Hos SEB är mångfald inte en mångfaldsfråga, men en servicefråga

SEB har kopplat frågan om mångfald till service. Genom att kartlägga och ta tillvara alla språkkompetenser de har inom banken kan de idag erbjuda service på 23 olika språk! Detta ökar tillgängligheten till banken, även för de kunder som inte har svenska som sitt modersmål. Cajsa Renman som är kommunikationschef för kontorsverksamheten inom SEB menar att nog skulle man själv som svensk föredra att förhandla om sitt bostadslån i exempelvis Tyskland, på svenska istället för att behöva knaggla sig igenom alla detaljer på sin skoltyska.

Att lyfta fram språkkompetenser är idag ett konkurrensmedel och ett steg i att kunna erbjuda kunderna en ständigt ökad servicenivå. Detta tar även fokus från allt tal om etnicitet och olika kulturer som för många företagare ibland kan upplevas som obekväma. Talar man istället om språk så ses personer inom företaget genast som en, ibland oersättlig, tillgång inom företaget. Ett annat modersmål än svenska är också något som arbetsgivaren ”får på köpet” och inget som denne behöver lägga några resurser eller utbildning på.

Finns på:

http://csripraktiken.se/2010/03/05/hos-seb-ar-mangfald-inte-en-mangfaldsfraga-men-en-servicefraga/

(Läst 22.4.2014)

//Björn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *