Det brittiska parlamentsvalet tog plats senaste torsdag (7 maj 2015) och det är något talande i det faktum att begreppet mediaspektakel får mig att tänka på valet. Eftersom jag också tog en noggrannare titt på valet för att jag har använt det som material för övningsuppgiften, är det intressant att se närmare på fenomenet.
Seeck och Rantanen skriver att det har påståtts att direktsändning av ceremoniella händelser har minskat i betydelse och kanske också i frekvens, men när det kommer till parlamentsval i Storbritannien är fenomenet helt klart fortfarande viktigt. Det är intressant att se på valet i media i det här perspektivet, eftersom det kan fylla både kriteriet för en mediahändelse (media event) och en nyhetshändelse (news event). Till exempel TV kanalernas sändningar gör i mycket valet till en mediahändelse i och med att de är planerade och iscensatta på förhand, men de gör också valet till en nyhetshändelse eftersom valresultatet i sig inte är känt på förhand och är något som direktsändningen blir tvungen att vara en reaktion på, den kan inte planeras (react och pre-act, Seeck och Rantanen s. 168). Kanske fyller de bäst kriterierna för en nyhetshändelse i och med att de innehåller både förutsägbara och oförutsägbara element (s. 168).
Det brittiska valet var också intressant i ett sammanhang då man kan se mediahändelser som något som utvecklats innan ”nya media” fanns (s. 169). Det har diskuterats i brittiska media om det här var det första ”sociala media valet”, bland annat The Telegraph frågade i en artikel vilket part som vann striden i sociala media (Election 2015: Which party has won the social media war?) och BBC ger en överblick över de valhändelser som odödliggjordes i sociala media (Election 2015: The moments that were immortalised on social media).
Från den mera traditionella synvinkeln så rapporterar BBC också att valdebatterna i TV var mest inflytesrika då det gällde att påverka väljarna (Election 2015: TV debates ’most influential’ for voters).
Allt det här ger intrycket att media befinner sig i något av en brytningstid mellan traditionella former (och en hierarkisk topp-till-botten modell) och nya media, inklusive sociala media och nyhetskällor på webben. Kanske finns det också något av en generationsklyfta då det gäller användningen av ny teknologi – den generation som vuxit upp med den nya teknologin har nu vuxit upp och börjat rösta.