Kaffepaus med VDn

Johan Dennelind, VD för Telia Sonera, har infört ett nytt koncept för företaget för att både utveckla och få en helhetsbild av vad som pågår inom företaget. Konceptet kallar han för ”Fika med Johan” och går ut på att han själv med jämna mellanrum enskilt tar en kopp kaffe med de anställda. På detta vis har de anställda möjlighet att personligen dela sina tankar med VDn och samtidigt skapar han en närmare relation dem emellan. VDn anser att detta både främjer Telia Sonera och ger de anställda möjligheten att påverka. Dennelind menar att genom direkt feedback är det lättare för honom att veta vad som bör åtgärdas inom företaget och på detta sätt är det även lättare för honon att utveckla personalen. Kaffepauser med högsta chefen kan till och med vara mer värdefulla än konsulttjänster och dessutom betydligt billigare för företaget.

På senaste tiden har jag stött på liknande tillvägagångssätt även på annat håll. Att skapa en personlig kontakt med de anställda ger en bild av att man faktiskt bryr sej om att ge tid åt de anställda. Att man ger de anställda en chans att påverka över en kopp kaffe tycker jag dessutom gör stämningen lite mer avslappnad!

coffee-time

 

Källa:                                                                                                               http://chef.se/fika-med-johan-dennelind-for-feedback-telia-chefens-enkla-metod/

/Anna

Alla är vi lika mycket värda

En studie från Institutet vid framtidsstudier visar att män drabbas hårdare av etnisk diskriminering än kvinnor. Studien gjordes genom att skicka in arbetsansökan till olika typer av arbeten. Arbetsansökningarna gjordes genom att använda påhittade namn, varav 50 % var svenskspråkiga namn och 50 % arabiska och nordafrikanska namn. Ansökningarna hade liknande meriter. Av de ansökningarna som gick vidare till arbetsintervjuer var 65 % med svenskspråkiga namn. Det fanns därmed en tydlig etnisk diskriminering i rekryteringsprocessen. Dessutom visade resultaten att förutom en etnisk diskriminering fanns det också en könsdiskriminering i rekryteringsprocessen.Man-drabbas-hart-av-etnisk-diskriminering-590

Alla människor borde vara likvärda, men ändå förekommer detta i olika företag. Hur kommer det sig att diskriminering och ännu så pass tydlig orättvisa finns inom företagsvärlden? Kommer detta någonsin att förändras?

 

/Mari

Lekfull lärande

Enligt en artikel i Forbes kan lekfullhet vara nyckeln till välstånd och framgång i samhället. I artikeln påpekas det att eftersom vi har mera och mera teknologi som löser problem för oss måste vi träna oss människor till att göra det som maskiner inte kan: vi skall lära oss att vara mer initiativrika, kreativa och agera som strategiska tänkare. Vår skolsystem försöker ännu utbilda oss enligt industrialismens effektivitet och repetition även om vår samhälle nuförtiden inte mera fungerar på det sättet: i dag krävs det fantasirikt tänkande och innovationer.

I artikeln påpekas att lekfullhet kan vara svaret till att träna oss till innovativa tänkare. Och vi borde börja med de som är yngsta: vi borde låta barnen leka då de är barn eftersom lekande ger utrymme för drömmande, upptäckande och improvisation. För att garantera att vi inte blir människor som tänker som maskiner borde vi tänka om våra lärande processer.

Artikeln: http://www.forbes.com/sites/ashoka/2014/04/10/why-playful-learning-is-the-key-to-prosperity/

/Eve, Grupp 10

Att upprätthålla en trivselkultur

Att chefen visar uppskattning mot sina anställda är enligt dagens nyheter (http://www.dn.se/ekonomi/uppskattning-viktigare-an-lon/) den viktigaste faktorn för att de anställda ska trivas. Det slår klichéer som möjlighet till utbildning och varierande arbetsuppgifter. Borde det då inte vara HRM avdelningens uppgift att hjälpa cheferna att visa uppskattning. Eller är det just det som många chefer vill komma runt med hjälp av en HRM avdelning. Det kan vara svårt för många att säga någonting positivt när någon har gjort ett bra jobb, därför är det lättare att anställa någon som håller personalstyrkan motiverad så kan chefen ägna sig åt det som är viktigt.

Det som HRM då borde syssla med är att försöka skapa en kultur där arbetarna trivs. Om det innebär att chefen ibland säger att han eller hon uppskattar arbetet någon har gjort är det väl HRMs uppgift att få chefen att säga det. Orden betyder inte mycket om det är någon från HRM som meddelar den enskilde arbetaren att dennes (arbetarens) chef tycker att arbetaren gjort ett bra jobb. Ett sätt att göra detta är genom att skapa en kultur där man visar sin uppskattning gentemot varandra. Detta är ytterligare ett steg i att skapa en trivsam arbetsplats och hålla personalen välutbildad och motiverad.

På kursen har vi redan konstaterat att det är lättare sagt än gjort när det kommer till att förändra kulturen på arbetsplatsen. Trots det behöver det inte vara särskilt svårt att börja visa uppskattning för varandra. HRM avdelningen behöver bara tala om för chefen att han eller hon kan motivera sina anställda genom att säga positiva saker om deras arbete. Det svåra kan komma i att verkligen få chefen att göra det. För positiva ord och tacksamhet upplevs kanske inte tillräckligt seriöst. Därför måste de som sysslar med HRM i företaget vara beredda att också själva visa sin uppskattning mot andra i företaget. På det sättet sprids kanske kulturen om att det faktiskt är värt att tacka varandra.

Det verkar alltså som om företagskultur är något som HRM måste syssla med på ett mera allmänt plan. De måste jobba för att upprätthålla en kultur som de anställda trivs i. Det kan också betyda att de måste ha hela organisationen som arbetsfällt, inte bara de lägre nivåerna.

/Jacob Nylund

Etik som engagerar

Att engagera sina medarbetare kan ibland vara svårt. På chef.se föreslår man därför att etikarbete kan vara något som gör medarbetarna engagerade. Tanken är att när man lockar medarbetarna med en etisk organisation får de positivare tankar om organisationen och därför blir de mer engagerade i det dagliga arbetet. Givetvis finns det på chef.se därför en lista på fem steg som chefen ska fullfölja för att få ut denna nytta.

1. Analysera nuläget. Detta handlar om att se hur det ser ut för tillfället. Man kan ställa frågor som ” Vad utmärker vårt sätt att till exempel bemöta våra kunder”? Genom dessa frågor engageras många i processen.

2. Beskriv värderingarna Konkret. Fokus här ligger på att vara så konkret som möjligt för att göra det så tydligt som möjligt.

3. Bestäm vilka initiativ som ska tas. Också här måste man vara konkret för att komma närmare det långsiktiga målet. Dessutom är konkreta saker lättare att utföra.

4. Följ upp och utvärdera. Detta kan man göra genom att fråga sig om kvaliteten blivit bättre, om kunderna är nöjdare osv. Att utvärdera är viktigt för att se om det man har gjort spelar någon roll.

5. Fortsätt, fortsätt, fortsätt. Etik handlar om kontinuitet, man kan inte bli ett mera etiskt företag om man en gång gör någonting bra och sedan glömmer det. Därför måste man få in det etiska arbetet i arbetsrutinerna för att behålla de positiva effekterna.

Etik och HRM verkar alltså vara väldigt starkt sammankopplat. Det gäller alltså att rekrytera de rätta människorna som motiveras av det etiska arbete som försiggår i företaget. Men samtidigt blir det hela lite bakvänt. Företaget tvingasnu syssla med etiskt arbete för att kunna rekrytera de rätta människorna. Etik är dock ingenting som man sysslar med utan någonting som säger vad som är rätt att göra respektive fel att göra. Etiken reduceras till någon form av våg som mäter hur mycket fel företaget har gjort och som sedan kan kompenseras med extra etiska insatser. Ett etiskt företag som kan locka etiska människor är då ett företag som har balans i sin etikvåg, oberoende vad de egentligen sysslar med.

http://chef.se/fusk-pa-jobbet-del-2/

/Jacob Nylund

”It’s is ridicilous to learn things by heart because you have the information in your pocket”

När man orkar inte läsa skolböcker så finns det massor av bra föreläsningar på nätet. Själv kollade jag en föreläsning som behandlade om lärandet på olika nivåer i organisationer.Lärandet på arbetet (i praktiken) är mycket annorlunda än lärandet på universitet. Tiden har gjort sitt jobb och den teknologiska utvecklingen har påverkat informationens tillgänglighet och de sociala nätverk.

Här är länken till föreläsningen: https://www.youtube.com/watch?v=VZ-MSZXnUiw

Mångfald som utmaning eller möjlighet?

Många utländska multinationella korporationer har utvidgat sin verksamhet till Finland och samtidigt har många finska företag etablerat sig globalt. Detta har lyft upp frågan om mångfald som utmaning eller möjlighet. Materialet som organisationer kan välja sin arbetskraft ifrån är bredare och eftersom konkurrensen blir hårdare hela tiden, måste man få de bästa kompetenserna i bruk. Men också konflikter kan uppstå, om grupperna är för heterogena. Ett viktigt ansvarsområde för HR är att hitta en lämplig blandning av olika sorters kompetenser och personligheter. 

Den etiska aspekten bör också tas i beaktande. Under senaste or har ”företags samhällsansvar” respekteras högt. Detta handlar inte bara om ett företags socialt korrekt behandling av sina anställda utan också bl.a. miljöfrågor, ekonomisk hållbarhet och produkternas kvalitet. Det är mycket sannolikt att samhällsansvaret kommer att spela större roll i framtiden och kan även avgöra om ett företag får operera eller inte. Som exempel kan man ta t.ex. klädfabriksbranden i Bangladesh 2013 där hundratals arbetare omkom. Som resultat av detta, stängdes flera fabriker, eftersom de uppfyllde inte kraven för säker verksamhet. Vissa företag opererar redan relativt hållbart, men mycket återstår ännu att göra.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/textilfabriker-stangs-i-bangladesh/

// JP – grupp 6

Vad annat än prestationer krävs för framgång?

En stor del av framgångsrika chefer har likheter som inte har direkt med prestationer att göra; de är karismatiska personligheter, de klarar sig med bara några timmars sömn, och de har någonting som balanserar deras långa arbetsdagar. När man lyssnar på presentationer av de här ledarna, gillar de att påpeka om deras hobbyer. Det kan vara tennis, labradorer eller frimärken, men många har en passion.

Man hävdar också att rutiner gör att man orkar bättre. En vanlig regel som används är 8+8+8 (8 timmar sömn + 8 timmar jobb + 8 timmar familjeliv och hobbyer), vilket kan vara helt bra i störste delen av fallen. 

Viktigt är också att planera sin framtid till en viss nivå. Allting kan man inte förutspå, men att ha någon sorts plan vare det sig en vecka, månad eller år framåt, anses generellt vara bra. Att kunna säga nej spela en stor roll; allting kan man inte göra, utan genom att prioritera sina val, och satsa på det som man har motivation till att göra, hjälper med att uppnå sina målsättningar.

// JP – Grupp 6

Långsiktiga personalstrategier

Dagens snabba rytm på arbetslivet och förändringarna i organisationernas verksamhet har gjort det svårt för HR avdelningarna att hänga med i takten. Personalen måste anpassas till aktuella behov, men kontinuitet måste försäkras. Med hjälp av noggrann planering måste man kunna förutspå hur behovet kommer att se ut i framtiden och göra nödvändiga rekryteringar redan på förväg, så att de anställda kan jobba med full effekt då deras tjänster behövs mest. Dessutom får man inte ha för tunga organisationer eller sådana organisationer som inte kan anpassa sig. Användandet av externa konsulter skall begränsas, men i vissa fall är de oersättliga. 

Företagslivet roterar mycket kring att tänka ett kvartal åt gången. HR strategierna borde inte planeras på samma sätt, utan man måste tänka organisationen som en pool av kompetenser, vilka kan anpassas till olika behov. Det är viktigt att ha sådana generalister, som kan snabbt flytta från en avdelning till en annan och vara som förstärkning där var det händer mest. Men man behöver också specialister, som utgör grunden för avdelningens kärna. 

HR strategierna handlar alltså mycket om personalplanering, men också makroekonomiska analyser, som definierar vartåt verksamheten är på väg.

http://www.stepstone.se/Karriar-center/Karriartips/balans-mellan-arbete-och-privatliv.cfm

// JP – grupp 6

Att belöna icke monetärt

Employee of the month

Det är viktigt att belöna gott arbete för att motivationen ska hållas upp. Det kan ändå vara svårt att belöna monetärt ifall ekonomin inte är så bra. Dan Tynan har på sidan http://www.hrworld.com/features/25-employee-rewards/ listat upp 25 olika sätt att belöna arbetstagare utan att använda pengar på det. De 25 sätten innehåller allt från gratis kaffeservering till att ge framgångsrika och lojala arbetstagare de bästa parkeringsplatserna. I listan ligger ordet tack som nummer 25. Att tacka för arbete gör att arbetstagarna känner sig uppskattade.

Något som arbetstagarna uppskattar mycket, är flexibilitet i arbetstimmarna. Att ha flexibla arbetstimmar kan också visa arbetstagaren att arbetsgivaren förstår sig på hans livssituation. En annan effektiv metod som tas upp i listan är att belöna gott ett försök i stället för att endast belöna då allt går bra. Jag tycker att listan är nyttig eftersom ledare många gånger inte har kontroll över ekonomin. Det kan därför vara bra att veta på vilka sätt medarbetare kan belönas icke-monetärt med små gester i vardagen.