”Uppskattning viktigare än lön”

Är en hög lön den faktoren som får arbetaren att stanna på en arbetsplats? Nej, enligt Poolias kompetensindikator, på första plats kommer en bra chef som ger erkänsla och uppskattning, efter det utvecklande arbetsuppgifter, på tredje plats trevliga kolleger och lönen kommer först på fjärde plats. Enligt mig är detta nog inget konstigt, alla har ett behov av att känna sig uppskattade och arbetar man heltid är jobbet ett av de ställen man spenderar mest tid på.

Det som jag tycker att borde tänka på som har en ledarskapsposition (och även andra i företaget). ”Varje chef borde ha som målsättning att varje dag visa erkänsla och uppskattning till sina anställda. Ett sådant beteende är en investering för att behålla anställda länge, det är dessutom gratis.”. Egentligen är det ju det billigaste ett företag kan göra? Hur är det ändå så svårt med att visa uppskattning och ge positiv feedback?

Läs mer här: http://www.dn.se/ekonomi/uppskattning-viktigare-an-lon/

// Bettina, grupp 9

Ett svar på ””Uppskattning viktigare än lön”

  1. Svår fråga. Detta är en sak som jag själv också funderat på många gånger. Det som jag ofta har hört arbetstagare i flera olika företag säga är: ”så länge arbetsgivaren är tyst så vet man att arbetet är välgjort”. Varför kan man då inte ge positiv feedback, eller anser cheferna att den typ av feedback inte är lika viktig?

    Eller kanske det är så att det inte känns naturligt att ge positiv feedback? Kanske orsaken är att vi inte är så bra på att berömma andra och inte heller att ta emot beröm. När någon kommer och säger att man jobbat bra, så istället för att tacka och vara stolt över sig själv blir det att man t.ex. säger ”det var nu inte så svårt, det kunde vem som helst ha gjort”.

    Kanske dethär med att både ge och ta emot positiv feedback därför endast kräver lite träning….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *