Arbetsmiljöns betydelse för inlärningen

Det är knappast något nytt att inlärningen påverkas av arbetsmiljön, men frågan är hur mycket? Detta är antagligen något mycket individuellt – en del påverkas knappast alls av den omgivande miljön medan andra inte kan koncentrera sig och därmed lära sig i vissa miljöer. Själv är jag estetiker och tycker om när det finns lite ljud i bakgrunden, och därför är t.ex. ett trevligt inrett café en bra inlärningsmiljö för mig, till skillnad från ett tyst bibliotek eller dyl. Jag menar inte att jag inte skulle lära mig något i den senare nämnda miljön, men upplevelsen blir åtminstone positivare i den förstnämnda miljön.

Samma gäller på arbetsplatser – en trevlig miljö kan bidra till bättre inlärning. Också i skolor kan miljön, bland annat faktorer som klasstorlek och ljudnivå, vara betydande för hur bra eleverna lär sig. Lena Andersson skriver dock i Dagens Nyheter att det också är upp till eleverna själva huruvida de lär sig något och därför vore det idealt att själv bli medveten om vilken miljö som fungerar bäst för en samt vilka inlärningsmetoder som passar en bäst.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/lararen-ar-ingen-trollkarl/

//Jennifer, Grupp 4

 

Fika med Johan

Under kursens gång har frågor kring kommunikation hela tiden varit aktuella. Artikeln ’’Fika för feedback – Telia-chefens enkla metod” på Chef.se presenterar Johan Dennelinds personliga ledarskap som ett inspirerande och bra sätt att både öka och förbättra kommunikationen i organisationen.

När Dennelind tillträdde som VD på Telia Sonera i höstas, införde han 30 minuter långa lunchmöten i sitt program för att lära känna sin nya arbetsplats och sina nya medarbetare. Lunchsällskapet får han tag på med hjälp av kollegers rekommendationer, mail, intranätet, etc. ”Rundabordssamtal” är en annan variant av lunchmötet, där flera medarbetare deltar samtidigt. För att få en så utförlig bild av företagets verksamhet som möjligt, strävar chefen efter att ordna rundabordssamtal så ofta det går när han besöker avdelningar i andra delar av landet.

Dennelind utövar verkligen ett väldigt personligt ledarskap, som jag tycker att många chefer skulle kunna ta modell av. Han tar sig tiden och visar att han genuint bryr sig om sina medarbetares vardag och företagets verksamhet, vilket motiverar och inspirerar anställda. Linda Hernström, chef för Business Management på Telia Operator, kommenterar hans ledarskap enligt följande: ”Jag tycker att det är ett häftigt och inspirerande ledarskap. Det är väldigt positivt med den här direktkontakten. Jag tror att en fikapaus många gånger kan ge mer input än en dyr konsultinsats.”

http://chef.se/fika-med-johan-dennelind-for-feedback-telia-chefens-enkla-metod/

/Eva

Är en nöjd medarbetare en engagerad arbetare?

Ja, hur är det riktigt? Det har faktiskt visat sig att förtroende är den viktigaste katalysatorn för att skapa engagemang i en organisation. Idag är det vanligt att organisationer gör undersökningar om medarbetarna är nöjda eller inte. Att bara ta fram resultatet från undersökningen har inget värde om man inte hanterar resultaten. Utifrån resultaten och feedbacken kan man skapa åtgärdsprogram som involverar både medarbetare och ledare. Om alla parter kommer känner ansvar över att förändra arbetsplatsen skapas förtroende och gemensam framgång.

Företag som arbetar strategiskt med handlingsprogram, riktlinjer osv för att stärka själva arbetsplatskulturen och skapa förtroende hos medarbetarna – är också de som kan förvänta sig ett större engagemang och högre lönsamhet

Exempel på verktyg som kan användas:

Trust Index – identifiera hur medarbetaren ser på relationen till sin ledare, sitt arbete och sina kollegor
Culture Adult – mäter och ger en bild av den arbetskultur som ledningen anser sig medföra

/Caroline, Grupp 5

Källa:

Annika Ahnlund (2014) Är nöjda medarbetare tillräckligt?
http://hrbloggen.se/2014/03/nojda-medarbetare.html

Sympatiska personer klarar sig bättre på jobbet?

