Kurslitteratur

Jag hittade en bra mängd med intressant litteratur för denna kurs.

Alf Rehn (2011) och Anssi Tuulenmäki (2010) tangerar hur man kan vara kreativ i vilken organisation som helst . Hur skapa kreativa lösningar och tänka i andra banor än de andra. Jag tycker båda böckerna verkar nyttiga t.ex. i evenemangsproduktion och i  upplevelseekonomi. I båda branscherna strävar man ofta till att skapa något annorluna och således väcka åskådarnas/kundernas intresse.

The cultural leadership handbook: how to run a creative organization av Hewison & Holder (2011) berättar hur man leder leder kreativa organisationer. Ifall Rehns (2011) och Tuulenmäkis (2010)  böcker ger verktygen till att bli kreativ så berättar Hewison et al. (2011) hur detta ska ledas, dock med fokus på kultursektorn. Hewison et al. (2011) framhäver hur ledarskap kan befrämja kultur.

Sven Damm beskriver i sin bok Event management: how to apply best practices to small scale events (2011) teorier kring evenemangsindustrin, boken ger även praktiska råd hur evenemang borde ordnas. Jag kunde eventuellet reflektera kring mina egna erfarenheter av evenemangsproduktion och jämföra dessa med bokens (2011) teorier.

Utöver detta skulle jag vara intresserad av att lesa om upplevelseekonomi. Boken The experience economy : a new perspective av Albert Boswijk, Thomas Thijssen och Ed Peelen (2007) definierar och beskriver upplevelseekonomi. Det kunde vara nyttig att läsa, håller dock ögonen öppna på mer liknande böcker, tar även gärna emot förslag!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *