Idrottsutbrändhet – ett problem redan bland idrottande högstadieelever?

Kevin Sandell & Tiia Gustafsson

Ett flertal finländska toppidrottare har öppnat upp sig om utmaningar gällande dubbelkarriären, dvs. kombinationen av idrott och skola. Utmaningarna som dubbelkarriären medför har visat sig kunna leda till idrottsutbrändhet. Tidigare studier har kunnat påvisa att elever i gymnasiet som gör en dubbelkarriär kan riskera att bli idrottsutbrända. Frågan är ifall idrottsutbrändhet kan förekomma redan i högstadiet. Detta tar vi reda på i vår magisteravhandling.

Didaktiskt material: Idrottsutbrändhet poster

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530308

Ett svar på ”Idrottsutbrändhet – ett problem redan bland idrottande högstadieelever?”

1. Hej Kevin och Tiia!

Ni har gjort en väldigt intressant undersökning speciellt med tanke på ungas mentala hälsa och välmående i dagens samhälle. Ni pratade lugnt och tydligt, som gjorde det lätt att följa med videon. Jag gillade att ni filmat videon på olika ställen och fått in animationer, detta gav en bra omväxling för tittaren. Videon passade bra ert tema och det var givande att se på den.

Som ni nämner finns det flera idrottare / toppidrottare som försöker kombinera både skola och idrott. Således behöver skolpersonalen vara mera medvetna och beredda på att stödja dessa elever. Ert didaktiska material passade väldigt bra för detta ändamål! I slutändan kan en bättre förståelse av idrottsutbrändhet bidra till en mer hållbar och hälsosam idrottskultur samt skolkultur för alla inblandade.