The cultural leadership handbook: how to run a creative organization av Hewison & Holder (2011) tar val fasta på olika utmaningar som en kulturledare står inför. Dagens ekonomiska läge gör investerare allt försiktigare samtidigt som de statliga pengarna stramas åt. Samtidigt finns det konstant bättre kommunikation via sociala media vilket leder till ett enormt utbyte av tankar och idéer. Detta på gott och ont; de nya idéerna kan leda till nya innovationer men gör även kunderna och konsumenterna mer kräsna i och med det utvidgade utbudet.
Hur ska då kulturledarna se till att just deras evenemang är det mest attraktiva för kunderna, hur garanterar de ett unikt och intressant serviceutbud? Det kan handla om att från vad man erbjuder konkret till vilka värden man säger sig stå för i världen. Hewison och Holder poängterar i kapitlet Resources hur människan är det som håller allt ihop. Ett evenemangs framgång beror på en interaktion mellan arrangör och deltagare, de speglar av varandra och hjälper varandra skapa ett fungerande koncept.
Hewison och Holder tar naturligtvis fasta på mycket mer än endast det här, men jag anser att det är en av de viktigaste faktorerna de nämner.
/ Lisa