Veckans ämne var riktigt intressant enligt mig, trots att jag kände att en del av litteraturen var lite svårläst.
Jag tycker Jesper Strömbäck kapitel om medling och medialisering, och de fyra faserna av medialisering var intressant. Som jag förstod det har media kommit att bli ett viktigt verktyg samt den väsentligaste källan inte bara i politiken utan även i allt från kunskap om identitetsbildning till kunskap om samhället. Detta är egentligen inte är så konstigt med tanke på att medierna i dagens läge har fått en så stor utbredning, speciellt de sociala medierna. Exempelvis på internet finns idag fakta och svar på nästan alla frågor man kan tänkas ställa.
Medierna har även, som Brian D. Loader och Dan Mercea tar upp i sin artikel, gett de flesta medborgarna i ett samhälle möjlighet att uttrycka sina åsikter angående politiska frågor, utmana frågeställningar och dela sina perspektiv istället för att vara helt passiva.
Trots att medierna har fört mycket bra med sig så finns det ju även en annan lite mer negativ sida av medierna. Mark Brewin tar i sin artikel upp hur den moderna massmedian påverkar informationsflödet, och denna påverkan är inte alltid positiv. Tack vare sin stora roll har media möjligheten att censurera, tvista till eller framställa informationen på ett specifikt viss. Detta fick mig att tänka på hur stor makt media egentligen har, speciellt då det kommer till hur en offentlig person eller en stor specifik händelse framställs. Ofta ser man att tidningar, speciellt skvallertidnigarna, har valt att förvränga sanningen eller lämna bort viss information. Dessa tidningar vill ju föstås locka till sig så många läsare som möjligt och väljer kanske då att använda sig av storslagna rubriker som egentligen inte är sanna. Jag har själv märkt att det mestadels krävs att man faktiskt läser artikeln för att få den riktiga bilden av det som skrivs. Läser man bara rubrikerna på framsidan av en tidning får man ofta en helt annan bild än vad som egentligen skrivs i själva tidningen.
Intressant att du tar upp kvällstidningarnas rubriksättning. Jag läser väldigt sällan kvällstidningar men måste nog erkänna att jag emellanåt kollar ex. Iltalehtis eller Aftonbladets sidor. Det är intressant att som relativt kritisk mediekonsument iaktta dessa tidningars rubriksättning, hur de klarar av att skapa en rubrik om en brödsmula som man bara inte kan låta bli att klicka på.
Jag ställer mig fortfarande frågan om det faktiskt är relevant för mig att veta mer om den superintressanta brödsmulan, eller om jag egentligen lever precis lika lycklig utan den…
Tilläggas kan, att ”brödsmulan” ofta är sådant som har med mat, hälsa eller sex att göra – alltså sådant folk är intresserade av och därmed väcks någon form av intresse i dem, även om nyheten i sig kanske inte alls är speciellt ny – typ hälsoeffekter med GI eller att det inte är smart att åka båt utan flytväst…
Väldigt intressant det här med rubriker. Jag är fullt medveten om att media vinklar nyheter och andra ämnen i t.ex. artiklar på nätet. Det jag inte har reflekterat över är att jag jätteofta endast läser rubriker (bara för att få en överblick över vad som hänt) och därmed troligen får en ännu mera förvrängd bild av ett ämne eller nyhet.
Rubriceringens saklighet kunde vara ett intressant fördelningskriterium när man grupperar tidningar. Rubriker och löptexter används som lockbete, och det verkar som om några tidningar inte bryr sig om läsaren blir vilseledd eller besviken.
När jag någon gång blev intervjuad till en tidning så klagade journalisten efteråt att redigeraden hade lyft fram sådant som gav fel vinkling till hans text. Jag förstår att det måste vara en svår uppgift att i få ord sammanfatta det väsentliga i texten, och ännu värre under tidspress. Att rubriken dessutom borde locka de rätta läsare eller öka försäljningen börjar låta omöjligt för mig.
Som Charlotta skriver väljer tidningen vad som kommer med, och vad som lyfts ut från texten. Att välja bort är en nödvändighet, men otroligt hur olika det görs om man jämför olika media. Jag skulle gärna se en tidnings principer för sin nyhetsförmedling publicerade. Har ni sett någon göra det?