Enni Mustonen: Ruokarouvan tytär

Enni Mustonen: Ruokarouvan tytär. 2017
Ljudbok (18 h 32 min, BookBeat)
Syrjästäkatsojan tarinoita del 5.

Tässö Udan sijasta ääneen pääseekin hänen tyttärensä Kirsti. Yliopisto-opintojaan aloitteleva tytär elelee huoletonta elämää kasvattisiskonsa Allin kanssa 1920-luvun Helsingissä. Samoissa opiskelijapiireissä pyörii kulttuurivaikuttajia Olavi Paavolaisesta Katri Valaan. Kirsti ei kuulu varsinaiseen Tulenkantajien porukkaan, mutta Alli puolestaan on taitava runonlausuja, jonka vivahteikasta elämää kirjassa myös seurataan. Tapahtumat sijoittuvat vuosiin 1924−1927, jolloin Kirstin elämässä tapahtuu monenmoisia käänteitä: rakastuminen, siskon kuolema sekä Pariisin matka. Kesä 1924 kuluu yllättäen Naisylioppilaiden Karjala-Seuran näytelmäkiertueella, jolle Kirsti lähtee lyhyen suostuttelun jälkeen avustajaksi. Samaan aikaan Kirstin mielessä pyörii agronomi Mauri Jaakkola. Ajatus maatilan emännäksi ryhtymisestä ei loppujen lopuksi kiehdo Kirstiä, koska hänelle on tärkeää pärjätä naisena omillaan. Häntä alkaa kiinnostaa enemmän muotimaailma kuin ranskan kielen pänttääminen yliopistossa. Kun Alli kuolee tuberkuloosiin, Kirstin elämään tulee täyskäännös. Hän lähtee Vallgrenien yllyttämänä Pariisiin, jossa pääsee tutustumaan Chaneliin sekä myös Ernest Hemingwayhin, jonka avioliittokriisiä Kirsti pääsee seuraamaan yllättävän läheltä.