Värdet i lärandet av de mänskliga resurserna

Dagens Industrier skriver i sin artikel om framtidens arbete när innovationsekonomin är den nya vardagsekonomin och IT är den industriella revolutionen. Detta innebär att många jobb (t.ex inom service- och industribranschen) försvinner eftersom de går att automatiseras. Lärandet överförs till internet, appar ersätter banker och bibliotek, robotar ersätter människor vid skapande av produkter. Man har pratat om en omskolning men enligt Dagens Industrier sker förändringen för snabbt och lärandet och arbetsmarknaden hänger inte med. Innovationsekonomins strategi är att hänga med i förändringarna och nyckeln till framgång är – livslångt lärande. Personliga egenskaper som handlar om social förmåga, förändringsbenägenhet och problemlösning står nu i centrum och även skolorna måste investera i pedagogisk innovation. Lärandet(bildning och utbildning) står nu i fokus – om man i framtiden vill finna arbete/göra människor anställningsbara. Denna artikel ger ett bra exempel på värdet i lärandet av de mänskliga resurserna.

Källa: Dagens Industrier (2012) Debatt: så ser framtidens jobb ut.

/Caroline, Grupp 5