Kate Morton: Den glömda trädgården

Kate Morton: Den glömda trädgården. 2008
Pocket (Emmaus, Ekenäs) och e-bok.

1913: En liten flicka hittas  övergiven på ett passagerarfartyg på väg mot Australien. Det enda flickan minns är en mystisk kvinna, Sagoberätterskan, som har lovat att ta hand om henne men som försvinner.
1975 På sin ålders höst företar Nell O’Connor den långa resan från hemlandet Australien till England för att ta reda på sanningen om sin familj. Hennes sökande för henne till Cornwall och det gamla herresätet Blackhurst Manor, en gång i tiden ägt av familjen Mountrachet. Enligt legenden vilade det en förbannelse över familjen.
2005 När Nell dör efterlämnar ärver barnbarnet Cassandra, bl.a. en sagobok  av Eliza Makepeace, en författare som på ett mystiskt vis försvann i början av 1900-talet, och ett litet hus i Cornwall.