta och dela information världen över, blir ju frågan vem som får synlighet för sitt budskap i oceanen av information och diskussioner.

Kommentarer är stängda.