Enligt Seeck och Rantanen uppehåller medierna en hegemonistisk makt genom att bestämma vilka evenemang som är de mest väsentliga för folket. Det är bra att ta upp skillnaden mellan gammal och ny media, och hur folkets deltagande skiljer sig i dessa två avseenden. Via nya medier har folk kunnat ta en mer ledande roll, och till exempel har sociala medier utmanat de gamla medierna med att ständigt kunna ge ut nyheter. Den nya median är alltid så att säga ”steget före”.
Mediahändelse har sitt ursprung i tiden efter andra Världskriget med slutna nationalistiska stater och dominerande offentliga tjänster. Medierna har därmed kunnat ta fram endast en idealiserad bild av samhället. I och med den nya median kan de gamla medierna inte längre ”reglera” evenemang så som de vill. Folk kan vara mer öppna med sina åsikter, och de syns också på de sociala medierna, som de gamla medierna inte kan kontrollera. Mediekonsumenterna är i dagen släge mer aktiva och det sker interaktion mellan media och mediakonsumenten.
Jag tyckte den mest intressanta texten var Dahlens text om mediesport och kön. Enligt hans text presenteras sport i medierna som någonting maskulint, och jag kan nog hålla med om det. Det är sant att män fortfarande är i de högre positionerna inom olika organisationer, från barnklubbar till professionell idrott. Dahlen citerar i sin text R.W. Connell som har sagt att ”Idrott och sport har blivit den ledande definitionen på maskulinitet”. Dahlen tar upp skillnader på lagnamnen mellan pojkar och flickor, vilket jag tycker är väldigt intressant. Samma sportgren tillges olika betydelse beroende på vilket kön som idkar denna sport (som i detta exempel är fotboll). Flickornas lag heter bland annat ”Blue Butterflies” medan pojkarnas lag har namn som ”Killer Whales”. När kvinnor sedan blir äldre blir de lättare objektifierade än män och deras prestationer ses inte som lika värdefulla som männens. Studier som gjorts i USA påvisar ett stort engagerande i att följa medieförmedlad sport bland ungdomar. Dessa ungdomar påverkas mycket av medierna, och deras världsbild formas via det. Då sport presenteras som någonting maskulint blir det också ungdomarnas bild av verkligheten.
Jag tyckte också mest om Dahlens text. Visserligen kan det ha att göra med att jag läst kvinnovetenskap den senaste tiden och därför är van med den typen av resonemang och också begrepp. Jag tyckte det där om genusrelationer var ganska intressant. Också maskulinitet påverkas av genusrelationer och blir till i relation till femininitet. Jag vet väl inte riktigt. Jag skulle säga att relationen inte riktigt är jämlik. Maskuliniteten är onekligen normen gentemot vilken femininiteten speglas. Visserligen tror jag inte riktigt att Dahlen heller påstod att det är en 50-50-relation, men man kunde kanske få den uppfattningen.
Det som är en mycket viktig poäng är att det inte bara är kvinnor som är förlorare i denna maskulina hegemoni. Alla män som inte passar in drabbas lika hårt om inte hårdare. Att vara homosexuell man och spela fotboll kan inte vara lätt. Det blev en stor grej när min gamle idol Glenn Hyséns son ”kom ut ur garderoben” som homosexuell fotbollsspelare. Visserligen var det väldigt bra att han gjorde det, så att andra killar i hans situation kan se att det går att vara bög och spela fotboll, och visst var det bra att media också uppmärksammade det. Men bara grejen att det blir en så stor sak är rätt uppseendeväckande. Hade någon reagerat om en dansare på operan kommit ut som bög?
Det hemska med det hela är ju att vi människor som följer med media påverkas av hur de presenterar information och målar upp verkligheten. Det här leder till snäva ideal bland ungdomarna som i sin tur leder till många fler problem. Det som skrämmer mig mest är att dessa ideal och stereotypier genomsyrar alla medier, inte enbart inom sport.
Jag tyckte också att Dhalens text om sport och kön var väldigt intressant. Jag har själv spelat fotboll och innebandy på en liten ort där det endast fanns ett flicklag och många olika pojklag och det var nog många gånger svårt att få föreningarnas medlemmar att se att flickorna och pojkarna var lika mycket värda i sportsammanhang.
Himla innehållsrik text som jag gillar starkt. Själv använder jag förskräckligt mycket så kallad ny media, då syftar jag främst på sociala medier. Orsakerna är väl för att den är extremt inbjudande och tillgänglig 24/7. Den hinner också spotta ut nyheter snabbare och gör uppdateringar av händelser mer effektiv. Som du säger finns det många möjligheter till interaktion, vilket högst antagligen är största orsaken till varför den blivit så populär och omtyckt.