Varför går inte DU till jobbet?

sarcasm only

Så ni undrar varför man inte kommer på jobb?

Om medarbetarna har en sådan här inställning är det inte konstigt att organisationen inte fungerar.

För lite belöning?

Dålig arbetsmiljö?

Ingen gemenskap på arbetsplatsen?

OREALISTISKA MÅL?!

För att undvika att människor skall tänka på det här sättet om sin arbetsplats föreslår vi först och främst mera utvecklingssamtal mellan medarbetarna och ledningen.  Dessutom krävs ett bra belöningssystem som är passande för medarbetarna och en trevlig arbetsmiljö så att människorna verkligen vill komma på jobb. Det sociala livet är trots allt något av det viktigaste på arbetsplatsen. Arbetsplatsen kan bli helt annorlunda med trevliga kolleger, så gemenskap är något att verkligen satsa på.

 

 

Dåligt och bra ledarskap

I taloussanomat fanns en artikel om hur riktigt dåligt ledarskap är. I artikeln beskrevs det bland annat att en dålig ledare inte får saker gjorda, får fel slags resultat och inte bryr sig. Dessutom vill en dålig ledare endast ha en hög position i en organisation och håller inte vad han lovat. Vidare beskrivs det i artikeln att en dålig ledare tar all ära till sig själv och inte till organisation och inte kan skaffa talang och behållan talangfulla människor i organisationen.

Läs mer på:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/01/25/tallainen-on-surkea-pomo/20131434/139

Rekrytering

603674_10203648872644726_945575901708538109_n

Det här var en rolig men samtidigt lite provocerande bild. Vi alla i grupp 12 har erfarenhet om hur svårt det är att bygga upp IKEA-möbler. Så trots att idén med en mer praktisk arbetsintervju är rolig så tycker vi att personen som ansöker om arbetet inte får visa all sin kompetens genom en sådan här arbetsintervju. Dessutom tycker vi inte att denna arbetsintervjus metod är etiskt rätt eftersom den utelämnar vissa människor och fokuserar för mycket på bara en kompetens.

Hej, det här är gruppanda!

GRUPP 12
H
ej vi är grupp 12, det vill säga ”Organisationens hjärta <3”.

Vi valde redan på den första gruppträffen att tillsammans diskutera fram blogginläggen under en gemytlig vinkväll i slutet av kursen. Under vinkvällen kommer vi att arbeta oss fram till innovativa och intressanta blogginlägg. Vi valde att skapa gruppanda genom att träffas under ledigare omständigheter i en trevligare miljö än Hankens datasal.

Genom vinkvällen har vi: 1) gruppanda, 2)en trevlig arbetsmiljö, 3) en gemensam arbetsprocess och 4) en ny arbetsform (för oss denna kurs)!

Dessutom belönar vi oss efter att ha skrivit tent och case-uppgifter!

 

Hurdan är din karriärsteg?

Jag läste nyligen en intressant och bra skriven kolumn i Ekonomi-tidningen. I kolumnen funderade Anna-Leena Siliämaa på karriärsteg och hur hennes uppfattning om det har förändrats under tiden. I början av sina studier uppfattade hon karriärsteg som en löpbana: en klar rutt med tydliga rastplatser och en klar mål. Nya erfarenheter och kunskap har dock förändrat hennes uppfattning. Nu ser kolumnisten karriärsteg som en vandring i djungeln eller på fjällen. Hon skriver att när man håller ögönen öppna och vågar prova på allt nytt, upplever och ser man otroliga saker. Om man istället går endast mot målet går man misste på många möjligheter och erfarenheter. I djungeln hjälper guider vid svåra situationer, i arbetslivet fungerar vänner, arbetskompisar, mentorer och chefer som guider.

Jag tycker att en vandring i djungeln symboliserar ganska bra karriärsteg. Man behöver inte alltid så snabbt som möjligt vara i målet utan det kan vara mycket bättre att samla erfarenheter och upplevelser. Förändring är karakteristiskt för samhället och arbetslivet idag och förändringstakten blir allt snabbare hela tiden. Man vet aldrig vilka erfarenheter kommer att vara till nytta eller hurdan riktning ens karriär tar. Det lönar sig att hålla ögönen öppna och ta itu med intressanta möjligheter även om man inte hade planerat det tidigare!

Fördelen med att ta itu med olika slags erbjudanden är att man lär sig av alla upplevelser och får en djupare och bredare syn på världen. En sak leder till en annan och plötsligt är man någonstans man aldrig hade kunnat förutspå. Dessutom håller intressanta arbetsuppgifter motivationen uppe och varierande uppgifter utvecklar ens personliga kompetens. Och detta är ju värdefullt både för arbetsgivaren och -tagaren.

HRM career– Pihla // Grupp 7