Vad finns till, på riktigt?

Finns det liv utöver eller utan media? Efter att ha läst Hodkinsons kriticism över Baudrillard, och Couldrons förslag för medieforskning, är jag benägen att tro att det finns mediaoberoende verklighet och socialt liv. Samtidigt finns det nog fenomen som antingen existerar endast i och igenom media, eller som inte var möjliga utan medians viktiga ställning i människors liv.

I somras gick jag på en konsert på Flow, och när huvudartisterna äntrade scenen steg hundratals – om inte tusentals – händer upp med mobiltelefoner i: Så mycket som möjligt skall filmas. Det var många som verkade titta på det som hände framför dem på scenen genom den lilla skärmen på sin mobil. Den show som tog plats på scenen var väl inövad, med på förhand gjorda videoinslag, och jag är inte säker på hur mycket av det som sjöngs gick stöd av tidigare mixade bakgrundsband. I andra tillfällen kan även sången komma förinspelad som playback. Processmässigt kan avståndet mellan var musikframförandet skapas och var det upplevs bli långt:

Musikprocess_ET_20150517

Hen som har betalat för att komma in i konserten hinner kanske inte följa med och uppleva så mycket av den, för det viktigaste är att få goda videosnuttar som snabbt – eller i realtid – kan delas med andra. De andra skickar videorna vidare, eller i bästa fall även ”konsumerar” och får någonting ut av skapelsen. Hen på konserten har kanske vunnit lite social status för att ”bevisligen” fysiskt vara där, men dess värde ha vunnits genom inkluderande av icke-närvarande.

Med dagens teknik är det möjligt att sjungandet sker i realtid någon annanstans i världen, även om den ”framförs” av en läppsynkande person. Media överbygger de fysiska avstånden men gör dem svårare att uppfatta. Deras betydelse minskar, och trots GPS blir det svårt att lita på att någon faktiskt är var hen påstås vara. Min förra laptop visade ibland att jag var någonstans i Suonenjoki trots att jag var hemma i Helsingfors. Det blev fel koordinater på en del foton, och om någon höll öga på mig i sociala medier tog de för givet att jag var på resa. Möjligheter till manipulering av positionsdata kan utnyttjas lika väl oskyldigt som i kriminellt syfte.

Att misstänka något kriminellt i allt tycker jag blir en naturlig reaktion efter att man lyssnar till irländska nyheter. Som första steg för övningsarbetet har jag jämfört radionyheter på de nationella huvudkanalerna i Irland och Finland. Betoningarna skiljer sig otroligt, åtminstone enligt första samplen, men jag måste vara försiktig med att inte stämpla mina förutfattade meningar på analysen. Jag saknar en referenspunkt i någon objektiv sanning som representerar det som ”på riktigt” händer i respektive länder. Som Hodkinson påpekar är vi beroende på medias representationer av verkligheten och kan endast komma närmare genom att kritiskt jämföra källorna.

Förutom verklighet, har koncepten original, autentisk och äkta blivit allt svårare att definiera, men jag vet inte hur många som bryr sig. Om det är ens mediala representation som interagerar med en annans representation i ett icke-utrymme, eventuellt fiktivt placerad på den globala kartan, är vi inte långt ifrån Baudrillards värld.