Sista litteraturinblicken

För mitt sista personliga blogginlägg och litteraturinblick valde jag att bekanta mig med Johan Åhgrens examensarbete ”Att locka publiken till musiken – Samarbete, marknadsföring och publicitet under två konserter på Kulturhuset”. Avhandlingen är aktuell då man tänker på min bakgrund hos Åbo filharmoniska orkester och jag hoppades att avhandlingen på något sätt kunde avrunda eller sammanfatta kursen, publik är ändå en av de väsäntliga och i vissa fall avgörande faktorerna inom kulturbranschen.

Avhandlingen utgår från Kotlers fyra p:n; produkt, plats, pris och påverkan. De fyra p:na är i konsertsammanhang mycket enkla att förstå, eftersom konserten (produkten) är objektiv, dvs. finns på  en plats, kostar ett viss pris och har en viss påverkan på dess lyssnare. Utöver detta skulle Åghren (2004) lägga till ett till ”p” för personal till teorin, enligt honom är det avgörande för evenemanget hur effektivt personalen samarbetar sinsemellan. Publicitet får man effektivast genom att ha en bra produkt (konsert) som median skriver om, detta är dock inte självklart inom alla kulturbranscher eftersom efterfrågan och intresset varierar stort beroende på utbudet.

Jag håller med Åhgren om hur viktigt det är att personalen samarbetar effektivt, detta gäller inte endast på den administrativa sidan, utan även ett effektivt samarbete mellan den administrativa och den konstnärliga sidan gynnar slutprodukten. Speciellt eftersom den konstnärliga sidan (i mitt fall musikerna) ofta har en annorlunda vision/synpunkt på konserten/slutprodukten, ifall samarbetet inte löper i denna knytpunkt kan det leda till inre konflikter som givetvis har en effekt på konserten/slutprodukten. Därför lönar det sig inte att underskatta det femte p:et.

Åhgrens avhandling går att läsa här:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:444792/FULLTEXT01.pdf

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *