Hurdan är din karriärsteg?

Jag läste nyligen en intressant och bra skriven kolumn i Ekonomi-tidningen. I kolumnen funderade Anna-Leena Siliämaa på karriärsteg och hur hennes uppfattning om det har förändrats under tiden. I början av sina studier uppfattade hon karriärsteg som en löpbana: en klar rutt med tydliga rastplatser och en klar mål. Nya erfarenheter och kunskap har dock förändrat hennes uppfattning. Nu ser kolumnisten karriärsteg som en vandring i djungeln eller på fjällen. Hon skriver att när man håller ögönen öppna och vågar prova på allt nytt, upplever och ser man otroliga saker. Om man istället går endast mot målet går man misste på många möjligheter och erfarenheter. I djungeln hjälper guider vid svåra situationer, i arbetslivet fungerar vänner, arbetskompisar, mentorer och chefer som guider.

Jag tycker att en vandring i djungeln symboliserar ganska bra karriärsteg. Man behöver inte alltid så snabbt som möjligt vara i målet utan det kan vara mycket bättre att samla erfarenheter och upplevelser. Förändring är karakteristiskt för samhället och arbetslivet idag och förändringstakten blir allt snabbare hela tiden. Man vet aldrig vilka erfarenheter kommer att vara till nytta eller hurdan riktning ens karriär tar. Det lönar sig att hålla ögönen öppna och ta itu med intressanta möjligheter även om man inte hade planerat det tidigare!

Fördelen med att ta itu med olika slags erbjudanden är att man lär sig av alla upplevelser och får en djupare och bredare syn på världen. En sak leder till en annan och plötsligt är man någonstans man aldrig hade kunnat förutspå. Dessutom håller intressanta arbetsuppgifter motivationen uppe och varierande uppgifter utvecklar ens personliga kompetens. Och detta är ju värdefullt både för arbetsgivaren och -tagaren.

HRM career– Pihla // Grupp 7