John Holden och Robert Hewison (2011) skriver att organisationer, speciellt kreativa organisationer, ska allra först fundera vad kunden behöver och efter det börja utveckla organisationssystemet så att kundens behov blir tillfredsställda. Enligt Holden och Hewison (2011) kräver kreativa organisationer ledarskap som är flexibelt. Man kan till exempel arbeta genom att bilda olika projektteam som fungerar som ett nätverk och där det inte finns en hierarki.
Det är viktigt att cheferna inser att den viktigaste informationen samlas och de bästa idéerna utvecklas av personalen i det vardagliga arbetet. Det är chefens uppgift att hitta på nya sätt att dela den kunskapen så att alla i organisationen kan ha nytta av den. Det är också viktigt att lyssna på andra människor och skapa diskussioner och dialoger med dem. (Holden och Hewison 2011).
Ibland behövs det ledarskap där det är viktigt att chefen gör snabba beslut. Chefer i kreativa organisationer ska ändå förstå att organisationen inte nödvändigtvis behöver fungera uppifrån ned och att de bästa besluten görs genom att lita på varandra och varandras expertis och omdöme. (Holden och Hewison 2011).
Källa:
Holden, John, and Hewison, Robert. Cultural Leadership Handbook : How to Run a Creative Organization. Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Group, 2011. ProQuest ebrary. (Läst 27.4.2015).
// Laura