Globalisering innebär nya förutsättningar för HRM

I en artikel ur European Media Partners diskuteras Sveriges första forskningscenter för HRM frågor i Göteborg. Centret har som mål att främja HRM forskning i Sverige och har ett samarbete med Handelshögskolan och Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet tillsammans med företag och den offentliga sektorn. Eftersom dagens samhälle är i kontakt med nya globala förändringar ser centret en möjlighet att bedriva forskning inom HRM som näringslivet och den offentliga sektorn kan ha nytta av. Forskningen undersöker främst chefskap, ledarskap, arbetsmiljö, rekrytering, kompetensförsörjning, arbetsmarknadsfrågor och HR- organisering.

HR frågorna kommer även att aktualiseras i samma takt som arbete och vardag blir mer globaliserat. I och med att vi är ständigt uppkopplade och tillgängliga skapar det gränslösa samhället också nya förutsättningar och möjligheter för chefer, medarbetare och organisationer. Framtidens arbetsliv förändras även på så sätt och det blir alltmer viktigt att kunna hantera flera saker samtidigt, individuellt, organisatoriskt och globalt. Globalisering kan dock även uppfattas som något negativt i företag där det är chefer och medarbetare som måste sätta gränser för individuella problem och hälsorisker som den ständiga tillgängligheten och uppkopplingen medför. Globalisering innebär därmed också stora utmaningar för företag och organisationer.

Globalisering innebär nya förutsättningar för Hrm. European Media Partner, nr 2, mars 2014. Sid, 4.

Grupp 3, Jemima

Ergonomisk arbetsställning

original

Vi alla har någon släkting eller bekant som lider av problem med nacken eller ryggen eftersom de sitter dag ut och dag in vid en dator på arbetet. Studeranden på universitet kan också lida av smärtor på grund av dålig arbetsställning. Jag kan konstatera att jag just nu sitter och skriver vid köksbordet med axlarna upp i öronen. Det kanske inte är den mest ergonomiska arbetsställningen?

Ergonomi är något som många organisationer lägger alldeles för litet tid och pengar på. Precis som det står i artikeln av Caroline Englund skulle arbetstagarens hälsa kunna främjas betydligt med en genomgång av till exempel hur arbetsstolen ska ställas in.

http://www.dn.se/ekonomi/ergonomi-viktigare-an-traning/

//Emma grupp 11

Satsa på personalen

Företag idag stor inför stora utmaningar att ständigt utveckla sig. Personalen är ju företagets främsta resurs, varför inte satsar mer på den? Great Place to work-institutet presenterar vad olika företag gör med tanke på personalutveckling.
Här är några idéer jag vill plocka fram (fler hittas här):

  • ”Skumppaa mogalle” – ha en reflekterande tillställning där man kan lära sig av varandra misstag.
  • ”Nerd moment” – vem som helst får dela med sig av sin kunskap och lärdomar
  • På Boco IP har alla 1/2 h per dag som ska användas till att utveckla sig själv (t.ex. läsa facktidningar)
  • Bokhylla med fackböcker som man kan förkovra sig
  • Två veckor betald ledighet för att skriva på sin avhandling

Sist och slutligen är företag olika och alla idéer fungerar inte men nånting av det här skulle kunna lånas in och modifieras till något som passar företaget. I slutändan tror jag att det ger mer effektiv och motiverad personal.

// Bettina grupp 9

Alkoholen tär på konkurrenskraften

Länk

40 % av Finlands arbetsdugliga män och 20% av Finlands arbetsdugliga kvinnor förbrukar alkohol på en riskfylld nivå.

Sari Aalto-Martturi (47), verksamhetsledare vid EHYT (Ehkäisevä päihdetyö) presenterar oroande fakta i Kauppalehti den 7.4.2014. Länk
Alkohol är en direkt orsak till 6-7 miljarder i kostnader för samhället, medan alkoholskatten inbringar 1,4-1,5 miljarder till staten. Förra året (2013) dog över 2500 människor och 32500 sökte intensiv vård på grund av alkohol, medan 19000 rattfyllerister åkte fast. Alkoholen är uppenbarligen ett samhälleligt problem i Finland. ”Välmående är ekonomi”, hälsorelaterade och sociala problem är direkta ekonomiska problem.

Alkoholen har också en direkt inverkan på arbetslivet. Statistiken visar att 40 % av finska män, samt 20 % av kvinnor har problem med alkohol. Detta innebär att deras alkoholkonsumtion påverkar arbetet i form av trötthet och bakfylla på jobbet. Arbetskamrater måste hoppa in för varandra och företaget mister arbetstimmar och -dagar. Enligt Aalto-Martturi borde man inom varje företag våga ta upp alkoholproblem till diskussion, ”Alkohol ska inte handla om känslor, utan förnuft.” säger hon. Varje företag borde också ha en plan för hur man ska hantera alkoholrelaterade problem i företaget.

”Är försöken till att förlänga tiden i arbetslivet förgäves om vi super oss i arbetsodugligt skick innan pensionsåldern?”

// Jonas (Grupp 7)

Andelen kvinnliga chefer ökar

Andelen kvinnliga chefer har ökat i Sverige. Under sex år har könsfördelningen i svenska organisationer gått från 29% kvinnor och 71% män till 36% kvinnor och 64% män. Detta är ett stort framsteg! Undersökningen visar också att av dessa företag har 81% ett chefsutvecklingsprogram, var endast 17% av dessa företag har ett särskilt program för att öka kvinnornas chefposition inom företaget.

Jag personligen hoppas och tror att antalet kvinnliga chefer kommer öka med åren. Jag tror personligen att en mer jämställd organisation bidrar till bättre effektivitet och resultat! Och vilken organisation vill inte uppnå detta?

/Johanna (Grupp 13)

Se artikeln;   http://chef.se/andelen-kvinnliga-chefer-okar/WOMEN

Daglig dos motion?

Nya PISA resultaten har nyligen anlänt, och vi kan med glädje konstatera att Finland återigen placerade sig väldigt bra i jämförelse med de andra. Utöver väldigt duktiga lärare har det spekulerats kring rastens och motionens inverkan på inlärningen. Undersökning har visat att tid spenderad på fotbollsplanen istället för pulpeten har en positiv inverkan på inlärning och prestation i skolan.

Kunde man i företagslivet ta lärdom av detta?

http://www.weareteachers.com/hot-topics/special-reports/teaching-around-the-world/finlands-a-plus-schools

Henrik / Grupp 7

Tips om att ge rätt feedback åt arbetstagarna

Vi alla vill få feedback för våra prestationer, både för bra och dåliga prestationer. Men det är viktigt att komma ihåg att om det inte sköts på rätt sätt kan det ha mer negativa effekter än positiva.

Enligt en online artikel ”fast company” finns det sex steg för att uppnå en så bra feedback strategi som möjligt. Dessa steg är;

  1. Det är viktigt att ge feedback vid rätt tidpunkt. Man skall helst ge feedback direkt efter prestationen då allting ännu är fräscht i minnet.  Om man fördröjer feedback kommer det att ta onödig hjärnkapacitet som skulle kunna användas effektivare på något annat.
  2. Var väl förberedd innan mötet.  Det är viktigt att arbetsgivarens känslor inte påverkar feedback samtalet.
  3. Det är viktigt att låta arbetstagaren ge sin feedback först för att sedan kunna jämföra arbetstagarens och arbetsgivarens syn på prestationen. Denna feedback är guldvärd för företaget. Om den interna kommunikationen fungerar som den ska, borde detta inte vara ett problem.
  4. Det är viktigt för arbetsgivaren att inte dra förhastade slutsatser. Ifall något inte är inlämnat i tid är det viktigt att höra varför det inte har inlämnats i tid, istället för att arbetsgivaren börjar gissa sig fram till varför det inte inlämnats inom utsatt tid.
  5. Hur bra arbetsgivarens feedback tas emot av arbetsgivaren beror mycket på hur arbetsgivaren känner sig bli hörd.  Det är viktigt för arbetsgivaren att upprepa den information han fått av arbetsgivaren för att säkerställa att han uppfattat allting rätt.
  6. Ifall möjligt, är det alltid bra att börja en feedback diskussion positivt. Hela samtalet går bättre då. Ifall det börjar negativt kan det hända att arbetsgivaren bli offensiv och man kommer inte fram till någon slutsats. Arbetsgivaren kan förklara poängen med feedback samtalet, och försöka uppmuntra arbetsgivaren med hjälp av samtalet till fortsatt utveckling/förbättring.

Här kan man läsa artikeln: http://www.hrmasia.com/news/latest-news/six-tips-to-giving-proper-employee-feedback/185934/

/Johanna( Grupp 13)

feedback

Vinn de anställdas hjärtan först

Employee branding var för mig ett nytt teoretiskt begrepp, men nog ett mycket välkänt fenomen som jag många gånger stött på i verkligheten. Det är helt enkelt tanken om att de anställda är organisationens varumärke utåt. Hur de anställda talar om företaget för andra påverkar företagets varumärke antingen bra eller dåligt och det är därför av stor vikt att organisationen behandlar de anställda väl. Det spelar med andra ord inte så stor roll hur väl kunderna behandlas om inte de anställda också är glada. Detta är med andra ord nära relaterat till ledarskap och hur väl ledarna kan kommunicera ut företagets visioner och mål för de anställda, så att de känner en vilja att marknadsföra bolaget bra utåt.

Enligt Företagsbarometern 2013 i Sverige, som undersöker hur studerande uppfattar olika organisationer som arbetsgivare, var Google och IKEA rankade högst upp inom business. Längst ner på listan var Systembolaget (motsvarar finska Alko).  Man kan även ändra bransch och se vilka företag som var populärast där, se länk här: http://universumglobal.com/ideal-employer-rankings/student-surveys/sweden/

Detta visar att Google och IKEA har lyckats mycket väl med employer branding, vilket är att göra varumärket till en intressant och attraktiv arbetsplats.

Personligen tror jag att detta väger mycket tungt när man som ung ska söka jobb. Under flera år har man hört vänner och bekanta antingen tala gott eller mindre gott om olika företag, vilket starkt påverkar ens egna val. Jag skulle till exempel tänka två gånger innan jag sökte till Scandinavian Outdoor Store, medan jag har hört mycket gott om Clas Ohlsons som företag.

Vad har ni för erfarenheter?

employer_branding

/Andrea, grupp 4

Funkar pengar som belöning?

När man tänker på belöningssystem och vad som motiverar anställda till att prestera väl, så är monetära belöningar så som pengar (högre lön, bonus etc) bland det första som dyker upp i huvudet. Men hur väl fungerar egentligen pengar för att höja motivationen och prestationen? Det diskuteras av RSA Animate i detta pedagogiska videoklipp, ta er en titt:

http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

rsa-animate-motivation

Det som framkommer är helt enkelt att när en anställd har enkla, lättförståeliga arbetsuppgifter så fungerar pengar som belöningsmetod bra och får den anställda att prestera bättre. Men när den anställda har mer komplicerade och tankekrävande uppgifter som kräver kreativitet fungerar pengar inte alls som en motivationshöjare. Detta eftersom den anställda inte bara är ”profit maximisers” utan även ”purpose maximisers”, dvs. de vill känna att de gör någon nytta och har en orsak till att stiga upp och gå till jobbet på morgonen. Man behöver en arbetsuppgift som får en att känna tillfredställelse av någon orsak. Man kan inte höja motivationen enbart genom att höja lönen om arbetet inte känns meningsfullt nog.

Väldigt intressant tycker jag, men frågan är om det finns andra, icke-monetära belöningssystem, som kan fungera som motivationshöjare i högre grad? Kanske icke-monetära belöningar så som datorer, fri sjukvård, tjänstebil, julklappar etc. kan fungera motivationshöjande just för att den anställda känner sig sedd och uppskattad? Eller psykosociala belöningar så som beröm?

Vad tror ni; vilka belöningssystem är effektivast för att höja den anställdas motivation och därmed prestation?

 /Andrea, grupp 4

Källor: http://hrbloggen.se/2013/10/4-skal-sluta-belona-pengar.html