Hur stöda flickors skolgång?

Andrea Helmes

Pojkar och flickor i skolan, suck och stön – ett ämne som förmodligen väcker diverse känslor hos en och annan. Hur ser dock situationen ut inom könsgruppen – är detta inte ett mera obekant område? I min forskning vill jag undersöka hur lärare tycker att ojämlikheter mellan flickor syns i skolvardagen. Och hur är det med åtgärder – finns det något som kan göras?

Didaktiskt material: Manual

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060845063

3 svar på ”Hur stöda flickors skolgång?”

1. Jätte fin video!

Lätt att hänga med när du pratar och bra att du även stöder en del av det du säger med också skriven text. Roligt att du också växlar miljö med att ibland vara utomhus och ibland inomhus.

Ända förbättringsförslaget jag har är att det kunde varit någonting i slutet på videon som skulle knutit ihop säcken eller att man fått information om var man kunde hitta mer info.

Stödmaterialet gillade jag starkt. Bra information och det fanns även konkreta övningar som jag som lärare kan använda mig av.

2. Intressant ämne att forska kring. Något jag inte ofta tänkt på, troligtvis för att man ofta lämnar att fokusera på skillnaden mellan könen. Bra att någon forskar inom detta.
    Du pratar i ett passligt tempo och väldigt tydligt och det var lätt att hänga med. Fin detalj med musiken i slutet.

Din manual var väldigt tydlig och full med användbar information. Den var även visuellt tilltalande och intressant. I framtiden ska jag komma ihåg dina tips och din manual.

Din rubrik och ingress var väldigt tilltalande och intresseväckande. Texten gjorde mig intresserad av att veta mera om ämnet.

3. Hej Andrea,
    Tack för din presentation! Jag tycker att din video var väldigt fin och informativ. Du var väldigt naturlig i ditt sätt att presentar ämnet och du pratade väldigt tydligt. Det var roligt att du hade valt att filma både ute och inne. Något som kanske skulle ha varit bra att fundera på var ljudnivån. Med detta menar jag att motorljuden i den första klippen hördes ganska bra igenom samt att den andra klippens ljud ekade något litet. Dessa var dock väldigt små detaljer som jag reagerade på och som inte tog bort fokuset från det du presenterade.
    Manualen som du gjort var super! Den fångade mitt intresse direkt eftersom den var väldigt tydligt uppbyggt och hade starka kontraster i färgerna. Det bar även väldigt bra med en innehållsförteckning samt konkreta övningar. Bra jobbat!