Gammal metod i ny ryggsäck

Svenska regeringen har bestämt att ”entreprenöriellt lärande” ska gå som en röd tråd genom hela det svenska skolväsendet, från förskolan ända upp till vuxenutbildningen. Anledningen är att Sverige måste få fler entreprenörer för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftigt. Det handlar framförallt om ett sätt förhållningssätt och ett sätt att tänka. Eleverna måste lära sig hantera problem, komma med lösningar och genomföra dem. Kreativitet handlar om att ta eget ansvar för sitt lärande istället för att låga någon annan göra det.

Sven-Eric Liedeman som är professor i idé- och lärdomshistoria är dock kritisk. Han menar att det är bra att barn tvingas ta egna initiativ men menar samtidigt att begreppet blir för snävt om entreprenörskap i slutändan bara handlar om att starta och driva företag. Han anser att ordet ”aktivt lärande” ger en rättvisare bild. Idag finns det redan arbetsformer som syftar till entreprenöriellt lärande såsom grupparbeten och ämnes-överskridande temaarbeten, problemet är bara att dessa tillhör de arbetsformer som ibland anklagats för att vara alltför ”flummiga”. Peter Skoglöf, som är projektledare på Skolverket menar dock att ibland behövs det ett namnbyte när ett gammalt skolämne gör comeback i en annan ideologisk överbyggnad, i skolan.

Finns på:

(Läst 22.4.2014)