8 steg att nå bättre balans mellan privat- och arbetslivet

Jaqcuelyn Smith tar upp på Forbes.com hur man skall få bättre balans mellan privat- och arbetslivet. Efter varje steg skriver jag en egen förklaring och synpunkter:

1. Learn Your Employer’s Policies. Att lära sig organisationens kultur är något som självklart är viktigt: vilka tider man skall arbeta och vara till förfogande, hur man skall bete sig på arbetet och var kan arbetet utföras – dessa är alla faktorer som påverkar hur balans kan nås.
  2. Communicate. Att kommunicera – när är det inte viktigt? Enligt mig är kommunikationen roten till en väl fungerande organisation. Kommunikationsproblem kan leda till otaliga andra problem. Man kan kommunicera med sin chef och familj om hurdan balans man eftersträvar så alla förstår utgångsläget.
  3. Use Technology to Your Advantage. Dagens teknologi underlättar arbetet mycket. Flera arbeten kan göras hemifrån, vilket underlättar vardagen. Då behöver man inte laga upp sig för att gå till arbetsplatsen utan man kan hemifrån skriva mejlen och kommunicera, koda, layouta, you name it!
  4. Telecommute. Som jag nämnde i punkt 2 är kommunikation viktigt. Man skall även använda kommunikationsmöjligheterna till sin fördel. Kan man lättare sköta något via telefon så skall man göra det och inte arbeta ineffektivt.
  5. Learn to Say “No.” En människa klarar inte av hur mycket som helst, det finns gränser. Ibland måste man använda sig av det värdefulla ordet nej  för att man skall kunna sköta alla sina andra redan existerande uppgifter på bästa sätt.
  6. Fight the Guilt. Att ha dåligt samvete av att man inte hann göra allt vad man hade planerat kan ibland vara överdrivet. Bara man har gjort sitt bästa så löser det sig nog. Det kommer alltid en ny dag och nytt försök imorgon. Dåligt samvete skapar dålig balans mellan arbets- och privatlivet då man tar sig med arbetslivets uppgifter hem eller vice versa.
  7. Rethink Your Idea of “Clean.” Kanske man tidigare tyckt att saker skall vara på ett visst sätt, organiserat och städat. Men de facto är en viss mån av att vara ”råddig” av sig bara hälsosamt.
  8. Protect Your Private Time.  Alla har rätt till egen tid och det skall man se till att man får. Man skall ha sin tid då man får göra exakt vad man själv vill och låta de tankar som kommer komma. Egentid hjälper oss att tänka klart och veta vad vi själva vill och hjälper oss att uppnå denna balans som är så viktig.

Det är viktigt att uppnå en balans mellan arbets- och privatlivet. Själv ser jag dessa som goda punkter i att hålla arbetet och privatlivet skilt.

/Catherine, Grupp 1

Källa:

Ett svar på ”8 steg att nå bättre balans mellan privat- och arbetslivet

1. Balansen mellan privata livet och arbetslivet är otroligt viktigt. Det här tankesättet är relevant i dagens värld där man alltid är ”online” eller tillgänglig. Man måste sätta sina egna gränser.