Wall Street Journal skriver om hur sympatiska människor hittar lättare jobb, de får lättare hjälp när de behöver det och får också snabbt nyttig information. Nu när b.l.a. videokonferenser har blivit allt mera vanliga runt om i världen har människors personlighet börjat betyda ännu mera i företagsvärlden.

Ben Decker från konsultföretaget Decker communications anser att vara sympatisk inte är en medfödd egenskap utan kan läras. Tim Sanders, författaren till boken ”The Likeability Factor” och Sue Shellenbarger  har därför gett några tips om hur man kan bli en mera sympatisk person.

Ditt ansikte visar var du tänker, så kom ihåg att hålla ögonkontakt, le och variera tonfallen när du pratar för att verka genuint intresserad av vad andra säger.

PJ-BT930_WORKFA_DV_20140325200640  PJ-BT931_WORKFA_DV_20140325200756 PJ-BT932_WORKFA_DV_20140325200853 PJ-BT933_WORKFA_DV_20140325201245 PJ-BT934_WORKFA_DV_20140325201346PJ-BT935_WORKFA_DV_20140325201440

Ifall personligheten påverkar arbetslivet så mycket, borde vi då istället för att sätta så mycket fokus på kompetensutvecklingen egentligen sätta mera tid på att utveckla vår personlighet? Vad är egentligen den viktigaste kunskapen i arbetslivet?

1400080495.01.LZZZZZZZ

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303725404579461351615271292?mod=trending_now_1

/Mari

Ett ”levande cv” kan förbättra din kompetens

Karriärcoachen Nina Jansdotter beskriver i artikeln ”Därför är sociala medier ditt ”levande cv”” hur sociala medier påverkar din chefsposition mer än du tror. Många arbetsgivare kollar upp din närvaro och ditt beteende på sociala medier, vilket ökar vikten av att ge inlägget en extra tanke innan det publiceras. Ett ”levande cv”, som inte stämmer överens med personen som du utger dig för att vara på ditt vanliga cv, kan ge arbetsgivaren en orsak till att inte anställa dig.

Nina Jansdotter säger följande: ”Vem som helst som följer dig förstår vilka chefstalanger du har, vilken typ av chef du är och vad du brinner för. Allt du skriver, alla fotografier du lägger upp och alla grupper du är med i bildar pusselbitar kring vem du egentligen är. Det tänker alla inte på i alla lägen. Ditt levande cv på sociala medier kan både hjälpa och stjälpa ditt personliga varumärke som chef.”. Ett fungerande ”levande cv” är enligt Jansdotter fullt av intressanta artiklar och nyheter som du har delat, generöst med kommentarer under liknande inlägg samt glimtar från din vardag för att visa att inte heller du är perfekt. I stället för att stjälpa ditt personliga varumärke, så kan ditt ”levande cv” på detta sätt förbättra bilden av dig som chef.

Källa: http://chef.se/skriv-cv-sociala-medier-ar-ditt-levande-cv/

Carolina Renvall/ Grupp 6

Etiska dilemman

Jag anser att etiska frågeställningar alltid är en intressant tema som också oftast väcker mycket diskussion eftersom det inte finns ett rätt eller fel svar till sådana frågor. I artikeln som jag läste presenteras det fem olika etiska problem som kan uppkomma på jobbet och jag tror att flera av dem är sådana som största delen också av oss upplevt på jobbet.

Det första handlar om ”shady HR decisions”, vilket betyder att vissa HR-chefer använder ibland sådan ”orelevant” fakta om medarbetarna som t.ex. religiös bakgrund, ålder eller familjeförhållanden när de gör viktiga beslut. Istället borde endast utförande, kompetenser och prestationer på jobbet påverka. Det andra etiska problemet har att göra med nepotism som betyder att man favoriserar släktingar eller familjemedlemmar på jobbet. I artikeln sägs det att det är okej att anställa t.ex. en familjmedlem men då måste hon eller han på riktigt vara den bästa kandidaten till jobbet och ha de komptenser som behövs. Det tredje etiska problemet är att man inte följer företagets regler, rutiner och policies. Det fjärde problemet handlar om att man ska använda tiden rätt. Det är inte okej att ha personliga telefonsamtal under jobbtiden eller surfa på internet eftersom det slösar endast tid och företagets resurser. Det femte och sista problemet är att man inte ska bryta mot lagen även om chefen sätter dig i en sådan position där du tvingas göra det. Istället ska man rapportera om sådana situationer till myndigheterna, men samtidigt vara färdig att söka ett nytt jobb.

