Kurs litteratur Goods & Services arent longer enough.

Hej! Eftersom vi ännu väntar på svar från Wallmanns så har jag koncentrerat mig på att studera närmare en av mina favorit kurslitteratur val, Goods & services are no longer enough(B.Joseph Pine 11 James H.gilmore #)

Generellt sätt så skriver den om hur man ”stage :ar ” en ide och inte bara kommer med idéer utan någon slags dramaturgisk konklussion. Idéer finns det alltid det är hur du presenterar och medverkar kunderna runtom dessa som är det svåra. För det behövs kreativitet, unikhet och mod.

Efter att läst stor del av litteraturen finner jag många arbetsredskap både för framtiden samt i nuvarande jobb som experience marketing assistant på Fazer i Vanda. Här kommer några punkter som jag tänker beakta i vårt slut projekt.

Om vi börjar från grunden så har vi klart uppdelning av hur vi säljer en produkt och även om vi säljer samma produkt vad är det vi egentligen säljer?

Ex  kaffe bönor. Vi kan sälja dessa i påsar i butiken men om de säls i new york på ett fint lyx hotell kanske du gärna betalar 7 gånger mera eftersom u betalar för upplevelsen.

Att underhålla kunder är en sorts försäljning av upplevelse men enligt Joseph pine måste vi engagera kunderna få dem att känna något på tt sätt att de minns(dvs oftast ett personligt sätt). Det räcker inte att ha en bra produkt framme om de inte når kunderna på ett oförglömligt vis.(s.3#)

En lyckad upplevelse är dessutom inte endast att på ett emotionellt sätt röra kunderna utan enligt boken finns det 4 motpoler som skall uppnå balans.Ett recept för en lyckad upplevelse skall nå kunderna på ett estetiskt , emotionellt, interaktivt, minnesvärt samt intellektuellt vis.han kallar det för att (To engage the 5 senses,s.59).

Han talar också om att för många jobbare beter sig annorlunda på jobbet än hemma, han anser att för att en upplevelse skall lyckas måste den vara äkta dvs, finnas en passion och samhörighet. Både emellan kunderna och arbetarna samt arbetarna sinsemellan(s.112-113).

Inom upplevelse ekonomi är det viktigt att komma ihåg att kunderna är produkten. Pine talar om att våra personliga upplevelser är vårt baggage och fårar kontinuerligt våra värderingar och vem vi är. Därför söker kunderna kontinuerligt någonting nytt, för att lära sig och utvecklas, bli inspirerad och överraskad.(s.160-167).

Det finns andra intressanta aspekter som jag kommer med i nästa inlägg!

 

”Ever since Aristotle we have acknowledged the transformational power of theatre ”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *