Negar Naseh: De fördrivna

Negar Naseh: De fördrivna. 2016
Ljudbok (mp3)

Ett svenskt par ur den transglobala medelklassen, hon läkare, han konstnär, har lämnat Stockholm för en drömtillvaro på Sicilien. Filip har egen ateljé intill det stora stenhuset, Miriam är föräldraledig.Miriam som är rastlös och rädd för att något ska hända dottern har börjat dricka gin. Filip börjar slå igenom internationellt med sin konst och störs av allt som hindrar honom från att arbeta. När Filips barndomsvän Ashkan och hans flickvän Erika kommer på besök ifrågasätts parets invanda mönster. Ashkan är journalist och vill besöka Lampedusa för att skriva om de människor som drunknar i Medelhavet på sin färd mot Europa.

Var boken för kort för att man egentligen skulle hinna bli engagerad, ändå aktuellt tema..