http://www.phoenix.edu/forward/careers/2012/10/5-workplace-ethical-dilemmas.html

// Laura, Grupp 10

HRM ur en internationell synvinkel

På grund av den ökade globaliseringen, väljer allt fler företag att flytta eller utvidga sin verksamhet till den internationella marknaden. Detta innebär i sin tur en stor förändring för de som ansvarar för HRM inom företaget då arbetsstyrkan blir allt mer mångkulturell. Smartbiz skriver om vikten av att HRM-cheferna i dylika situationer inte endast är medvetna om de kulturella skillnaderna, utan också behärskar de olika HR-teknikerna på en ännu högre nivå än HRM-chefer för endast en nationalitet. Det är också av stor vikt att HRM-chefen använder sig av ett situationsanpassat ledarskap för att få allt att fungera.

Källa:
http://www.smartbiz.nu/pages.asp?PageID=570&Base=1&MenuID=687

Carolina Renvall/ Grupp 6

Nya arbetsformer

Stress är ett väldigt vanligt ord som ofta förknippas med arbete. I vårt västerländska samhälle lägger vi ganska stor press på arbetet och stress förekommer ganska lätt och många i vårt samhälle lider av daglig stress som kan resultera i utmattning. Ett sätt att förebygga stress i arbetet kan vara med just nya arbetsformer. Ett exempel för denna teori är att kassörskor i till exempel mataffärer inte längre endast har skift där de sitter i kassan eftersom det ledde till utmattning. Nu har man ändrat på arbetsuppgifterna inom affärsbranschen och personalen i en mataffär har varierande arbetsuppgifter som förebygger risken för stress och utmattning.

Källa:

http://ki.se/forskning/okad-stress-med-nya-mentalt-lopande-band

Alexandra Wall / Grupp 4

Mångfald=lönsamhet

Mångfald i organisationer är ibland förknippade med lönsamhet eftersom mångfald förknippas oftast med jämlikhet. Mångfald kan också leda till förbättrad arbetsförmåga och resultat i och med att man har olika personligheter och individer som oftast förknippas med någonting positivt. Mångfald förknippas också med frågan jämställdhet mellan kvinnor och män i en organisation, speciellt inom styrelsen.

Enligt artikeln ”Mångfald i styrelsen bra för lönsamheten” så kan kan använda sig av att mångfald faktiskt leder till bättre lönsamhet som kanske intresserar organisationer mera än frågan om jämställdhet i organisationen. Det har även gjorts forskningar om att organisationer med kvinnor i styrelsen har haft bättre lönsamhet än organisationer utan. Då är frågan inte om att just kvinnor behövs utan att mångfald är faktiskt lika med lönsamhet.

Källa:

Dagens Nyheter, ”Mångfald i styrelser bra för lönsamheten”, 02.04.2010

Läst: 27.04.2014

url: http://www.dn.se/nyheter/valet-2010/mangfald-i-styrelser-bra-for-lonsamheten/

Alexandra Wall / Grupp 4

Vad är ”bra” ledarskap?

Jag hittade ett intressant blogginlägg där ordet ledarskap diskuterades. Enligt bloggaren Gyllenpalm så fokuserar chefer ofta på att leda sina anställda på ett sätt som de själv vill bli ledda och skyller ibland på personalen om de inte reagerar positivt på det sättet att leda. Om en ledare drar sina anställda över en kam och har ett sätt att leda alla blir resultatet ofta negativt, trots att ledaren tycker att hans ledarsätt är hur bra som helst. Nyckelordet för ett bättre ledarskap är då individuell ledning och istället för att fundera på frågan hur vill jag leda ska frågan vara hur vill denna person att jag ska leda den? Att behandla personalen individualistisk ökar chansen för ett positivt resultat och personalens krav för en ”bra” ledare fylls lättare.

Denna metod behövs inte endast på kontoret utan ”bra” ledarskap behövs även i vardagslivet även om du är chef, arbetstagare eller till och med en kompis så behöver man kunskaper i ledarskap. Därför är kunskapen att vara en ”bra” ledare en väldigt stark och viktig egenskap.

Källa:

IHM business school, Madeleine von Gyllenpalm, ”Bra ledarskap – vad är det?” 14.10.2013

Läst: 27.04.2014

Url: http://www.ihm.se/blogg/madeleine-von-gyllenpalm/bra-ledarskap-vad-ar-det

Alexandra Wall / Grupp 4