Jag kunde tyvärr inte delta på måndagens gästföreläsning och därför kommer jag i detta blogginlägg enbart att kommentera artikeln Lifestyle Meets Market: Bohemian Entrepreneurs in Creative Industries av Eikhof och Haunschild (2006) som ger en ny synvinkel på kreativitet och innovation management.
I artikeln analyseras hur man överbryggar klyftan mellan konst och business. Eikhof och Haunschild (2006) konstaterar att bohemiska livsstilen och självkontroll har en påverkan på artisternas arbetsliv och att den bohemiska livsstilen möjliggör integrering av artistiska aktiviteter och självkontrolls aktiviteter.
Eikhof och Haunschild (2006) lyfter upp att artister är otroligt samvetsgranna, de ägnar sitt liv och all sin energi på sitt arbete och visar en hög grad av självkontroll. Det är den bohemiska livsstilen som stödjar sådant beteende. Eikhof och Haunschild (2006) konstarerar också att den bohemiska livsstilen tillåter integrering av artistisk arbetsmotivation med ekonomisk rationalitet. På grund av den bohemiska livsstilen kan egenföretagare alltså vara både entreprenörer och artister samitidigt.
// Laura