Jag och Matti träffades på veckoslutet och fastställde vårt projekt som tangerar kring upplevelse ekonomi. Vi kommer att fokusera på koncept inom entertaiment industry, samt frågeställningen kring hur man leder ett koncept med mångsidiga upplevelser i ett . Mera information kommer vi med senare. Då vi har varit i kontakt med den organisation vi baserar undersökningen kring.
Vi har hittat intressant material både via nätet samt biblioteket. Jag har läst om upplevelse ekonomi från både artiklar men särskilt koncentrerat mig på boken skriven av B.Joseph Pine 2 James H. Gilmore, The experience economy. Han skriver boken och hur man bygger upp ett fungerande upplevelse kring sitt företag som har tema med teater verksamhet. ”Work is theatre, Every business a stage.” Han tar upp många intressanta insikter samt nyckel element för upplevelse ekonomers verksamhet. Dessa kommer att hjälpa oss med analysen om vad som är ett fungerande upplevelse koncept, och kanske en insikt hur även kulturella skillnader påverkar detta samt hur man skall se på upplevelser inom finsk verksamhet.
Några intressanta punkter som är viktiga inom upplevelse ekonomin enligt boken.
Industrialiseringen är över och en sorts upplevelse ekonomi är ett måste mer en ett val i dagens ekonomi.
För att en upplevelse skall fungera optimalt skall man fokusera på balansen samt stärka dessa element: Entertaiment, Educational, Estethic och Escapist( Figure 2-1, the experience realms sida 30). Man frågeställare sig även mycket till hur man får kunderna att känna en personlig upplevelse kring produkten hur man kan nå identitet hos kunden utan att ”sälja”.
De räcker inte mera att de köper produkten minnet av upplevelsen är även viktigt. Bra att minnas att denna upplevelse aldrig kommer att vara samma för 2 människor. Det handlar inte om att roa kunderna utan få dem att aktivt delta i upplevelsen. På detta sätt kan man nå känslor och personliga intryck.
Jag tycker detta är intressant för om du tittar på artister som är kända gör dom sin egen grej utan samtycke från sin omgivning. De söker inte att sälja sina verk utan de gör de för sig själva. Detta gör att deras verk stannar personliga samt ärliga. Vilket ur min personliga synpunkt är de 2 starkaste komponentarna för en lyckad business.