Enni Mustonen: Mäntykosken Anna

Mäntykosken_AnnaEnni Mustonen: Mäntykosken Anna (1987)
Vihreän kullan maa-serien, del 1
Köpt på
Emmaus i Ekenäs, sommaren 2016

Noora i Sivujen sanat-bloggen har läst många Mustonen-böcker, också av de tidigare.

Vihreän kullan maa var tv-serien som spelades in i Strömfors bruk och visades 1987-88. Mustonen/Kirsti Manninen skrev manuskriptet. Romanseiren, Mäntykosken Anna (1987), Johannes ja Helena (1988) och Mäntyniemen miniä (1988) handlar i huvudsak om tiden före tv-serien började.

Det här var riktigt gamla tiders roman, med spänning i samband med inbördeskriget (röda fabriksarbetare och torpare, Mäntykoski är gård där de är vita) och kärleksintrig. Jag sträckläste slut den (första kvällen efter att fotis-EM och friidrotts-EM var slut :-). Dessutom är det lite roligt att Askolins figurerar, bl.a. Maire (?) Askolin som fanns på riktigt. Anna besöker också Forsby gård, slottet.