Information om Organisationen Wallmanns inför vårt Projekt med Matti

I vårt slutprojekt med Matti har vi  valt att studera om hur en organisation som Wallmans lyckas inom ”Entertainment economy”. En bransch baserad på försäljning av mång fasetterade upplevelser. Vi vill få en inblick i branschen (Wallmans) samt analysera denna ur en Upplevelse ekonomisk sida samt kultur ledarskaps sida. Vad beaktar denna business i sin verksamhet? Hur ser deras verksamhet ut och vad är deras styrkor som gör att de idag är en av Scandinavians ledande namn inom underhållningsindustrin. Vi tar även ställning till frågan kring varför ett liknade koncept inte existerar I Finland, och om det skulle kunna finnas marknad för ett sådant.

WALLMANS

Projektet Wallmans

Wallman Grundades år 1956 av Hasse Wallman. Wallmans var först i Sverige med Dinnershows, den framgångsrika kombinationen god mat och glittrande show. Sedan dess har deras verksamhet vuxit till en av Scandinvaviens största upplevelse erbjudande bolag. Idag hör de till 2E Group. De har fast verksamhet I Stockholm, Köpenhamn, Sälen och Oslo samt ett turnerande show koncept.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning. En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av tio egna arenor. Till dessa ingår bl.a. Wallmanns samt Hamburger Börs som vi har valt att närmare studera inför vårt slut project. För att få svar på våra frågor så har vi skickat ett frågeformulär till deras styrelse, och väntar för tillfället på svar.

På Wallmans Hem sida star det med stort;

“Du kan förvänta dig det oväntade och en sak är säker, vi vill överraska, underhålla och överträffa dina förväntningar på ditt besök hos oss!”

De lovar underhållning på flera nivåer och möter en varierande målgrupp (ålder, sociala kulturella skillnader, smakpreferenser, familjer etc). Det är även intressant eftersom de säljer inte bara en huvudprodukt;

“Maten är minst lika viktig som showen!”

“Välkommen till en sprudlande kväll för alla sinnen!

Vi valde Wallmans eftersom vi anser att det är ett brett koncept med en komplicerad marknadsföring samt Kultur ledarskaps strategy. Största frågan ligger i hur de kommunicerar samt planerar sinsemellan de olika upplevelserna.Hur de håller en kontinuerlig ekonomisk samt artistisk balans.

Vi är båda ivriga om att få sätta oss in och försöka förstå hur deras verksamhet fungerar i praktiken.

Källa: www.wallmans.se

Corinne Linder

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *