“Entertainment shapes our conception of the world…”

“…It might not have the same impact as news on our short-term knowledge as well informed citizens and thus it might be less influential when it comes to our voting decisions; however, entertainment influences our long-term values, the norms we obey in everyday life and the stereotypes we hold about other people or certain social spheres.”

Underhållning formar hur vi upplever världen, men vilka värderingar och vilket fokus har de som tillhandahåller underhållningen? von Rimscha och Siegert (2011) frågade sig om den allmänna bilden av underhållningsproducenter som enbart marknadsorienterade verkligen stämmer. De undersökte självuppfattningen hos personer som producerar och anskaffar underhållningsmedia i fem europeiska länder och kom fram till att majoriteten betonar kreativitet, ett meningsfullt innehåll och samhällsnytta, och inte enbart den kommersiella aspekten. Endast programinköpare och producenter av icke-fiktiv underhållning för kommersiella kanaler verkar ha en starkare marknadsorientering.

Gränserna mellan nyheter och underhållning kan idag vara ganska svåra att urskilja. Inför det amerikanska presidentvalet 2004 påstod 21 procent av 18 till 29-åringarna att de fick sin information om presidentvalskampanjen från humorprogram såsom The Daily Show. Xiaoxia Cao (2010) fann att intresset för att följa de frågor som togs upp i The Daily Show ökade bland politiskt ouppmärksamma tittare. The Daily Show har vunnit många priser och bl.a. nominerats för ”outstanding achievement in news and information.” Är det med hjälp av underhållning framtidens kunskapsklyftor förhindras?

 

Xiaoxia, Cao (2010) Hearing it From Jon Stewart: The Impact of the Daily Show on Public Attentiveness to Politics. International journal of public opinion research 22 (1) :26 -46.

2 reaktioner på ”“Entertainment shapes our conception of the world…””

  1. Kanske det är så att faktaunderhållning är ett bra sätt att förhindra att det uppstår kunskapsklyftor! Och kanske vi ännu få se en återuppståndelse av Hyvät herrat?

  2. Jätteintressant tillägg om The Daily Show och valet i USA. Kompar Heidi här tidigare, det kanske verkligen är ett bra sätt att förhindra kunskapsklyftor? Alla människor är olika och bearbetar ny information på olika sätt. Nya generationer blir ju även vana med olika sorts medienärmande, kanske de också på ett annat sätt kan bearbeta sättet som nyheter och fakta presenteras på?

Kommentarer är stängda.